Gå til innhold

Kjøpe brudekjole for tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg har sittet på nettet og drømt meg litt bort i brudekjoler, og har falt for en kjole... Problemet er at jeg ikke er forlovet ennå, og kommer nok ikke til å bli det på en stund.

Jeg har vært sammen med samboeren min i 1,5 år nå, men vi ble samboere noen måneder før vi hadde planlagt. Vi er nemlig studenter og søkte på studentparbolig selv om vi regnet med å stå minst 6 mnd i kø. Så gikk det en måned og så fikk vi leiligheten. Så det gikk kanskje bittelitt fort for min kjære, som ble litt overveldet av det hele. Men vi har det veldig flott sammen, og har aldri angret et sekund.

Men fordi han ble litt overveldet av samboerskapet som kom noen måneder før vi hadde tenkt, har jeg ikke lyst til å plumpe ut med frieri og greier for tidlig. Jeg tror ikke han kommer til å bli skremt bort, men jeg vil gi ham sjansen til å komme på det selv også. Men hadde han spurt i dag, hadde jeg sagt ja ;)

Og så er det den kjolen da, som jeg har forelska meg i. Jeg skravla litt med moren min på telefon i dag, og hun sier at jeg kan kjøpe den (veldig lav dollar nå!) og sende den hjem til henne, og så er det vår lille hemmelighet. ;)

Ville dere gjort dette? Er det teit å ha en brudekjole hengende som venter på den store dagen langt der inn i fremtiden? Kommer jeg til å synes at gresset er grønnere på andre siden om to år og ønske meg en annen kjole? Innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Teit er vel ikke det ordet jeg ville brukt, men synes det er vel tidlig å kjøpe nå siden ikke det ikke er satt en dato. Forstår jo også deg da, :hjerter: men hadde jeg vært mamma'n din,så hadde jeg bedt deg vente. Bruk kjolepengene du har nå på noe pent som du kan bruke nå.

Du får helt sikkert kjøpt en nydelig kjole når datoen er satt. :)

Endret av Belima
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gjort det, og jeg hadde seriøst blitt driitredd om jeg var kjæresten din... Slapp av og nyt det dere har nå!

• Liker 3
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Det er relativt sykt å kjøpe en kjole før dere er forlovet, spesielt da det ikke virker som om dette er noe dere har diskutert engang.

Gi nå mannen litt tid til å fordøye samboerskapet, er han allerede litt overveldet av det så kan det fort bli VELDIG i overkant hvis du plutselig har en brudekjole hengende i klesskapet.

Endret av grapefrukt
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå må dere slappe av, han kommer jo ikke til å finne en brudekjole hengende i skapet en dag han kommer hjem fra jobb og skal skifte! Det er jo derfor den skal sendes hjem til moren min dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe den.

Jeg tenkte bare at siden den er så fin og det ikke er sikkert at den finnes om to år eller når vi enn skulle forlove oss, at det kunne være greit å "sikre seg" den. Men kanskje jeg ikke skal gjøre det da.

Greia var jo ikke at jeg skal overrumple samboeren min med ekteskap! Hvorfor skal han bli dritredd av at jeg evt. kjøper en kjole og har den hengende i et skap hos min mor? Leste dere HI?

Jeg har ikke tenkt å fri til ham, og selvsagt må vi diskutere sånt først og der er vi ikke. Vi har det STRÅLENDE slik vi har det nå, for all del. Men jeg bare forelska meg i en kjole...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt kjole før jeg i det hele tatt var forlovet. Det er fordi man aldri vet helt hva man vil like så langt frem i tid. Selv om det sikkert frister så hadde jeg venta.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke gjort det. Dere er ikke forlovet, og det er dessverre ingen garanti at det er HAN du skal gifte deg med. Tenk om det blir slutt, føles det da riktig å skulle gifte seg i en kjole du kjøpte for å gifte deg i med eksen??

Dessuten vet du ikke om den passer når du først skal gifte deg. Kan hende blir du gravid eller får en sykdom som får kroppen din til å endre seg..

Og hva om du har en helt annen smak om noen år?

Endret av Orchideae
  • Liker 2
Skrevet

Kjolen er sikkert kjempefin, men jeg får dessverre litt crazy cat lady-assosiasjoner til å kjøpe brudekjole uten å være forlovet. Jeg tror også at samboeren din hadde blitt særdeles overrumplet om han skulle finne ut av dette, etter hva du har forklart. Hadde du kunnet fortalt ham hva du gjorde hadde saken vært annerledes.

Det kan hende at en forlovelse vil la vente på seg - gjerne i mange år, og da er det jo veldig kjedelig å ikke kunne endre kroppsfasong, bli gravid eller endre stil/smak. Da er du låst til denne ene kjolen - uansett. Passer den like godt til et stort og flott som til et lite og uformellt bryllup? Hva med årstider?

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner to stykker som kjøpte brudekjolen før mannen fridde, og begge to er godt gift i dag.

Selv hadde jeg nok aldri gjort det. Vet du om han er klar for å gifte seg i det hele tatt? Dere har vært sammen i halvannet år, noe som ikke er så veldig lenge. Selv om du er gifteklar, så er det ikke sikkert han er det før på lang tid. Siden dere er studenter, så vil jeg også tro at dere er ganske unge, og det er ikke sikkert han ser for seg giftemål på mange år.

Dersom du kjøper kjolen og han får vite det (ved en tilfeldighet), så kan det hende at han får hetta, fordi det ikke er noe han er klar for. Det kan også hende at du endrer smak når det gjelder kjole, og at du ønsker en helt annen kjole hvis/når han frir om en tre års tid. Da er det kjipt å ha en brudekjole hengende allerede, og det er heller ikke så enkelt å få solgt kjolen i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker kjæresten min og jeg har troen på at vi kommer til å være sammen livet ut, men det å kjøpe brudekjole før man i det hele tatt har diskutert en mulig forlovelse er ekstremt.

Det er like idiotisk og crazy som å kjøpe barnevogn før du i det hele tatt har snakket med partneren din om å lage barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner kjolen er fin og at det frister TS, men en er forlovelse er faktisk såpass viktig at det er dårlig gjort av deg og kjøpe kjole ol. før du og samboeren din i det hele tatt har diskutert en forlovelse!

Og spesielt når du forteller om at han ble overveldet av samboerskapet så synes jeg det er direkte kjipt av deg og skulle gjøre han enda mer stressa hvis han skjønner du har kjøpt BRUDEKJOLE.

Er du forlovet?

Skal du gifte deg?

Begge disse svarene er NEI i din situasjon ts, og da er det heller ikke greit å kjøpe brudekjole. Det å gifte seg er en avgjørelse man tar i to-somhet, ikke noe man begynner og planlegge og kjøpe ting til lenge før man har forlovet seg.

AnonymBruker
Skrevet

Dere er unge og har ikke vært sammen særlig lenge, to faktorer som kan få en gutt til å skygge banen.

Jeg fatter ikke at du i det hele tatt vurderer det, jeg hadde fått panikk hvis min kjæreste etter bare 1,5 år sammen og såvidt påbegynt samboerskap plutselig hadde kjøpt dress som ikke skulle brukes før han giftet seg med meg.

Dette er for de fleste alt for mye, alt for fort. Og når han allerede er stressa ang. samboerskap så er dette den dårligste ideen på lenge.

Gjest grapefrukt
Skrevet

Nå må dere slappe av, han kommer jo ikke til å finne en brudekjole hengende i skapet en dag han kommer hjem fra jobb og skal skifte! Det er jo derfor den skal sendes hjem til moren min dersom jeg bestemmer meg for å kjøpe den.

Jeg tenkte bare at siden den er så fin og det ikke er sikkert at den finnes om to år eller når vi enn skulle forlove oss, at det kunne være greit å "sikre seg" den. Men kanskje jeg ikke skal gjøre det da.

Greia var jo ikke at jeg skal overrumple samboeren min med ekteskap! Hvorfor skal han bli dritredd av at jeg evt. kjøper en kjole og har den hengende i et skap hos min mor? Leste dere HI?

Jeg har ikke tenkt å fri til ham, og selvsagt må vi diskutere sånt først og der er vi ikke. Vi har det STRÅLENDE slik vi har det nå, for all del. Men jeg bare forelska meg i en kjole...

Det å finne den i klesskapet var selvsagt å sette det på spissen. Forlovelse er en avgjørelse man tar sammen, og det blir helt feil å begynne å planlegge deres bryllup før dere i det hele tatt er forlovet.

Du kommer garantert til å finne flotte brudekjoler i fremtiden også, og et annet scenario kan faktisk være at du ikke lenger synes denne kjolen er like perfekt da.

Du skal ikke overrumple han med et ekteskap, men det å gå bak ryggen hans og kjøpe brudekjole til et bryllup han ikke engang vet om, langt mer har vært med på å avgjøre - det er greit? For meg er det en veldig merkelig oppførsel i et forhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke like negativt innstilt som de andre her, merker jeg. Javisst er det i overkant å kjøpe brudekjole før man i det hele tatt vet om man vil bli fridd til. Men - det er jo kjolen du har falt for, ikke sant? Ikke engang nødvendigvis relatert til kjæresten din, men bare at akkurat den kjolen er kjolen med gigantisk K for din del.

Hvis kjolen ikke er svindyr, og hvis du tror du vil bruke den uansett om det blir med han du nå bor sammen med, eller en annen i fremtiden? Go for it! Før i tiden var det da slett ikke uvanlig at unge kvinner hadde "brudekiste" - og ikke rent sjelden lå brudekjolen i den kisten - lenge før de i det hele tatt hadde en potensiell brudgom ;)

Dessuten: skulle det senere vise seg at denne kjolen ikke lenger er den rette kjolen for deg, så kan den selges, eller den kan syes om så du kan bruke den til noe annet - det finnes mange muligheter.

Har du råd til den, og du virkelig føler at dette er din kjole, syns jeg du skal slå til jeg :klemmer:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AB #14 igjen: Et lite PS!

For all del, må du ikke la samboeren din finne ut av det, for da kan han nok få rimelig panikk ja ;) Skulle han snuble over den kjolen hjemme hos moren din på noe tidspunkt, får dere ha en historie klar. Men jeg regner med at moren din klarer å gjemme den kjolen godt - det er jo ikke som om han går og snoker i kott og skap hjemme hos moren din (håper jeg). Og dersom det blir bryllup på dere to etterhvert, og det blir i den kjolen - så trenger han fremdeles aldri å vite at den ble kjøpt lenge før ekteskap var kommet på tale ;)

• Liker 1
Skrevet

Hvis kjolen ikke er svindyr, og hvis du tror du vil bruke den uansett om det blir med han du nå bor sammen med, eller en annen i fremtiden? Go for it! Før i tiden var det da slett ikke uvanlig at unge kvinner hadde "brudekiste" - og ikke rent sjelden lå brudekjolen i den kisten - lenge før de i det hele tatt hadde en potensiell brudgom ;)

Ikke for å være kjip, men å bruke gamle dagers brudekiste som argument for å kjøpe brudekjole nå er da temmelig tynt. Situasjonen kvinner var i på den tiden kan ikke sammenlignes med i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være kjip, men å bruke gamle dagers brudekiste som argument for å kjøpe brudekjole nå er da temmelig tynt. Situasjonen kvinner var i på den tiden kan ikke sammenlignes med i dag.

Nå var jo ikke akkurat det med brudekisten bokstavelig ment som at "derfor kan du kjøpe deg kjole nå". Men mer som at selv om situasjonen er annerledes for kvinner i dag enn da, så er det lov til å kjøpe kjolen man har falt for, før man i det hele tatt vet om det blir bryllup. Jeg kan ikke forstå hvordan fremmede mennesker kan sykeliggjøre at en kvinne har falt pladask for en kjole hun ser for seg å ha den dagen hun skal stå brud. Derfor mener jeg, at dersom denne kjolen ikke er altfor dyr, og hun genuint mener at dette er hennes drømmekjole, så hvorfor ikke kjøpe den - så lenge den forblir liggende skjult i "brudekisten" hjemme hos moren hennes inntil det evt blir bryllup?

Ja, mye kan skje, og kanskje blir det aldri den kjolen. Men tenk så utrolig ergelig det må være å ha funnet drømmekjolen en gang. Så lot man være å kjøpe den, fordi fremmede mennesker har sagt det er dumt. Så kommer dagen da man blir fridd til, skal gifte seg, og denne kjolen er fremdeles kjolen man lengter etter. Tenk så bittert, å angre på at man ikke kjøpte den kjolen, og kanskje ikke finne noen annen kjole man føler kan måle seg med den?

Så jeg sier igjen: er den ikke svindyr, go for it! ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du si hvis/når dere en gang blir forlovet? Skal du lyve og si "nå har jeg kjøpt kjole!", eller være ærlig og si at den har hengt i skapet til mora di i flere år?

Jeg vet ikke hva som er mer crazy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme, og jeg har ikke engang kjæreste.. :sjenert: Greia er at jeg plutselig kom over den nydelige kjolen som er helt meg og så billig.

Jeg hadde kjøpt den var jeg deg. Som du sier så kan moren din passe på den for deg inntil du en dag kan få bruk for den :) (Og som du sikkert allerede vet må du ALDRI si dette til din samboer, for da kan du ødelegge alt. De stakkars mannfolka blir lett skremt :P)

Om du ikke får bruk for den eller skifter totalt stil og smak, så er det jo bare å selge den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Crazy vibber får jeg....

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...