Gå til innhold

Lesbiske/homofile,egnet som adoptiv/fosterforeldre..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!

Jeg prøver meg med dette spørsmålet i dette forumet:

1) Hva synes dere om at lesbiske/homofile bør kunne få muligheten til å adoptere barn fra et annet land eller norge?

2) Hva synes dere om at lesbiske/homofile skal kunne få være fosterforeldre til barn/ungdom som trenger det?

Håper på mange svar fra dere!

Ha en god dag!

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Har litt delte meninger om dette. Homofile foreldre blir unaturlig. Jeg tror alla barn har godt av å vokse opp sammen med en mamma og en pappa, ikke pappa og pappa eller mamma og mamma. MEN det er bedre med homofile foreldre enn ingen foreldre. Og jeg tror homofile/lesbiske kan være veldig gode omsorgspersoner.

Skrevet
Heisan!

Jeg prøver meg med dette spørsmålet i dette forumet:

1) Hva synes dere om at lesbiske/homofile bør kunne få muligheten til å adoptere barn fra et annet land eller norge?

Det synes jeg er greit.

2) Hva synes dere om at lesbiske/homofile skal kunne få være fosterforeldre til barn/ungdom som trenger det?

Det synes jeg er greit. Hva slags egenskaper er det de ikke har som gjør at de ikke skulle være gode foreldre?

Håper på mange svar fra dere

:blunke:

Skrevet
Har litt delte meninger om dette. Homofile foreldre blir unaturlig. Jeg tror alla barn har godt av å vokse opp sammen med en mamma og en pappa' date=' ikke pappa og pappa eller mamma og mamma. MEN det er bedre med homofile foreldre enn ingen foreldre. Og jeg tror homofile/lesbiske kan være veldig gode omsorgspersoner.[/quote']

:Nikke: Jeg slenger meg på denne.

Skrevet
Optimisten:Jeg tror alla barn har godt av å vokse opp sammen med en mamma og en pappa, ikke pappa og pappa eller mamma og mamma.

Hmm...Det er ikke alle som vokser opp i dag med en mamma eller en pappa rundt seg! Har ikke de barna som ikke har det,det godt?

Fint at du skriver at det å ha homofile foreldre er bedre enn ingen foreldre.

Men i mine ører hører det ut som om at det ikke er ok,liksom en siste utvei for barnet.Meg eller ingen!!

Gjest Fighter
Skrevet

Hmm...Det er ikke alle som vokser opp i dag med en mamma eller en pappa rundt seg! Har ikke de barna som ikke har det,det godt?

Det beste for et barn er å vokse opp med begge foreldrene, men sånn er det ikke i alle familier. Jeg tror mange barn har det bra hos aleneforeldre, men at det ideelle er å ha en mamma og en pappa hos seg. Kvinner og menn er forskjellige som rollemodelle og som omsorgspersoner.

Fint at du skriver at det å ha homofile foreldre er bedre enn ingen foreldre.

Men i mine ører hører det ut som om at det ikke er ok,liksom en siste utvei for barnet.Meg eller ingen!!

Jeg tror at det muligens kan være bedre for barnet å vokse opp hos heterofile, men utelukker ikke at de kan vokse opp hos heterofile. Adopsjoneforeldre/fosterforeldre må uansett gjennom mange intervjuer og tester. Jeg vet det er prøvd i Sverige med homofile/lesbiske fosterforeldre. Dette er ennå så nytt at vi ikke vet så mye om hvordan det er.

Jeg mener at det ikke er svart/hvitt. Jeg ser positive og negative ting ved homofile adoptivforeldre. Og om du er en bra omsorgsperson eller ikke, det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke deg. Men jeg har homofile venner som er vanvittig omsorgsfulle og som sikkert hadde blitt gode foresatte.

Skrevet
Og om du er en bra omsorgsperson eller ikke, det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke deg. Men jeg har homofile venner som er vanvittig omsorgsfulle og som sikkert hadde blitt gode foresatte.

Jeg vil si at jeg er en meget god omsorgsperson.Det vet jeg ut fra meg selv og vet det ut fra hva andre sier om meg..

Jeg jobber som barne og ungdomsarbeider,så jeg har sett mye godt å vondt i min jobb..

Itilegg har jeg selv gått igjennom mye siden jeg har den legningen som jeg har.Har nok blitt et bedre meneske av nettopp det!!

Skrevet

Jeg tror at det muligens kan være bedre for barnet å vokse opp hos heterofile, men utelukker ikke at de kan vokse opp hos heterofile. Adopsjoneforeldre/fosterforeldre må uansett gjennom mange intervjuer og tester. Jeg vet det er prøvd i Sverige med homofile/lesbiske fosterforeldre. Dette er ennå så nytt at vi ikke vet så mye om hvordan det er.

Jeg mener at det ikke er svart/hvitt. Jeg ser positive og negative ting ved homofile adoptivforeldre. Og om du er en bra omsorgsperson eller ikke, det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke deg. Men jeg har homofile venner som er vanvittig omsorgsfulle og som sikkert hadde blitt gode foresatte.

Å være en god foreldre har ingenting med seksual legning å gjøre. Dette er en gammel tenking. Vitenskapen i dag viser ingen tegn på at homofile og lesbiske er dårlige foreldre enn hetrofile. Det er samfunnets holdninger rundt denne problemstillingen, som er det skumle her.

Skrevet
Det er bare så synd at det ikke er noe intervjurunde for å bli foreldre. Ikke et påbudt kurs engang.

Vel, når det er snakk om adopsjon blir jo foreldrene grundig vurdert på forhånd. Det samme med potensielle fosterforeldre.

Jeg synes homofile bør stille på lik linje med heterofile. De er vel like gode omsorgspersoner som alle andre. Jeg synes heller ikke argumentet om at barn bør ha en mor og en far holder - tenk på alle de barna som vokser opp med en forelder, og har det helt fint. Er det verre med to foreldre av samme kjønn enn én forelder?

Skrevet

De er så mange barn som i dag blir revet mellom foreldrene sine, flytte en uke hit og dit, alt skjer på foreldrenes premisser etc. Jeg tror at mamma/mamma eller pappa/pappa kan være tusen ganger bedre for et barn.

Omsorg, trygghet, glede, sunne oppvekstvilkår - det er det et barn trenger! Skulle vi vurdert foreldreegenskaper ihht til seksuell atferd, ble det mange fosterbarn i dette landet.

Det skjer forøvrig en masse i holdningene til barnevern etc mht dette - heldigvis!

Skrevet

Har ingen problemer med at homofile eller lesbiske skal få adoptere eller bli fosterforeldre. Jeg syns de skal stille på lik linje som heterofile par, og ikke som noen "nødløsning".

De fleste homofile og lesbiske foreldre er veldig bevisste på at barna skal ha både menn og kvinner involvert i livet sitt, og så vidt jeg vet viser studier at barn av homofile/lesbiske foreldre greier seg på lik linje eller bedre enn andre barn. Eneste forskjellen er at de er mindre fordomsfulle, noe som bare er en bra ting!

Syns ikke argumentet med kjernefamilien er godt nok lengre, når man vet at haugevis med barn av heterofile foreldre ikke vokser opp under disse forholdene heller. Og enslige får jo adoptere i mange tilfelle.

Gjest Ny her inne .
Skrevet

Jeg vil bare si at det er fint at homofile par vil adoptere og jeg er for det , men husk at det ikke en selvfølge at en får adopterer fordi om man blir godkjent i Norge . Adopsjonslandene har også sine regler for adoptivforeldre . Noen som vet om det er noen land som godtar homofile til adopsjon ??

Jeg har adoptert selv og vet de har forskjellige krav for hvert land .

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden med homofile som ønsker å adoptere eller på annen måte oppfostre ett barn.

Vi har kommet ett langt stykke på vei den dagen vi får bukt med myten om at homofile driver med beintøff analpuling i sofaen mens barna sitter ved siden av og ser Barne-tv :roll:

Skrevet

Jeg tror at homofile og lesbiske er minst like gode omsorgspesoner som hetrofile. Jeg mener at seksuell legning ikke har noe å si for omsorgsevnen.

Det som gjør det problematisk i forhold til adopsjon for homofile og lesbiske er at mange mennesker har fordommer mot disse. Mangel på kunnskap hos heterofile er problemet.

La homofile og lesbiske få adopterte sier nå jeg.

En liten ting til slutt: Uansett handler adopsjon om å skaffe foreldre til barn og ikke omvendt. Det er ingen menneskerett å få barn.

Tefra

Gjest i.i.l. adoptivmor
Skrevet
Jeg vil bare si at det er fint at homofile par vil adoptere og jeg er for det , men husk at det ikke en selvfølge at en får adopterer fordi om man blir godkjent i Norge . Adopsjonslandene har også sine regler for adoptivforeldre . Noen som vet om det er noen land som godtar homofile til adopsjon ??

Jeg har adoptert selv og vet de har forskjellige krav for hvert land .

Så vidt jeg vet er det foreløpig ingen land som godtar homofile adoptanter fra Norge. Kina og Etiopia er to av landene som godtar enslige søkere, og jeg mener å ha hørt at Kina krever en erklæring på at enslig søker ikke er homofil.

Da hjelper det lite at norske myndigheter godkjenner homofile par som adoptivforeldre dersom de likevel ikke får adoptere.

Synd men sant.

Skrevet

Men man kan adoptere og være fosterforeldre for norske barn!

Skrevet
Men man kan adoptere og være fosterforeldre for norske barn!

Men dette anbefales ikke fra høyere hold..mener det var noe i avisene om dette for en tid tilbake???

Man kan ikke adoptere norske barn man er fosterforeldre for. Man kan adoptere stebarn.

Skrevet

Man kan ikke adoptere norske barn man er fosterforeldre for.

Det er da flere fostebarn som blir adoptert av fosterforeldrene sine!

Det kommer selvsagt helt an på hva problematikken bak plasseringen er. BV har alltid som utgangspunkt at barnet skal tilbakeføres biologiske foreldre, men noen ganger går ikke dette og fosterforeldrene adopterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...