Gå til innhold

Mistet pcen i gulvet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på ett internat og vi har ett kjøkken som ca 20 stk deler på. Som regel er alle forsiktig med hverandre sine ting, men en dag da jeg hadde lagt fra meg pcen på kjøkken bordet, fordi jeg skulle en kjapp tur innom rommet mitt. Da jeg kom tilbake lå pcen opp ned på gulvet og platen på undersiden var løs. Da jeg senere skulle starte den opp igjen stod det at jeg måtte sette inn Windows CD-en. Problemet er at jeg verken har Windows CD eller CD-rom i pcen.

Jeg har en misstanke om at harddisken er blitt ødelagt.

Dersom jeg må kjøpe ny harddisk eller re-installere hele pcen, er det da mulig at jeg kan hente ut data fra den ødelagte harddisken ved hjelp av en profesjonell?

Har mye viktig innpå som jeg ikke fikk tid til å legge inn på en eksternharddisk....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den ikke vil starte opp fra harddisken, er det nok ikke lett å hente ting utav den nei. Du kan være heldig, at det bare er kontakten til hardisken som har løsnet inn der.

Få tak i en lokal datanerd. Få vedkommende til å montere ut disken, og be h*n om å hente ut data. Er disken fokka (altså fysisk skadd), er det selvsagt lite man kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg mistet min pc i gulvet nektet den å starte opp skikkelig, min lønsning ble å brenne ubuntu på en cd og boote fra den så jeg fikk hentet ut det jeg trengte.

Skrevet

Som oftest går det greit å hente ut den data du trenger, men det er vanskelig å si uten å ha den aktuelle maskinen foran seg. Som det blir sagt før meg her, det går an å bruke linux-baserte systemer til oppstart og slik overføre til ekstern disk før man bytter ut disken i maskinen, men det kan være greit å vite hva man driver med.

AnonymBruker
Skrevet

Beroende på hvor alvorlig harddisken er skadet er det alt fra bare til å starte opp med Kubuntu (ser litt mer ut som Windows men er Linux, veldig enkelt å bruke) fra en USB-penn for å hente ut data

--til mer avanserte greier. Men da trenger du hjelp av noen som vet hva Linux er for noe. ddrescue over hele din gamle harddisk over til en ny, så får du hentet ut det du trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...