AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Han trener 2 ganger i uken, og har gym på skolen 1 gang i uken. Men han begynner å bli små lubben. Vi har et variert kosthold, og godteri hører helgen til. Han skjems litt over det, ift at han holder inn magen når han kler av seg feks. Vi har snakket masse om det, og han sier selv at han ikke vil være noe tykkere. Tror det er hos far det skranter litt, tror han sitter MYE stille der, og aldri er ute og leker med noen. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? (Prøvd å snakke med far 1000 ganger) Kunne tenkt meg at vi gikk en tur sammen hver dag, men vet ikke om jeg får han med på dette frivillig, hva kan jeg eventuelt "lokke" med? Er bare bekymret for at han skal legge på seg mer, og det skal være ennå vanskeligere å bli kvitt det. Og er livredd han skal få kommentarer på skolen... Håper noen har noen gode tips til meg..
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Han trener 2 ganger i uken, og har gym på skolen 1 gang i uken. Men han begynner å bli små lubben. Vi har et variert kosthold, og godteri hører helgen til. Han skjems litt over det, ift at han holder inn magen når han kler av seg feks. Vi har snakket masse om det, og han sier selv at han ikke vil være noe tykkere. Tror det er hos far det skranter litt, tror han sitter MYE stille der, og aldri er ute og leker med noen. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? (Prøvd å snakke med far 1000 ganger) Kunne tenkt meg at vi gikk en tur sammen hver dag, men vet ikke om jeg får han med på dette frivillig, hva kan jeg eventuelt "lokke" med? Er bare bekymret for at han skal legge på seg mer, og det skal være ennå vanskeligere å bli kvitt det. Og er livredd han skal få kommentarer på skolen... Håper noen har noen gode tips til meg.. Du sier ikke hvor ofte han er til far. I helger? Som med oss alle: det er ikke det du spiser borte,men det du spiser hjemme du legger på deg av. Du kan begynne å se på kostholdet deres. Er det mye raske karbohydrater? hvordan er det med brød eks? Bytt til rugbrød.Er det mye poteter og sauser? Hva lager du sauser av? variert kosthold? variert kan være så mye. Bruker du mye fedigmat? Blandingsprodukter? Spiser dere fisk? Kaker? ferdigkjøpte kaker,kjeks osv? Godteri i helger,men spiser det ingen ting godt ellers i uken? en liten sjokolade,ja hva var det? en times trim for å forbrenne den...eller noe. Kan du lage noe spennende i helger istedenfor godteri. Så kan du ta en prat med far. Fortell at han begynner å plages selv, at dee må være obs på det. Noe er vel valpefett,men det kan fort bli for mye,og han vil få store problemer om det ikke stoppes. Sitter ungen mye foran nett og tv? Hva om dere syklet en tur hver ettermiddag. En tur som gir motstand. Går han ti trening?Om du kjører så la han gå. Selvsagt utgjør avstand noe her. Er det to mil,så sier det seg selv. Så må han bli bevist på mat selv. Lær han å lese hva det inneholder. Hva han må trimme eks om han spiser en liten skål potetgull,eller en is. Lag mat sammen.Få inn vanen med å drkke et glass vann før hvert måltid. Jeg lager all mat selv. Noen sier det er for dyrt å lage mat av ren mat,men det blir ikke det. En spiser minde også. Bruker mye krydder,grønnsaker osv. Spiser minimalt med poteter. Pasta er borte fra skapet. Brød har jeg byttet med fiberrik. Det er ikke noe lavkarbo med masse fett. bare byttet ut enkelte matsorter.
Sensi Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Tja...en barndomskompis av meg var lubben på barneskolen og ungdomsskolen. I dag er han superflott. Slank og veltrent. En annen jeg kjenner var omvendt. Rekel som liten og noe kraftig, men ikke feit, i dag. Forskjellen er vel interesse og aktivitetsnivå. Mitt råd er å ikke fokusere for mye på mat der han blir involvert mtp å utvikle er usunt forhold til mat. Men oppmuntre til aktivitet. Hva liker han? Kampsport, ski, ballspill, bryting, svømming. Igjen....hva kan han tenke seg å prøve og hvilke muligheter finnes der dere bor? Formen kommer etterhvert og han kan ikke forvente å være like god som de som har holdt på en stund. Tror det er viktig at han skjønner han må være tålmodig og at det viktigste er at han har det kjekt. Lykke til 2
Moscato Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Du sier ikke hvor ofte han er til far. I helger? Som med oss alle: det er ikke det du spiser borte,men det du spiser hjemme du legger på deg av. Du kan begynne å se på kostholdet deres. Er det mye raske karbohydrater? hvordan er det med brød eks? Bytt til rugbrød.Er det mye poteter og sauser? Hva lager du sauser av? variert kosthold? variert kan være så mye. Bruker du mye fedigmat? Blandingsprodukter? Spiser dere fisk? Kaker? ferdigkjøpte kaker,kjeks osv? Godteri i helger,men spiser det ingen ting godt ellers i uken? en liten sjokolade,ja hva var det? en times trim for å forbrenne den...eller noe. Kan du lage noe spennende i helger istedenfor godteri. Så kan du ta en prat med far. Fortell at han begynner å plages selv, at dee må være obs på det. Noe er vel valpefett,men det kan fort bli for mye,og han vil få store problemer om det ikke stoppes. Sitter ungen mye foran nett og tv? Hva om dere syklet en tur hver ettermiddag. En tur som gir motstand. Går han ti trening?Om du kjører så la han gå. Selvsagt utgjør avstand noe her. Er det to mil,så sier det seg selv. Så må han bli bevist på mat selv. Lær han å lese hva det inneholder. Hva han må trimme eks om han spiser en liten skål potetgull,eller en is. Lag mat sammen.Få inn vanen med å drkke et glass vann før hvert måltid. Jeg lager all mat selv. Noen sier det er for dyrt å lage mat av ren mat,men det blir ikke det. En spiser minde også. Bruker mye krydder,grønnsaker osv. Spiser minimalt med poteter. Pasta er borte fra skapet. Brød har jeg byttet med fiberrik. Det er ikke noe lavkarbo med masse fett. bare byttet ut enkelte matsorter. Nei, seriøst, ein tiåring skal ikkje behøve å innføre fotballfrueregime! Det er greitt nok (og bra) å snakke om at det ein et blir "brukt opp" når ein er i aktivitet, og at ulik mat inneheld ulike ting. Det er jo òg viktig med tanke på å halde seg vaken og opplagd gjennom skuledagen, til dømes. Men å lære ungane sine at ein is må trenast vekk att (noko ein i praksis gjer ved å fokusere på kva maten "er verd" i trening), det må ein kunne unngå. 28
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Nei, seriøst, ein tiåring skal ikkje behøve å innføre fotballfrueregime! Det er greitt nok (og bra) å snakke om at det ein et blir "brukt opp" når ein er i aktivitet, og at ulik mat inneheld ulike ting. Det er jo òg viktig med tanke på å halde seg vaken og opplagd gjennom skuledagen, til dømes. Men å lære ungane sine at ein is må trenast vekk att (noko ein i praksis gjer ved å fokusere på kva maten "er verd" i trening), det må ein kunne unngå. jeg tenkte alldeles ikke på noe regime,men at gutten lærer hva som er bra og ikke bra. Nå sitter det unger og spiser sjokoladepålegg på brødet hver dag,brakt i hus av foreldrene. Hvordan skal disse ungene forstå at det ikke er bra,om ikke foreldrene forteller det? Jeg mente ikke at de skal lære alt om karbo-fett og hele innholdsfortegnelsen på matvarer. Når mor skriver at han har lagt på seg en del, så er det vel mest sannsynlig at det skjer der ungen bor fast. Da må mor ta tak i det. Ang is du refererer til,så tenker jeg at mor i samtale forteller ungen hva det betyr for vekt slik småspising av eks is, en kakebit osv. Du kan jo ta deg en tur ut, så ser du på mange unge,voksne,barn og tenåringer at det IKKE har vært et tema for de noen ganger hjemme. Her ber mor om råd,jeg har gitt mine råd.
Lammelåret Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Hva som kan gjøres spørs på utgangspunktet deres. Trening to ganger i uken høres bra ut. Dere kan begrense bilkjøring til aktiviteter, legge inn en fysisk aktivitet hver helg og begrense snop-/is-/søte pålegg/ chips osv i helgene. Med tilgang på usunn mat hele helgen blir det mye spising, sett heller fram dette f.eks en time, det vil begrense spisingen mye. Jeg har skrevet mye om dette, men legger ikke alt inn her. Sjekk heller bloggen: http://lammelaartanker.wordpress.com/2012/02/23/tiltak-som-forebygger-fedmeutvikling/ Det er også kjempeviktig at du forholder deg nøytral (eller positiv) til barnets far, slik at maten ikke blir et tema som assosieres med konflikt.
Gjest Bandit Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Jeg tror ikke et større fokus på mat vil gjøre det stort bedre. Blir det for mye fokus kan det virke helt mot sin hensikt. Unger vet ofte hva som er bra for seg og ikke, men til syvende og sist vil de uansett oftest velge det som smaker best. Da er det bedre å øke fysiske aktiviteter, og endre kostholdet for hele familien. Da bør jo også far delta i dette. 8
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Det er helt vanlig å legge seg ut noe rett før puberteten setter inn. Hold fokus på sunn mat og bevegelse og ikke stress.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Stress rundt mat kan bli veldig skadelig for et barn i den alderen! Ikke lær ham å telle kalorier, men se heller på hva dere gjør som ikke involverer mat. Når dere skal kose dere i helga, kan dere kanskje dra på bowling eller noe, heller enn å sitte hjemme med film og potetgull? Et viktig poeng: Hvis "godteri i helga" betyr godteri hele helga (som i potetgull til tv-en fredag, snop lørdag kveld, kake/is søndag), har dere gjort tre av ukas sju dager til skeie-ut-dager. Det er ikke bra. 3
Muscae Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Det er vanlig for gutter i åtte-tolvårsalderen å vokse litt i bredden, og de får en del "valpefett" før de begynner å skyte i været i tolv-fjortenårs alder. Da vil antakeligvis vekten gjevne seg ut. Men dere bør jo selvsagt fortsette å ha et sunt kosthold, og la ham forstå viktigheten av å spise sunt og mosjonere gjevnlig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Han er hos far annenhver uke, så det er jo vanskelig sånn sett. Har hatt med far til familiekontoret, og da ble det noe bedre. Men har jo ikke full kontroll på hva som skjer der... Håper det er som noen sier at han "vokser" det av seg, men vil gjerne være obs på det likevel. Han vet godt hva som er sunt/usunt, det har vi pratet om. Det sklir heller ikke helt ut i helgene med godteri. Han er veldig glad i frukt, så ofte han spiser det i steden for godt, og noe sjokolade. Han er veldig glad i kjeks, noe som er dumt, tror ikke feks far skjønner hvor mange kalorier som er i disse. Får han det i helgen her, får han delt ut noen, slik at han ikke spiser hele pakken. Vet at spiller fotball i friminuttene på skolen feks, og det gjør han mye i hagen her også når det ikke er snø. Treningene startet såpass tidlig, at han ikke rekker å gå ned, jeg kommer fra jobb, spiser middag, så må han avgårde.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Det er vanlig for gutter i åtte-tolvårsalderen å vokse litt i bredden, og de får en del "valpefett" før de begynner å skyte i været i tolv-fjortenårs alder. Da vil antakeligvis vekten gjevne seg ut. Men dere bør jo selvsagt fortsette å ha et sunt kosthold, og la ham forstå viktigheten av å spise sunt og mosjonere gjevnlig. Dette er min erfaring også! Og nå har det også vært vinter, noe som automatisk begrenser aktivitetsnivået en del, jeg er sikker på at han vil bli mer aktiv nå når våren og sommeren står for døren. Og nå vet jeg at mange vil være uenige med meg, men hva med å gi gutten wii fit+ / sport som han kan bruke når han er hos far (siden du antar at han er mer passiv der enn han er hos deg). Det er ikke optimalt, men det er i alle fall bedre en passivitet framfor tv/data... 1
Gjest navnelapp Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Har han sykkel, slik at han kan bruke den som transportmiddel til og frå ting han er med på og til og frå vener? Den beste måten å kontrollere inntak på er ved å rydde opp i kva ein har i huset av usunne matvarer og kva ein kjøper inn. Kjeks som ikkje er grove og usøta bør ikkje handlast inn. Kjøp ein pakke cherrytomatar og sukkererter som han kan mumse på når han kjem heim frå skulen, skyll dei og sett dei på benken, så blir dei borte til du kjem heim. Ein bør ikkje kjøpe inn meir snop enn det som blir spist opp i helga. Alt dette er ting du kan "ordne" utan å snakke med han, det handlar berre om å legge til rette for eit fornuftig inntak i kvardagane. Snakk med eksen din og foreslå at han kan gjere dei same tiltaka. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Det er ikke mas om søtt/godt i hverdagen, i det hele tatt. Han er veldig enkel, spiser det som blir servert, og sier jeg nei til noe, lager han aldri noe styr av det. Jeg forklarer (når det gjelder sunt/usunt), ift utvikling, dvs at jeg sier at når man er barn, trenger kroppen og hjernen den, og den ernæringen, slik at det kan utvikle seg optimalt. Det forstår han godt. Det som er rart, er at han i perioder spiser lite også, blir fort mett osv. Jeg håper ikke dette er "bevisst" fra hans side, og tror ikke det. (At han sier han er mett fordi han skal spise mindre, og tror han går ned i vekt feks) Jeg er veldig klar på at man ALDRI skal gå sulten fra bordet. Det har jeg alltid sagt til han, at det absolutt ikke er bra å gå sulten. Virker som dere tror jeg har søtsaker tilgjenglig for han hele tiden, men det har jeg ikke. Han hadde heller aldri tatt godteri uten å spørre om lov først. Men vi har det heller ikke i hus. Når det er bart på veier, bruker han sykkelen mye. Og på vinteren står han mye på ski i bakker i nabolaget. Men aktiviteten hos far skorter, han har svært få venner der, så er mye inne foran pc, uten om de to treningsøktene han har i uken. Far er også tiltaksløs etter min mening, han vet feks at han liker godt å stå på ski, men har ikke kjørt han et sted i hele vinter for at han skal få gjort det, selvom jeg har oppfordret til det hver uke, sagt at jeg kan betale heiskort osv. Jeg forteller far hva jeg ser, at han skjems litt over dette selv, men det virker ikke som det bryr han heller... Vanskelig, vil vel ikke få full omsorg, kun basert på litt for lite aktivitet Og jeg kan heller ikke gjøre det mot sønnen min heller, føler jeg, han vil jo gjerne være like mye hos begge!
Gjest navnelapp Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Vanskelig, vil vel ikke få full omsorg, kun basert på litt for lite aktivitet Og jeg kan heller ikke gjøre det mot sønnen min heller, føler jeg, han vil jo gjerne være like mye hos begge! Eg vonar inderleg blunket indikerer at dette er ein spøk, for det virkar på meg som eit utruleg tynt grunnlag å be om omsorga på. Viss han går på dei to aktivitetane i løpet av pappaveka så ser eg faktisk ikkje problemet. Eg formålet med innlegga dine å få støtte frå oss for at pappaen er ein latsabb? Sorry, men det får du ikkje. Foreldre har ulike interesser, ulike ting dei syns er viktig og ulike ting dei prioriterer. Heile greia med delt omsorg er nettopp det, når barnet ikkje er hos deg har den andre forelderen omsorga og ansvaret, og må gjere det på sin måte. Det må du slå deg til ro med, og ikkje drive å leite etter feil. Gutar i hans alder strekker seg uansett voldsomt om tre-fire år, og litt mage blir fort borte når dei veks som ugras.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Kosthold har alt å si! Ingen kan spise det samme. Jeg kan f.eks ikke spise masse karbohydrater, for jeg blir feit bare ser en karbohydrat(tenker da på brød, kaker, sukker ... heldigvis lager fotballfrue mye godt som kaker og brød som er uten mel og sukker. Hun bruker mandelmel og sukrin istedenfor) mens venninnen min kan spise et brød om dagen og masse kaker i helgene uten å bli feit. Jeg trente mye som tenåring, men var like feit. Jeg ble ikke slank før jeg kuttet ut alle karbohydrater som hvetemel og sukker, og gikk heller over på å spise mer fett og proteiner.
Meridian Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 TS, hva slags kosthold har gutten din hjemme hos deg? Kan du fortelle noe om hva han spiser til frokost, lunsj, middag, kvelds? Det er der nøkkelen ligger, og jeg lurer på om det er litt vel mye karboydrater som kaker, vafler, brød, boller?
Lutetium 71 Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 jeg tenkte alldeles ikke på noe regime,men at gutten lærer hva som er bra og ikke bra. Nå sitter det unger og spiser sjokoladepålegg på brødet hver dag,brakt i hus av foreldrene. Hvordan skal disse ungene forstå at det ikke er bra,om ikke foreldrene forteller det? Jeg mente ikke at de skal lære alt om karbo-fett og hele innholdsfortegnelsen på matvarer. Når mor skriver at han har lagt på seg en del, så er det vel mest sannsynlig at det skjer der ungen bor fast. Da må mor ta tak i det. Ang is du refererer til,så tenker jeg at mor i samtale forteller ungen hva det betyr for vekt slik småspising av eks is, en kakebit osv. Du kan jo ta deg en tur ut, så ser du på mange unge,voksne,barn og tenåringer at det IKKE har vært et tema for de noen ganger hjemme. Her ber mor om råd,jeg har gitt mine råd. Foreldrene skal ikke fortelle ungene hva som er bra mat eller ikke, de skal gå foran med ett godt eksempel. Spiser foreldrene store hauger med godteri, hjelper det ikke stort om ungene får beskjed om at nugatti er "bad".
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 Eg vonar inderleg blunket indikerer at dette er ein spøk, for det virkar på meg som eit utruleg tynt grunnlag å be om omsorga på. Viss han går på dei to aktivitetane i løpet av pappaveka så ser eg faktisk ikkje problemet. Eg formålet med innlegga dine å få støtte frå oss for at pappaen er ein latsabb? Sorry, men det får du ikkje. Foreldre har ulike interesser, ulike ting dei syns er viktig og ulike ting dei prioriterer. Heile greia med delt omsorg er nettopp det, når barnet ikkje er hos deg har den andre forelderen omsorga og ansvaret, og må gjere det på sin måte. Det må du slå deg til ro med, og ikkje drive å leite etter feil. Gutar i hans alder strekker seg uansett voldsomt om tre-fire år, og litt mage blir fort borte når dei veks som ugras. Ja, det var en spøk. Men at far aldri finner på noe fysiske aktiviteter med han, synes jeg fortsatt er ganske sløvt.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 TS, hva slags kosthold har gutten din hjemme hos deg? Kan du fortelle noe om hva han spiser til frokost, lunsj, middag, kvelds? Det er der nøkkelen ligger, og jeg lurer på om det er litt vel mye karboydrater som kaker, vafler, brød, boller? Les innelgget mitt Der ser du at de karbohydratene du nevner ikke finnes i vårt kosthold til hverdags. Han spiser 1 brødskive med kjøttpålegg til frokost, et glass ekstra lett melk. To skiver med kjøttpålegg + frukt/grønnsak til lunsj + melk. Middag varierer jo, men pasta/potet, kjøtt, og grønnsaker. Han liker ikke saus, så det spiser han ikke + vann til drikke. Kvelds er brødmat/havregrynsgrøt med ekstra lettmelk til. Mellommåltider består av frukt/grønnsaker. Spiser han søtt til hverdags, er de brødskive med honning eller banan på. TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå