Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tar allmenn påbygg som privatist hos Sonans, og er ferdig til våren. Har litt vanskelig bakgrunn og programfag som trekker ned snittet mitt til tross for at jeg får gode karakterer nå.

Vil svært gjerne studere jus, men vil gå ut med en poengsum på ca 50 med 8 alderspoeng inkludert. Lurte på hvor mange poeng man får for høyere utdanning? Hvis jeg f.eks tar ett år med annen utdannelse og samler poeng?

Vet noen også om det er mulig å ta Programfag(Formgivingsfag) fra ref 94 som privatist?

På forhånd takk for hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest hva som helst
Skrevet

Om du tar et fulltidsstudie i et år (=60 studiepoeng) vil du få 2 konkurransepoeng. Om du feks har 1 år med folkehøyskole eller militæret bak deg har du allerede disse poengene.

Regner med at du har hørt det før, men noen av de "letteste" poengene for deg vil nok være å bytte ut programfagene dine med dårlig karakter, med realfag, siden du da kan få både bedre karakter og realfagspoengene i tillegg.

Lykke til!

Skrevet

Høyere utdanning:

Det gis 2 tilleggspoeng for minst 60 studiepoeng (20 vekttall) fra universitet eller høgskole. Det gis 1 tilleggspoeng for 30-59 studiepoeng (10-19 vekttall). Samordna opptak

Jeg tror ikke du kan ta programfag fra ref. 94 som privatist, men ta og hør med privatistkontoret, sonans eller den videregående skolen du gikk ut fra.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg fikk nettopp en mail med beskjed om at det ikke var mulig å ta opp programfagene fra Ref. 94.

Er det mulig å bytte noen av disse med realfag? Visste ikke dette. Dvs realfag som privatist?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med rådgiverene på sonans, de vet garantert alt som har med bytting av fag og lignende.

Jeg gjør noe slikt selv, tar matte 1p2p nå og får da en karakter som erstatter tre karakterer på vitnemålet mitt fra vgs. Jeg får ikke noe realfagspoeng for det mattefaget men det gjør ingenting for karaktersnittet mitt går opp når jeg får en bra karakter i matte enn tre dårlige(som jeg har fra før).

Når jeg snakket med en rådgiver så anbefalte hun meg å heller bytte ut fag, slik jeg gjør nå, enn å ta opp igjen matten fra yrkesfag som privatist.

• Liker 1
Skrevet

Biologi 1 og Biologi 2 er egentlig bare lese-seg-til-fag som nesten hvem som helst kan klare å lære seg, bare man er litt strukturert, og gidder. For hvert av disse fagene får du 0,5 realfagspoeng, pluss at du kan bytte ut en dårlig programfagskarakter med en bedre karakter i f.eks biologi. Vet ikke hvor mye du trenger for å komme inn på jus, men du kan sikkert ta en årsenhet i ett eller annet du syns er spennende. Som tidligere nevnt er jo 60 studiepoeng tilsvarende 2 konkurransepoeng, og det kan jo være nok til at du kommer opp over den berømte grensen. :)

Lykke til i alle fall. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...