Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min blir snart 4 og i den forbindelse vil jeg sende med henne noe godt i barnehagen, og tenkte da kaker eller muffins som var litt sunnere enn de vanlige med sukker. Har noen en god oppskrift på muffins uten sukker?Noen andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan enten bruke vanlig oppskrift, og bytte ut sukkeret med feks sukrin. eller bruke bær, tørket frukt osv som erstatning

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Bursdag er bursdag. Da er det lov med litt sukker og ikke være helsefrik!

• Liker 1
Skrevet

Herregud. Bursdag er bursdag. Da er det lov med litt sukker og ikke være helsefrik!

Jo, er helt enig med deg, men i barnehagen til min datter er ikke kaker etc..lov pga sukker, og alle tar med smoothie ingridienser istedenfor. Tenkte at jeg ville prøve meg på noe annet da.....

Skrevet

Smaker muffins med sukrin godt da?

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg hadde en periode uten sukker, melk, gjær og sukker, og lagde sjokolademuffins med bringebær. Null stress ;)

Bytt ut sukker med sukrin eller splenda, og putt i noe bær som gir litt mer søtsmak. :) Men ikke bli overrasket hvis sukrin gir en litt kaldere sukkersmak enn du er vant til.

Skrevet

Bytt ut sukkeret med sukrin, eventuelt med litt stevia og. Sukrin og stevia påvirker ikke blodsukkeret og tas ikke opp i kroppen, så det er trygt å bruke også for diabetikere så vidt jeg har skjønt det.

Sukrin fungerer veldig bra i søte bakverk, men om jeg husker riktig skal man bruke litt mer sukrin enn man ville brukt sukker, ettersom det er bittelitt svakere.

Skrevet

Jeg bruker bare sukrin....i boller, vafler, kaker osv...... Hverken mann eller barn har lagt merke til endret smak (de vet ikke om det, da skal jeg vedde på at mannen hadde klaget sin nød :fnise: )

Men du må bruke litt mere sukrin enn vanlig sukker. Har ikke noe nøyaktig mål, da jeg tar i det lille ekstra litt på feelingen. Ikke har jeg opplevd en kaldere smak heller.

For å få muffinsene enda sunnere kan du bytte ut hvetemelet med fibramel. Det er grovmel som er helt finmalt, oppfører seg som hvetemel, og smaker godt. Jeg har brukt det til søtbakst og sauser (hvitsausen ble litt merkelig på farge, men ellers smakte den godt).

Skrevet

Er det ikke litt dumt å bevege seg i grenseland når det gjelder barnehagens regler på den måten? Hvordan skal de ansatte vite at det ikke er sukker i muffinsene? Og prøv å fortelle resten av barna som har fått beskjed om at det ikke er lov å ha med kake på bursdagene hvorfor "Ola" fikk lov...

• Liker 1
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Lag muffins med sukker som vanlig, også sier du bare til de i barnehagen at det ikke er sukker i de.....

Herregud, det er så mye hysteri ang. dette i barnehager for tiden, bare teit. Unger dør ikke av å spise en muffin med sukker......

Skrevet

Hva om det er barn med diabetes i barnehagen? Tar ikke de skade av sukker heller, bare de ikke vet om det...?

• Liker 1
Skrevet

Hva om det er barn med diabetes i barnehagen? Tar ikke de skade av sukker heller, bare de ikke vet om det...?

Fantastisk dumt å lyve om innhold av sukker i muffinsene, ja. Enten bak muffins uten sukker og fortell at de er uten sukker, eller lag noe annet.

Ikke ment som kritikk mot TS, men derimot mot personen som foreslo å lyve om sukkerinnholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...