AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg våknet plutselig med veldig vondt i halsen, eller den ene mandelen, på mandag. Formen har vært grei bortsett fra dette, men det gjør altså veldig vondt å svelge. Er dette noe å dra til legen for? Jeg tror aldri jeg har hatt ordentlig vondt i halsen før (ikke så ille som dette), men jeg greier meg fint med litt paracetamol. Kan også nevne at jeg har litt hvitt belegg(?)/hvite klumper(?) på mandlene. Jeg tror altså ikke jeg har hatt feber og jeg er ikke noe særlig forkjølet. Er det da noe vits i å dra til legen? Regner med at det går over av seg selv etterhvert?
Gjest PinkLeaf Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Vondt i halsen er jo en typisk forkjøla-greie. Men får du så vondt at du ikke kan få i deg mat eller drikke, eller hvis du får høy feber (som varer i mer enn tre dager og ikke responderer på paracet) ville jeg nok tatt en tur til legen. Kjøp curamed eller slike halstabletter, drikk mye vann og te. 2
Silfen Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Jeg hadde nok ikke dratt til lege med bare vondt i halsen. Det kan sitte godt i, men for min del er vond hals alene ikke legeårsak. 2
nybegynneren Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Har du veldig vondt i halsen,føler deg tett i halsen,mandlene er hovne,du er rød og hoven nedi svelget kan det være streptokokker. Man behøver ikke ha feber. Er det streptokokker må du ha antibiotika for og bli kvitt det.
Lista Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville sett det an over helga. Hvite klumper fra mandlene er mest sannsynlig kronisk tonsilitt. Eneste behandlingsmåte er å fjerne mandlene. Gjort det selv, og er kvitt problemet
Gjest PinkLeaf Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville sett det an over helga. Hvite klumper fra mandlene er mest sannsynlig kronisk tonsilitt. Eneste behandlingsmåte er å fjerne mandlene. Gjort det selv, og er kvitt problemet Jeg har også hvitt bak i munnen/svelget på mandlene, og det kommer kun når jeg er forkjøla, og er ikke plagsomt. For meg er det ingen grunn til å fjerne mandlene! Dersom mandlene er til stadig plage fordi de var hovne, ville jeg heller vurdert det.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Vondt i halsen er jo en typisk forkjøla-greie. Men får du så vondt at du ikke kan få i deg mat eller drikke, eller hvis du får høy feber (som varer i mer enn tre dager og ikke responderer på paracet) ville jeg nok tatt en tur til legen. Kjøp curamed eller slike halstabletter, drikk mye vann og te. Det var det jeg også tenkte (bortsett fra at jeg nesten ikke er forkjølet). Får jo i meg myk mat som er lett å svelge (supper, havregrøt, yoghurt, banan). I og med at jeg ikke tror jeg har feber så føler jeg det blir litt unødvendig å dra til legen. Jeg hadde nok ikke dratt til lege med bare vondt i halsen. Det kan sitte godt i, men for min del er vond hals alene ikke legeårsak. Takk, det var dette jeg egentlig tenkte selv, drar jo så og si aldri til legen (et par år siden sist nå). Har du veldig vondt i halsen,føler deg tett i halsen,mandlene er hovne,du er rød og hoven nedi svelget kan det være streptokokker. Man behøver ikke ha feber. Er det streptokokker må du ha antibiotika for og bli kvitt det. Det gjør ganske vondt ja, mer vondt enn det jeg har hatt ved kraftig forkjølelse. Mandlene er hovne (den vonde mer enn den andre)om jeg er rød og hoven i svelg er ikke godt å si. Det gjør vondt hvis jeg trykker på halsen på den vonde siden. Jeg vil jo helst unngå antibiotika, kanskje vente noen dager til og se hvordan det går?
lilljan Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Er det ikke slik at hvis der er streptokokker så følger det med feber? I så tilfelle kan du nok vente litt å se det an
Snop Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville sett det an over helga. Hvite klumper fra mandlene er mest sannsynlig kronisk tonsilitt. Eneste behandlingsmåte er å fjerne mandlene. Gjort det selv, og er kvitt problemet Det trenger ikke være kronisk. Langt ifra. TS, det høres ut som klassisk streptokokk-infeksjon. Jeg hadde tatt en tur til legen De tar en enkel strep-test og gir deg antibiotika hvis den er positiv. Bakterieinfeksjoner har ikke like lett for å gå over av seg selv som virusinfeksjoner, og derfor skal du ikke være redd for å gå og sjekke om det er det du har
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville sett det an over helga. Hvite klumper fra mandlene er mest sannsynlig kronisk tonsilitt. Eneste behandlingsmåte er å fjerne mandlene. Gjort det selv, og er kvitt problemet Hm, jeg har aldri hatt noe sånt tidligere altså, kom på tirsdag! Å fjerne mandlene høres litt drastisk ut, har jo nesten aldri hatt vondt i halsen før heller :S Jeg har også hvitt bak i munnen/svelget på mandlene, og det kommer kun når jeg er forkjøla, og er ikke plagsomt. For meg er det ingen grunn til å fjerne mandlene! Dersom mandlene er til stadig plage fordi de var hovne, ville jeg heller vurdert det.. Godt å høre, har aldri hatt det før selv (så vidt jeg vet). Det er egentlig ikke plagsomt, jeg bare oppdaget det da jeg prøvde å se på mandlene. Er det ikke slik at hvis der er streptokokker så følger det med feber? I så tilfelle kan du nok vente litt å se det an Jeg trodde også man følte seg dårligere da, men så har jeg aldri før hatt noen sånne "hals-sykdommer" så vidt jeg kan huske. Jeg vil jo ikke være den som drar til legen "bare" fordi det gjør vondt. Det trenger ikke være kronisk. Langt ifra. TS, det høres ut som klassisk streptokokk-infeksjon. Jeg hadde tatt en tur til legen De tar en enkel strep-test og gir deg antibiotika hvis den er positiv. Bakterieinfeksjoner har ikke like lett for å gå over av seg selv som virusinfeksjoner, og derfor skal du ikke være redd for å gå og sjekke om det er det du har Betryggende Hm, nå blir jeg i tvil om jeg skal prøve å få en time til i morgen eller vente til mandag og se hvordan det går da.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Sånne som dette som gjør at andre må vente i ukevis før de får komme til fastlegen sin
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Sånne som dette som gjør at andre må vente i ukevis før de får komme til fastlegen sin Du mener sånne som meg som drar til legen en gang hver 3. år ? Og nå har kjempevondt når jeg svelger (kun får i meg myk/flytende mat) og derfor lurer på om det er noe vits i å dra til legen og vurderer å ikke gjøre det? Sånne som deg gjør verden til et hyggelig sted
Silfen Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Hehe, ja du tar sikkert opp hele sykehuskøen alene. Men seriøst: kom dette i forgårs kan du fint se det an. Jeg har riktignok ikke mandler, men halsvondt har jeg hatt og min regel er at er det ikke borte etter 5-6 dager, så kan jeg vurdere lege.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 Hehe, ja du tar sikkert opp hele sykehuskøen alene. Men seriøst: kom dette i forgårs kan du fint se det an. Jeg har riktignok ikke mandler, men halsvondt har jeg hatt og min regel er at er det ikke borte etter 5-6 dager, så kan jeg vurdere lege. Jepp! (Var faktisk på sykehus en gang pga skade, måtte til og med krangle meg til time innen en uke (etter råd fra legevakten), så jeg er nok en stor byrde for samfunnet!) Det kom helt ut av det blå på mandag. Altså våknet med kjempevondt i halsen på mandag og følte meg helt fin på søndag kveld. Da tror jeg jeg venter noen dager til og ser hvordan det går
FruLuna Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 Jeg tror du fint kan se an over helgen hvis du ellers er i ok form og får i deg drikke. Blir det så vondt at du ikke klarer drikke og du får feber, så dra til legen eller på legevakten hvis det skjer i helgen. Det blir ikke snakk om å fjerne mandler hvis dette er første gang det skjer, så det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg hadde streptokokkhals en gang, og det var så vondt å svelge at jeg måtte spytte ut spyttet som ble dannet i munnen til og med. I tillegg hadde jeg feber og var i elendig form. Selvsagt kan det oppleves forskjellig, men hvis det blir så ille som det jeg beskriver her, er det ikke tvil om at du må til legen
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Jeg tror du fint kan se an over helgen hvis du ellers er i ok form og får i deg drikke. Blir det så vondt at du ikke klarer drikke og du får feber, så dra til legen eller på legevakten hvis det skjer i helgen. Det blir ikke snakk om å fjerne mandler hvis dette er første gang det skjer, så det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg hadde streptokokkhals en gang, og det var så vondt å svelge at jeg måtte spytte ut spyttet som ble dannet i munnen til og med. I tillegg hadde jeg feber og var i elendig form. Selvsagt kan det oppleves forskjellig, men hvis det blir så ille som det jeg beskriver her, er det ikke tvil om at du må til legen Sånn jeg har sett det beskrevet så virker det jo ikke som om jeg har streptokokker, så da venter jeg heller og ser. Det er jo bare bra hvis jeg slipper å dra til legen
Snop Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Sånn jeg har sett det beskrevet så virker det jo ikke som om jeg har streptokokker, så da venter jeg heller og ser. Det er jo bare bra hvis jeg slipper å dra til legen Jeg synes det høres helt streptokokk ut, jeg? Tatt fra lommelegen.no: Det er sannsynlig at du har en streptokokkinfeksjon i halsen hvis: - Mandlene er intenst røde og hovne, og har pussbelegg. - Du har temperatur over 38,5°C. - Du har hovne og ømme lymfeknuter på halsen. - Du verken har hoste eller rennende nese. Det er sannsynlig at du har en virusinfeksjon hvis 2 eller flere av disse kriteriene er oppfylt: - Du har rennende nese, hoste, heshet eller øyekatarr. - Du har normal eller lett forhøyet temperatur. - Mandlene har ikke belegg - Du er rød på bakre svelgvegg ...forøvrig har jeg hatt utallige streptokokkinfeksjoner gjennom årene, og jeg har absolutt ikke hatt feber hver gang, selv om streptesten slo ut positiv.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 TS her. Jeg hang meg nok litt opp i det meg feber og nedsatt allmenntilstand (noe jeg ikke føler jeg har) Skal man likevel vente en uke i tilfelle det er virusinfeksjon som vil gå over av seg selv?
Snop Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 TS her. Jeg hang meg nok litt opp i det meg feber og nedsatt allmenntilstand (noe jeg ikke føler jeg har) Skal man likevel vente en uke i tilfelle det er virusinfeksjon som vil gå over av seg selv? Nei, dersom du mistenker streptokokkinfeksjon, skal du til legen Både fordi det blir helt grusomt om det bare blir verre og verre men også fordi noen komplikasjoner til streptokokkinfeksjon er abscess, giktfeber og nyresykdom. Dette er ikke vanlig å få, men det er blant annet fordi folk pleier å få antibiotika tidsnok at det er så sjeldent. Det er uansett veldig vanlig å gå til legen ved tonsilitt, så du må i hvert fall ikke la være fordi du tenker at det ikke er god nok grunn, for det ER det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå