Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå ansatt som ekstrahjelp/lørdagshjelp i en smykkebutikk. Jeg spurte sjefen forrige uke om jeg kunne få fri på påskeaften, altså i god tid. Fikk i svar at jeg ikke kunne få fri siden de andre ansatte jobbet på påskeaften i fjor (før min tid i butikken). Problemet er at jeg studerer i byen jeg jobber i og ønsker å reise hjem i påsken, men nå får jeg mest sannsynligvis ikke gjort det.

Spørsmålet mitt er da er jeg pliktig til å jobbe denne dagen da jeg bare er ekstrahjelp?

Håper noen der ute vet. På forhånd takk! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er vel ikke pliktig til det, men dersom du nekter ender det bare med at sjefen ikke gidder å ringe deg dersom de trenger hjelp. Arbeidslivet er desverre kjipt innimellom.

Selv satt jeg på jobb og moren, faren og søsteren min reiste til syden. Biletten min fikk en venninde av søsteren min..

• Liker 2
Skrevet

Er veldig mange kjipe sjefer der ute. Hør med dei andre ansatte og forklarar kvifor du vil ha fri. Mange vil forstå, sidan du gjerne vil sei hei til familien din?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber fast på lørdager er du jo pliktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jobbedagen din, og da har du naturligvis ikke krav på fri.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om jobben ikke hadde trengt det på jobb, hadde ikke de ansatt deg. Altså, du kan ikke alltid få fri når du ønsker det dessverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg får pent gå på jobb :) Takk for svar!

TS

Skrevet

Hva står det i kontrakta di da? Står det spesifikt lørdager? Evt. antall lørdager i måneden?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre noen av de andre om de vil ta vakta for deg? Det er sikkert helt i orden for sjefen, bare noen er der og passer butikken. Det må vel være ettertraktet å jobbe denne dagen, da det er 100% overtidsbetaling ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan du ikke spørre noen av de andre om de vil ta vakta for deg? Det er sikkert helt i orden for sjefen, bare noen er der og passer butikken. Det må vel være ettertraktet å jobbe denne dagen, da det er 100% overtidsbetaling ;)

Påskeaften er hverdag, og innebærer ikke overtidsbetaling. Det er skjærtorsdag, langfredag og 1 + 2 påskedag som er helligdager.

Til TS. Det er forskjell på å være vikar og å være ekstraansatt. Om du er vikar med fast vakter (f.eks. lørdager) er du pliktig til å jobbe. Om du er ekstraansatt må du takke ja til hver enkelt vakt, og du er ikke pliktig til å jobbe annet enn de vaktene du har takket ja til.

Men som andre sier; prøv å bytte vakt med noen andre ansatte.

Endret av Store My
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Påskeaften er hverdag, og innebærer ikke overtidsbetaling. Det er skjærtorsdag, langfredag og 1 + 2 påskedag som er helligdager.

Hvis man får lønn etter tariff for handel og kontor, får man 100% overtidsbetalt på påskeaften, og på pinseaften etter kl. 13.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært organisert og butikken din hatt tariffavtale, hadde du faktisk hatt rett på fri ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært organisert og butikken din hatt tariffavtale, hadde du faktisk hatt rett på fri ;)

?

Påskeaften er da som hvilken som helst annen lørdag fram til kl 13, da den går over til å ansees som helligdag lønnsmessig, så hvordan i alle dager skulle hun ha krav på fri?

• Liker 4
Skrevet

Ja, du er nok "pliktig" til å jobbe, om sjefen setter deg opp til å jobbe den dagen. Dette er innenfor arbeidsgivers styringsrett, slik jeg ser det. Om du er ekstrahjelp, så er det ikke sånn at du fritt kan "velge" når du vil jobbe... Hadde du vært tilkallingsvikar hadde det vært noe annet, da hadde du kunnet sagt nei til vakten arbeidsgiver tilbød deg.

Som flere over her skriver, så kan du jo høre med de andre om de vil bytte vakt med deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det nesten bare var matbutikker som hadde åpent på påskeaften? I hvert fall er det sånn her jeg bor.

Men ta kontakt med Handel og Kontor. De kan kanskje hjelpe deg med å finne ut av reglene.

Skrevet

Påskeaften gir ikke overtidsbetaling. Det gir 133,5% helligdagstillegg. Og det får man hele dagen pga at den dagen er inneklemt mellom 2 røde dager.

• Liker 2
Gjest Mahareth
Skrevet

?

Påskeaften er da som hvilken som helst annen lørdag fram til kl 13, da den går over til å ansees som helligdag lønnsmessig, så hvordan i alle dager skulle hun ha krav på fri?

Det er faktisk med i tariffavtalen til Handel og kontor. Påskeaften er en vanlig dag, ja, men den er inneklemt mellom helligdager. HK-medlemmer har lov til å si nei til å jobbe den dagen og fortsatt ha rett på betaling.

Se her: https://www.handelogkontor.no/portal/pls/portal/docs/1/218001.PDF

• Liker 1
Skrevet

Påskeaften er faktisk den "helligste" dagen i året lønnsmessig. Og man kan kreve fri denne dagen, ja.

Skrevet

Påskeaften er faktisk den "helligste" dagen i året lønnsmessig. Og man kan kreve fri denne dagen, ja.

Jeg trodde det var første påskedag?

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo ikke pliktig, men om du har sagt ja til å være ekstravakt bør du ta de vaktene når det er behov for det. Vi har vært mye plaget med ekstrahjelper i butikken hos oss som sier nei til å ta vakter når det trengs. Det er ikke særlig populært... Men du kan jo høre om det er noen som vil bytte med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...