AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg er klar over at man må trene både styrke og kardio for å få mest ut av treningen. Men har det noe for seg å feks ta push-ups og sit-ups på kveldstid før jeg legger meg? Eller er det best å gjør det før/etter kardiotrening?
Gjest Rastl0s Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Kommer an på målet det. Å ta et sett eller to med pushups kan gjøre bra, morge og/eller kveld. Men situps bør du ikke gjøre i det hele tatt. Ta planken eller noe istedet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Kommer an på målet det. Å ta et sett eller to med pushups kan gjøre bra, morge og/eller kveld. Men situps bør du ikke gjøre i det hele tatt. Ta planken eller noe istedet. Takk for svar! Hvorfor ikke situps?
Gjest Rastl0s Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 På grunn av fleksjon i rygg. Du vil risikere å få dårlig holdning med tiden; hofter skyves framover og du vil risikere vond rygg.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Jeg er klar over at man må trene både styrke og kardio for å få mest ut av treningen. Men har det noe for seg å feks ta push-ups og sit-ups på kveldstid før jeg legger meg? Eller er det best å gjør det før/etter kardiotrening? Hvorfor hver kveld? Vil du ikke ha maks utbytte av treningen? Styrketrening er noe man gjør maks annenhver dag. Hvorfor kun push ups og sit ups? Ønsker du kun å trene bryst og mage? Hva med bakside- og forside lår, rumpe, rygg, skuldre osv?
Gjest Rastl0s Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Glemte også å nevne... Om du først skal trene mye pushups. Pass på å trene like mye bakside... Kroppshevinger i bom eller noe lignende sånn at du ikke drar skuldra framover. Det vil gjøre deg "svakere" i pressing, gi dårlig holdning og gi andre skader.
Leifr Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Styrketrening er noe man gjør maks annenhver dag. Nei. Man bør ikke kjøre de samme muskelgruppene TIL UTMATTELSE oftere enn annenhver dag, men det finnes forskjellige strategier hvor man fordeler en gitt treningsmengde (som da ikke innebærer å kjøre til utmattelse) utover flere dager og dette viser seg å gi bedre resultater enn å ha samme treningsmengde samlet på færre dager. 1
Gjest Kim Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Husk at det er vilen mellom styrkeøktene som bygger muskler. Trener man de samme musklene hver dag, så blir man ovetrent og får ingen resultater.
Gjest Rastl0s Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Husk at det er vilen mellom styrkeøktene som bygger muskler. Trener man de samme musklene hver dag, så blir man ovetrent og får ingen resultater. Det kan diskuteres. Trener man hardt hver dag, så selvfølgelig. Men 15-20 pushups morgen og kveld om det ikke er til utmattelse kan man gjøre hver dag. Blir jo som alt annet man gjør også. Man går jo hver dag, men du utvikler ikke nødvendigvis beinhinnebetennelse fordet. Om du beiner på hver eneste dag derimot er sjansene store for en betennelse... Alt avhenger av kosthold, hvile og mengde trening.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 TS her. Rastl0s: Tusen takk for tips! Vil definitivt ikke risikere vondt rygg! AB: Jeg er helt ny på treningsfronten og aner derfor ikke hva som gir maks utbytte. Derfor jeg spør her om jeg bør kombinere styrken med kardio for å få noe ut av det. Grunnen til at jeg kun nevner Push-ups og situps er fordi det er de eneste øvelsene jeg "kan" hjemme. Hvis du har en side hvor det står bra forklart, gjerne med video, andre styrkeøvelser som lett kan gjøre hjemme setter jeg pris på tips:) Dere skjønner sikkert at jeg blir forvirret når folk motsier hverandre hele tiden. Her på forumet, men også når jeg leser artikler om trening. Noen sier en ting, så kommer det noen andre og påstår det motsatte. Da er det ikke lett å bli klok på trening! Leifr: har ingen planer om å kjøre meg til utmattelse med disse øvelsene nei. Men rett og slett ta et bestemt antall push-ups og situps (eller planken) morgen og/eller kveld. Ser bare ikke noe vits i å gjøre det hvis det ikke vil gi resultater, men det ser jo ut til at det skal gjøre det:) Kim og Rastl0s: som nevnt over her har jeg ingen planer om å utmatte meg med disse øvelsene. Det er rett og slett for å gjøre noe lettvint hjemme (i tillegg til trening på treningsstudio OG kostholdsendringer). Men greit å vite at kroppen trenger hvile etter hefite økter, blir ikke så mange av dem, men slår til inni mellom:) Setter stor pris på alle tips og triks!
Gjest Rastl0s Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Konkret forslag: Tren styrke 3 dager i uka der du står på skikkelig og tren kardio dagene imellom. Men husk å varme opp før styrke da... 5-15 min. Styrkeøvelser som er lette å gjøre hjemme: Pushups Ab-wheel planken sideplanken leg raises pullups/chins knebøy m. kroppsvekt på 2 eller 1 bein utfall tåhev spensthopp dips på stol handstand pushups inntil vegg. Her er en del øvelser som er enkle og gode og få gjort hjemme. Dette dekker det meste egentlig. Selvfølgelig er det mye mer som kan legges til, men you get my drift... Om du trener de 3 dagene kan du trene så hardt du vil nesten med kroppsvekt sålenge hvilen og kostholdet er bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå