Gå til innhold

Rideferie for voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer og tips ang dette? Tenkte kanskje å ta med min eldste datter på 20 på noen dager eller en ukes tur i vakker natur på hesteryggen. Ønsker en guide med, og både dagsturer ut fra ett sted eller ri fra "hytte til hytte" er interessant.

Jeg har tatt opp igjen ridningen etter 15 års pause, så nivået kan ikke være kjempehøyt. Men det må være litt action da, i form av trav og gallopp. Tusletur i bare skritt blir for kjedelig.

Og helst ikke altfor dyrt da, såklart :P

Skrevet

Jeg har vært i Irland hos Island View Riding Stables. Hadde en fantastisk uke med livlige hester, koselig vertskap, flott natur og mange strandgallopper! :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fjellrittet www.fjellrittet.no

Fordi:

Det ikke er for store grupper (15-20 totalt)

Veldig hyggelig og inkludernde vertskap.

Vakre Jontunheimen *sukk*

Fantastiske overnattingssteder, som Haugseter med vidunderlig mat.

Meget god og laid back stemning.

Veldig trivelige hester. De trives i jobben sin.

Veldig dyktig hestekar som driver dette. Han er den fødte hestekar.

Kan dra på villmarkstur med overnatting i lavvo for ekstra naturopplevelse.

Mye moro ved siden av ridning. Hesteskokasting, juving, opplæring på hestehøver, god drikke, knallbra mat.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere vil dra til utlandet finnes det mange muligheter. Både organiserte turer og staller eller hoteller som leier ut hester.

Jeg har leid hest både i Danmark og Egypt.

I Danmark dro vi blant annet på 2-timers kveldsturer i skogen og langs stranden. Jeg mener å huske at det ridesenteret jeg likte best het Pirupshvarre ridecenter. Det var ganske høyt tempo med mye galopp på spreke hester.

I Egypt dro vi på halvdagstuer i ørkenen ved pyramidene utenfor Kairo. Da var det også høyt tempo med rask galopp på araberhester.

Har også ridd i England. Der ridde jeg gratis fordi jeg jobbet i en stall, men det var mulig å leie hester i området. Det var veldig fint terreng for ridning der.

En gang var min store drøm å dra på ridetur i Masai Mara, Kenya. Det tror jeg hadde vært fantastisk. http://www.hastsportresor.se/land/kenya.asp

Et mer realistisk alternativ er å dra til Tunisia. Hotel Le Sultan i Hammamet har egen stall og arrangerer rideturer. http://no.hotels.com/ho211967/hotel-le-sultan-hammamet-tunisia/?gclid=CLjTyuym_q4CFU9YmAod22yc1w Jeg vil tro at det er mulig å få ganske billige turer til Tunisia nå på grunn av urolighetene som har vært i Nord-Afrika det siste året. I Egypt kan du blant annet dra på rideturer fra Hotel Sofitel i Sharm el Sheikh. Der er det også fint å snorkle/dykke hvis dere liker det (for vanlig svømming/bading er Tunisia bedre). http://www.booking.com/hotel/eg/sharm-el-sheikh.no.html?redirect_aa=1

Dere må tenke på er hva slags tur dere vil på, ferdighetsnivå og hva slags hester dere liker å ri. Hvis dere liker høyt tempo og utfordrende hester er kanskje ikke en rolig tur over fjellet på barnevennlige dølahester det rette for dere?

God tur og kos dere masse! :)

Skrevet

Fjellrittet www.fjellrittet.no

Fordi:

Det ikke er for store grupper (15-20 totalt)

Veldig hyggelig og inkludernde vertskap.

Vakre Jontunheimen *sukk*

Fantastiske overnattingssteder, som Haugseter med vidunderlig mat.

Meget god og laid back stemning.

Veldig trivelige hester. De trives i jobben sin.

Veldig dyktig hestekar som driver dette. Han er den fødte hestekar.

Kan dra på villmarkstur med overnatting i lavvo for ekstra naturopplevelse.

Mye moro ved siden av ridning. Hesteskokasting, juving, opplæring på hestehøver, god drikke, knallbra mat.

Hvordan er det lagt opp her, får man ridd i både trav og galopp eller går det for det meste i skritt?

Vi er vel på et mellomnivå, og ønsker litt action, men ikke for mye heller. Men hvis det blir mye skritt, så kan det bli litt kjedelig.

Gjest Bobler
Skrevet

Hemsedal har jeg vært på, helt fantastisk ukestur!

Deles opp i 4 grupper. Skritt, Skritt+Trav, Trav+Gallopp og Gallopp. Man kan bytte grupper som man ønsker, og jeg var hovedsakelig i trav+gallopp og gallopp gruppen, men den ene kortturen tok jeg i skritt så jeg fikk sett litt mer.

Fantastisk landskap, og for alle nivåer. Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Hemsedal har jeg vært på, helt fantastisk ukestur!

Deles opp i 4 grupper. Skritt, Skritt+Trav, Trav+Gallopp og Gallopp. Man kan bytte grupper som man ønsker, og jeg var hovedsakelig i trav+gallopp og gallopp gruppen, men den ene kortturen tok jeg i skritt så jeg fikk sett litt mer.

Fantastisk landskap, og for alle nivåer. Anbefales på det sterkeste!

Har også vært på tur fra Hemsedal hestesenter - det var bare utrolig flott! Veldig fint å kunne velge gruppe ut fra nivå.

Har også vært på rideturer med Eirik Torpo, men her var det ingen grupper og det var kun skritt hele dagen. Kan bli litt for ensformig om man er mer erfaren.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også fjellrittet :) Dere får noen fine runder med gallopp, det hadde jeg på min tur iallefall. Husker på dag 2 var det en laang strak strekning hvor hestene virkelig fikk strukket på seg. Artig!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvordan er det lagt opp her, får man ridd i både trav og galopp eller går det for det meste i skritt?

Vi er vel på et mellomnivå, og ønsker litt action, men ikke for mye heller. Men hvis det blir mye skritt, så kan det bli litt kjedelig.

Man får en real galoppstrekke på stranda på Bygdin om man vil. Her løper man i grupper og kan kappri som om man hadde fanden i hela eller bare kose seg med cantring langs den lange sandstranden (eller bare se på om man ikke vil gallopere). Og man deler seg opp i grupper på enkelte strekker for selv å bestemme tempoet.

Det jeg liker med Fjellrittet kontra flere andre tursteder, er at det ikke er digre grupper og haugevis med folk. Man rekker fint og bli godt kjent med de man rir meg og for de som driver dette, så er trivsel veldig viktig. Man skal nyte hvert eneste minutt og kose seg også. Rekke en real cowboystrekk i lyngen om man føler for det, samt alikevel ri over store strekker for å se mest mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...