blå Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hei jenter Jeg har to barn på 3 og 5 år.Vi har forholdsvis liten hage, men har lyst til å kjøpe inn noe som ungene kan holde på med ute. Jeg har sett på trampoline og på lekehus/hytte. Jeg har ikke plass til begge deler, så jeg må velge. Hva tror dere som har litt erfaring med uteleker om dette, hva bør jeg velge? Hva er morsomst lengst, hva tror dere vil fenge ungene? Er kjempeglad for svar:)
lille katt Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Jeg hadde bare kjøpt trampoline om jeg hadde hatt plass til en av de store (de som er ca. 3,6 m i diameter). De som er et hakk mindre blir ganske små, og jeg har sett barn som skuler lengselsfullt bort til naboens store trampoline, men den lille deres ble stående urørt. Trampoline er et utrolig stygt møbel i hagen, men barna elsker dem. De får hoppet og løpt endel også, det er sjelden noen ulempe . Med sikkerhetsnett og strenge regler for bruk, er det også ganske trygt, etter min mening. De to eldste mine er 3 og 5, og elsker trampolinen. Vi har hatt den i tre år. En dukkestue i hagen er jo også helt fantastisk, da... Vanskelig valg . Det ser mye penere ut enn trampoline . Har du spurt barna hva de har mest lyst på ?
Gjest Solsmil Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 som lille katt sier, så ser et lekehus mye penere ut. men hadde jeg selv skulle velge når jeg var mindre, ville valget 110% sikkert falt på en trampoline. tror nok det er det som blir mest populært blant barna. ulempene er jo at det ikke er så fryktelig pent, muligens en liten risiko for skade (selv med nett), holder ikke så lenger som en hytte. dessuten må den pakkes bort om vinteren. men jeg tror nok samtidig en trampoline er det som kommer til å falle best i smak hos barna.
Gjest badeand1 Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Trampoline kan jo være morsomt i flere år framover. Ser ikke for meg at en lekehytte er det.
Zoë Castillo Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Barna mine har begge deler hos farmoren sin, og det er uten tvil trampolina det er mest stas med. Min erfaring er at lekehytta passer best hos jenter som liker å leke hus/familie/lekekjøkken. En gutt hadde kanskje likt lekehuset bedre om det var mer nøytralt innredet, men da blir det jo egentlig bare et rom å leke i. Trampolina her brukes hele tida, ikke bare til hopping, men også mye rollelek.
Kladd Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Jeg stemmer for hytte! Jeg brukte hytta mi fra jeg var liten (leke mor og barn og med barbiedukker) til jeg ble 14 (spille spill og henge med venner). Jeg hadde lampe (viktig for at den skal bli brukt!), stoler og bord, en pitteliten hjemmesnekra sofa + barbiehus (fnis). Nå var nok hytta mi litt større enn de du får kjøpt ferdig på Obs! Bygg (pappa hadde snekra den selv <3 ), slik at vi kunne stå oppreist inne i den, men den var ikke større enn kanskje 4 kvm. Trampolina til bestevenninna mi brukte vi hver dag første sommeren de hadde den, men kanskje 3 ganger i året etter det.
Moscato Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Vi hadde dukke-/leikehus, og det vart kun brukt som lokale for detektivklubben vår éin sommar. Sjølv med fem ungar i hus og nærare 30 ungar på eit knøtlite byggefelt vart dukkehuset svært lite brukt (og det var til og med før folk fekk trampoliner). MEN, vi hadde skogen rett bak byggefeltet, og der laga vi hytter under falne trestammar år etter år. Dukkehuset kunne rett og slett ikkje måle seg med det. Då vi flytta til eit hus utan hage fekk vi trampoline. Den er plassert på terrassen vår (i 2. etg,), og har blitt brukt veldig mykje. Men heile familien driv med turn då, så det er kanskje ikkje så rart.
Gjest gjest Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Jeg stemmer for leikehytte. her er ungene samlet i leikehytta i hagen vår, mens trampolinene i de andre hagene står tomme. Minste hos oss på ett år lager mat der, mens de større har kafe og forskjellige 'klubb-møter' i hytta. hytta er gammel og tåler grising, så der blir det laget mengder med sølekaker. benker og bord kan kostes av, samme med gulvet. Tar en runde med feiekosten når det blir for grisete inne. Tror litt av stasen ligger der, at ungene får lov å søle og grise så mye de vil i leikehytta. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 I nabolaget vært hadde vi flere lekehytter, og de ble flittig brukt helt til vi var langt oppi tenåra. De var da skikkelig bygget, og egentlig mer som et lekerom utenfor huset. Da vi ble eldre fikk vi jo redekorere selv, og vi hadde lange kvelder der inne med te på termos, kjeks på boks og skravlings (og etterhvert vorspiel med alkohol utenfor foreldrenes overvåkende øye). Trampoline kan være artig, det, men husk at det bringer med seg bra mye støy, med hyling og leven.
liv Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Bestefar har en lekehytte som ungene her strømmer til så fort vi er der. Ha så stor som du har plass til. Husk at det må være så og så langt fra naboens hus...
Zoë Castillo Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 I nabolaget vært hadde vi flere lekehytter, og de ble flittig brukt helt til vi var langt oppi tenåra. De var da skikkelig bygget, og egentlig mer som et lekerom utenfor huset. Da vi ble eldre fikk vi jo redekorere selv, og vi hadde lange kvelder der inne med te på termos, kjeks på boks og skravlings (og etterhvert vorspiel med alkohol utenfor foreldrenes overvåkende øye). Trampoline kan være artig, det, men husk at det bringer med seg bra mye støy, med hyling og leven. Virkelig? Nå må jeg si at jeg aner nytt håp for lekehytta vår også. Den er på 7m2 og 2 meter takhøyde, så kanskje den vil bli brukt i framtida også? Dere som har "populær" hytte, hvordan er den innredet?
lille katt Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Ulempen med trampoline er at hele nabolaget fort vil komme for å hoppe, hvis de ikke har trampoline selv. Her hos oss snakket vi om å kjøpe felles trampoline til fellesareal, men flertallet var mot. Det var enten for stygt eller for farlig. Vel, resultatet ble at vi kjøpte vår egen, og at alle nabobarna kommer for å hoppe. Nå er det plutselig helt greit med trampoline, og det er visst ikke så farlig heller, for ingen av foreldrene pleier å bli med for å passe på... Greit nok med barn på besøk, men det er ikke så gøy når man må følge opp en skokk med andre barn i tillegg til sine egne. De skal ha av og på sko, de skal lukke glidelåsen til sikkerhetsnettet, de skal ikke dytte de som er mindre (typisk våre barn, som da ikke tør å være på sin egen trampoline), de skal ikke henge i nettet, de store skal tilpasse hoppingen til de små (igjen - våre barn...) etc. Tidvis et stort irritasjonsmoment her i huset . Jeg har sagt fra til naboene at de selv har ansvar for barna sine når de hopper hos oss, og alle synes det er greit, men jeg tror ikke de helt tenker over det. Hva hvis noe skulle skje?
Gjest Blå Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Tusen takk for svar alle sammen, her var det mange gode forslag. Men jeg ble enda mer forvirra om hva vi skal velge. er det sånn at huset må stå så og så langt fra naboen, da blir det værre, for vi bor jo helt oppå naboen. Har sett et sånt hus på påler slik at det er litt oppe fra bakken, synes det var så fint. Tusentakk jenter, kom gjerne med flere synspunkter hilsen BLÅ
Mayami Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Trodde ikke det var grense for hvor bygniger kan stå så lenge de er under 15m2?? Sånn er det er i alle fall... Et helt vanlig lekehus kan stå hvor som helst på din egen eiendom. Vi har trampoline, men planlegger også lekehus. Har helsigvis stor hage. Lekehuset som jeg og mine søsken hadde hos mine foreldre ble flittig brukt av oss, og mine unger kan drive på der hele dagen når vi er der på besøk. Her hjemme er de veldig ivrige på trampolinen, og de får masse fysisk aktivitet utav det! Så hva man skal velge kommer vel litt an på hva slags barn man har...
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Siden du bor så tett opp mot naboen så vær sikker på at trampoline blir et irritasjonmoment pga støy. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Jeg ville valgt lekehus, de er kjempefine til oppbevaring av hagemøbler, hageting og slikt om vinteren når barna er blitt store 1
Gjest halebein Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Barna mine hadde uten tvil valg trampoline:) De elsker sin, og hopper og leker der hele dagen. De eldste spiller også fotball der. Minste jenta fikk lekehus, men den var interessant veeeldig kort tid, så var det trampolinetid igjen. Støy følger det med barn uansett. -og her i gården sender vi uønskede gjester på trampolina hjem! Det er lov å bestemme over sin egen hage/trampoline, herlighet!
Zoë Castillo Skrevet 4. mars 2012 #18 Skrevet 4. mars 2012 Støy følger det med barn uansett. -og her i gården sender vi uønskede gjester på trampolina hjem! Det er lov å bestemme over sin egen hage/trampoline, herlighet! Helt enig; dette er viktig! Tanteungen min på 3 år brakk benet da hun hoppet på trampolina, fordi hun fikk spretten fra større barn. Så her er jeg veldig streng på at barna skal hoppe en og en hvis de skal hoppe høyt, og at jevngamle kan leke sammen (trampolina er populær som innhegning til "hester" når de er en gjeng oppå der). Større nabounger hadde jeg sendt hjem med én gang om de begynte å hoppe med min 4-åring. Det er eieren av trampolina som er ansvarlig om noe skjer, og jeg tar ikke ansvar for hele nabolaget!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #19 Skrevet 4. mars 2012 Støy følger det med barn uansett. -og her i gården sender vi uønskede gjester på trampolina hjem! Det er lov å bestemme over sin egen hage/trampoline, herlighet! Det blir gjerne ekstra støy som følger med en trampoline. Ikke bare fra egne barn, men fra alle de andre barna som kommer. Hopping fra tidlig til sent. Varme ettermiddager og sommerkvelder og alt du får inn er naboens unger som hopper og hyler på trampoline. Jeg bor i rekkehus og med barn rundt meg. Jeg vet hvordan barn høres. Jeg hører også det ekstra støyen som kommer fra trampolinelek.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #20 Skrevet 4. mars 2012 Ikke glem at TS snakker om en situasjon hvor de bor veldig tett. Vi snakker ikke om enebolig her og litt avstand til nabo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå