AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg skal begynne på høyere utdanning til høsten og vipper mellom Jus og Siviløkonomstudiet. Venner og familie oppfordrer meg stadig til å velge jussen, men jeg vil gjerne ha en mer allsidig utdannelse som jeg også kan bruke i f.eks utlandet. Er og veldig glad i ledelse. Blir veldig usikker på meg selv når jeg blir såpass påvirket av de rundt meg. De mener at jussen gir mer prestige, og at jeg heller skal ta et år og sanke ekstra poeng for å komme inn der. Det er en mer 'by the book' bra utdannelse med mer status. Jeg liker matte, men har ikke R1 matten bak meg. De drar meg også ned litt med å si at jeg vil slite med matten etc, selv om jeg er motivert for å jobbe med den! Hva syns dere om disse yrkene/utdannelsene? Vet ikke om jeg lenger vurderer jussen fordi den virker spennende, eller for at jeg har omtrent blitt hjernevasket til å tro at det er den som vil gi meg bra jobbmuligheter i samfunnet og at jeg MÅ ha status.
Gjest SnowLeopard Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Du skal iallefall ikke velge det andre vil du skal velge, og hva som har mest prestisje...!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 De som vleger jussen pga familie, lønn og status, er de som stort sett slutter på studiet etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Siviløkonomene tjener vel i snitt en 2-300,000 bedre enn juristene utover karrieren, så siviløkonomstudiet vinner på lønn. Jeg oppfatter heller ikke juristutdanningene som mer prestisjefulle enn de beste siviløkonomstudiene. Det er mer variasjon i prestisje mellom siv.øk skolene, UMB vs NHH, f.eks. Jus er en mer risikabel utdannelse i mine øyne. Jobbene de i den nedre halvdelen av karakterskalaen generelt får, synes jeg virker drepende kjedelige. Det er en grunn til at konkurransen på jus-studiene overgår alle andre studier i Norge... 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Vel, det høres jo hvertfall ikke ut som om at du skal velge juss siden du også ønsker å jobbe utenfor Landet. Det er heller ikke sant at juss er spesielt status lenger, hvertfall ikke i mine øyne, det er kun de beste som blir stjerneadvokater i konsulentbyråene. Resten av "røkla" blir saksbehandlere og juridiske administratorer både offentlig og privat med betydelig lavere lønn enn gode advokater. Husk at studiet egentlig også er lengere enn fem år dersom du vil "dra nytte av" statusen, dvs. bli autorisert advokat. Dette tar to år ekstra, så du må være veldig motivert dersom du vil bli advokat.
Gjest alille Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Vel, juss kan også være en allsidig utdannelse (gi deg mange ulike jobbmuligheter), og du kan ende opp som leder også med en juss-utdanning. Ledelsesfagene i økonomiutdanninga er heller ikke nødvendigvis det du ser for deg - da jeg begynte på økonomi var det ledelsesfagene jeg gledet meg mest til, og nå er det dem jeg hater. Men ja - økonomi er en allsidig utdannelse som gir mange muligheter - men det gjør juss også. Har du sett på fagplanene for de ulike studiene? Hva virker mest interessant? Har du LYST til å jobbe med juss, lov og rett? Hvis du liker matte vil du neppe slite med matten på økonomi, det krever kanskje litt jobbing innimellom, men det er få som sliter noe veldig når de i utgangspunktet liker matte, så lenge de jobber strukturert med det. Prøv å svare på dette - hvilke grunner har DU til å studere juss? Finnes det noen grunner? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Til dere om som har matte på økonomi, er det annerledes/morsommere enn å sitte å regne mattestykke på mattestykke på ungdomskolen? Vurderer også dette med jus vs siviløkonom, men er litt usikker på matten. Syns ikke den er direkte kjedelig, men blir veldig fort lei av å regne, det å sitte å sammenligne priser osv når jeg handler på nett fra utlandet, toll, moms osv. Da er det helt greit å bruke matte. Har tenkt på markedsføring, men hørt at det ikke er så veldig seriøst og vanskelig å få jobb innen. Men liker dette med å snakke foran klassen, diskutere, analysere osv. Kunne startet egen tråd, men siden det omhandler samme tema tenkte jeg bare at jeg kunne poste det her. - Ikke TS
Gjest alille Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Å regne på moms, priser og vanlig regning ser ikke jeg på som matte (ifht. studiet mitt altså), det er, for meg, bare nødvendige operasjoner som må gjøres. Det er i fag som mikro og makro man får brukt matematikk mer, mye derivasjon og den type ting. Og her jeg studerer er det mulig å velge ekstra mattefag (som ikke nødvendigvis er direkte relatert til økonomi). Å regne på omsetning, inntekt, moms og dilldall synes jeg er kjedelig, enkelt og greit, men skikkelig matte er gøy. Mattefaget på økonomi innebærer mye derivasjon, funksjoner med to variable, eventuelt integrasjon og den type ting - gøy!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 http://www.juristkontakt.no/Nyheter/Lys-fremtid-for-jusstudenter/ Lyst for jusstudenter Jusstudenter behøver ikke bekymre seg for arbeidsledighet, ifølge prognoser fra SSB. Av Ole-Martin Gangnes Jusstudenter er blant dem som lettest vil få jobb i fremtidens arbeidsmarked, viser prognoser fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Særlig fra 2012 vil eldrebølgen slå sterkt inn i arbeidslivet — og øke behovet for unge som kan ta over. Det blir dermed bruk for de aller fleste typer høyere utdanning, melder Dagbladet. Jurister er nummer to på avisens liste (basert på tall fra SSB) over yrker unge bør satse på. Topp ti ser slik ut: • sykepleiere • jurister • samfunnsvitere • økonomer • ingeniører • teknologer • helsesøstere • jordmødre • tannleger • hjelpepleiere • lærere • førskolelærere Samtidig blir det færre jusstudenter. Juristkontakt meldte i fjor om en studiestart med færre jusstudenter i Oslo. Antall jusstudenter skal ned med 200 personer hvert år i løpet av en femårsperiode. Det innebærer at det i løpet av denne perioden vil bli 1000 færre jusstudenter i Oslo. Antall jusstudenter i Oslo blir da 2000 mot tidligere 3000. 1
Gjest SnowLeopard Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Siste AB: På den lista står jo også økonomer, da 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Siste AB: På den lista står jo også økonomer, da Det var vel kanskje et svar til vedkommende som mente at det var mer risikabelt å velge juss. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Vel, juss kan også være en allsidig utdannelse (gi deg mange ulike jobbmuligheter), og du kan ende opp som leder også med en juss-utdanning. Ledelsesfagene i økonomiutdanninga er heller ikke nødvendigvis det du ser for deg - da jeg begynte på økonomi var det ledelsesfagene jeg gledet meg mest til, og nå er det dem jeg hater. Men ja - økonomi er en allsidig utdannelse som gir mange muligheter - men det gjør juss også. Har du sett på fagplanene for de ulike studiene? Hva virker mest interessant? Har du LYST til å jobbe med juss, lov og rett? Hvis du liker matte vil du neppe slite med matten på økonomi, det krever kanskje litt jobbing innimellom, men det er få som sliter noe veldig når de i utgangspunktet liker matte, så lenge de jobber strukturert med det. Prøv å svare på dette - hvilke grunner har DU til å studere juss? Finnes det noen grunner? TS her Takk for svar så langt!! Joda, jeg er veldig motivert og klar for å fullføre studiet, enten det er Siv.Øk eller Rettsvitenskap. Jeg har lyst til å studere juss fordi jeg interesserer meg for lov og rett, liker å diskutere, snakke, og komme frem til forskjellige løsninger på eventuelle problem/komplikasjoner. Men jeg har heller ikke så veldig lyst til å vente ett år til (studere noe annet ett år) og samle poeng for så å MULIGENS komme inn på jussen. Blir vel da akkurat noen poeng under det som var snittet ifjor inkl alderspoeng. Men føler på en måte jeg nesten 'feiler' litt om jeg velger Økad, om det er min kontaktflate som har smittet meg med sin tankegang, muligens. Huff
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 Hvem skal du lede? Har ikke noen spesiell bransje jeg vil jobbe innen, men syns personalledelse og HR virker veldig spennende. Samt det å føre regnskap, strategi, økonomisk analysere etc. TS
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 Det var vel kanskje et svar til vedkommende som mente at det var mer risikabelt å velge juss. Jeg sa: "Jus er en mer risikabel utdannelse i mine øyne. Jobbene de i den nedre halvdelen av karakterskalaen generelt får, synes jeg virker drepende kjedelige." Du kan godt synes det er kjekt å være saksbehandler, og ha en jobb som krever minimalt med innsats/intelligens/kunnskap, og hvor en ikke får anvendt jus-kunskapene, utenom til et grunnleggende nivå, men jeg synes det høres forferdelig ut! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Jeg sa: "Jus er en mer risikabel utdannelse i mine øyne. Jobbene de i den nedre halvdelen av karakterskalaen generelt får, synes jeg virker drepende kjedelige." Du kan godt synes det er kjekt å være saksbehandler, og ha en jobb som krever minimalt med innsats/intelligens/kunnskap, og hvor en ikke får anvendt jus-kunskapene, utenom til et grunnleggende nivå, men jeg synes det høres forferdelig ut! Det er nok liten fare for at man må jobbe i en slik jobb hele livet, med mindre vitnemålet består utelukkende av E-er. 3
nora91 Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Du har ikke vurdert å ta en master i revisjon da? Der får du jo bryne deg litt på begge deler, både økonomi og jus. Jeg studerer revisjon nå og syns det er veldig interessant, slipper å ha bare matte og regnskapsfag, men får samtidig jobbet mye med skatterett og rettslære. Og du, den matten trenger du ikke å bekymre deg for i det hele tatt. Jeg hadde p-matte på vgs, og klarte fint, med litt innsats, å få en B på matteeksamen. Lykke til 2
Lista Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Jeg sa: "Jus er en mer risikabel utdannelse i mine øyne. Jobbene de i den nedre halvdelen av karakterskalaen generelt får, synes jeg virker drepende kjedelige." Du kan godt synes det er kjekt å være saksbehandler, og ha en jobb som krever minimalt med innsats/intelligens/kunnskap, og hvor en ikke får anvendt jus-kunskapene, utenom til et grunnleggende nivå, men jeg synes det høres forferdelig ut! Men det er jo ikke risikabelt for det? Med risiko tenker man jo på jobbmuligheter, sjansen for å miste jobben etc. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Du har ikke vurdert å ta en master i revisjon da? Der får du jo bryne deg litt på begge deler, både økonomi og jus. Jeg studerer revisjon nå og syns det er veldig interessant, slipper å ha bare matte og regnskapsfag, men får samtidig jobbet mye med skatterett og rettslære. Og du, den matten trenger du ikke å bekymre deg for i det hele tatt. Jeg hadde p-matte på vgs, og klarte fint, med litt innsats, å få en B på matteeksamen. Lykke til Jeg gjør samme Men all rettslæren og skatteretten gav meg smaken på juss, så skal "bygge" på med 5 år rettsvitenskap også.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 Jeg sa: "Jus er en mer risikabel utdannelse i mine øyne. Jobbene de i den nedre halvdelen av karakterskalaen generelt får, synes jeg virker drepende kjedelige." Du kan godt synes det er kjekt å være saksbehandler, og ha en jobb som krever minimalt med innsats/intelligens/kunnskap, og hvor en ikke får anvendt jus-kunskapene, utenom til et grunnleggende nivå, men jeg synes det høres forferdelig ut! Du trenger ikke å bekyrme deg for min del, jeg er snart ferdig og vet at jeg ikke ender der. Jeg ville vært mer bekyrmet for dine menneskelige egenskaper. Du skal ikke jobbe i et vakum, vet du. Dessuten, er du villig til å flytte på deg, står ikke karakterer i feil ende av skalaen i veien for å bli adv.fullmektig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå