Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en tips til en nettside eller bok eller lignende med grunnleggende litterære begreper? Altså, jeg snakker motiv, tema, dramaturgi osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Kunsten å lese skjønnlitteratur - Skardhamar, Anne-Kari (2005)

Tekst i tale og skrift - husker ikke forfatter

Inn i teksten – ut i livet - Lillesvangstu

Kanskje disse kan hjelpe? :)

Skrevet

Veel. Det er et VELDIG vidt spekter av begreper du kan bruke, ikke minst fordi det finnes veldig mange forskjellige metoder å tilnærme seg litteratur på. Om du er spesielt interessert i begrepene finnes Litteraturvitenskapelig leksikon (lothe, refsum & solberg). Det er kjempekjekt om du allerede har noe å bygge på, men er kanskje litt enslig alene? Mange av artiklene der er i alle fall veldig gode. :)

Ellers finnes det jo en del fagbøker på intronivå innen lyrikk, drama og prosa. Så det spørs litt hvilket utgangspunkt du vil ta. Jeg har en drøss slike bøker i bokhylla, og har hatt enda fler på lån hjem fra biblioteket, så kanskje jeg kan tipse om du utdyper litt hva du skal bruke dem til?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er til analyse av romaner og lyrikk. Fortrinnsvis lyrikk.

Skrevet

Strukturalismen har sannsynligvis det beste begrepsapparatet. Så kan du finne ut om de tolker tekstene på en måte som passer deg. Kanskje du vil videre til poststrukturalismen? (Du klarer selv å gugle deg fram til disse tingene. Lykke til, det er faen meg vanskelig stoff!)

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg hadde god nytte av de tre bøkene jeg nevnte da jeg studerte norsk på høyere nivå. Da hadde en god del roman- og diktanalyse. :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

For lyrikkanalyse kan jeg anbefale to bøker:

"Lyriske strukturer" av Atle Kittang og Asbjørn Aarseth.

"Lyrikkens liv - innføring i lyrikklesing" av Christian Janss og Christian Refsum.

I tillegg vil jeg henge meg på anbefalingen om "Litteraturvitenskapelig Leksikon".

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Alle de forskjellige "Norton Anthology" bøkene er fantastiske og utfyllende. Til ditt formål ville jeg satset på Norton Anthology of Poetry og Norton Anthology of Literature Vol. 2. Fantastiske bøker som har hjulpet meg MYE, (studerer litteratur) men jeg vet ikke om de finnes på norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...