Gelica Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Er det noen som har tips til morsomme eller spennende brettspill som vi kan spille sammen med datteren vår på 6 år? Brettspilljungelen er så stor og spill jeg synes virker morsomme viser seg å være utrolig kjedelige. Spill er jo ikke så billig heller så det er ikke bare bare å kjøpe å angre. Takker så mye for alle tips
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Det avhenger jo litt av modenhetsnivå, men i den alderen syntes fortsatt mine barn at klassikere som Memory, Jakten på den forsvunnede diamant og Ludo var morsomt.
Gjest anonym Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Hos oss er jakten på den forsvunne diamant veldig populær. Villkatten er også kjekt. Junior Alias er veldig bra, men der må man være minimum fire spillere. Ellers har vi begynt å spille gjett hvem, og yatzy. Utrolig gøy å spille med barna.
Muscae Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Kortspill bruker å være populært i den alderen. her er en oversikt over noen kortspill, dersom du ikke kan så mange. Alle de lengst til høyre på siden har jeg med hell spilt med barnehagebarn. "Firkort" spiller vi på en annen måte:Vi kaller det "fisk" eller "hopp i havet". Hver spiller får fem kort, resten legges utover midt på bordet. Så skal man spørre en av de andre om den har ett av de kortene en selv har. Målet er å samle fire like kort. Dersom andremann har kortet som bes om, må han gi fra seg alle av den verdien (feks alle sekserene den har) og den samme kan spørre igjen. Dersom den andre spilleren ikke har det kortet en spør etter sier han "hopp i havet" og spilleren må trekke et kort fra bordet. Dersom den får det kortet den har bedt om, er det den sin tur igjen. Hvis den ikke får det kortet er det nestemann sin tur. Man spiller helt til alle kortene er brukt opp, og alle kortene er samlet opp i fire like (fire like kort kaller vi en "fisk"). Den som har flest "fisk" når spillet er over, er den som vinner. Dette spillet er ypperlig for de yngre barna også, fordi man lærer mye om tall, på en måte som gir mening for barna. Dersom treåringen ikke vet hva tallene heter så kan man bare vise kortet. "Har du en firer?" samtidig som man holder opp en firer. Da får barna både se og høre hva tallet heter, og samtidig er det et spill uten for mange regler, så de kan spille alene ganske fort. Etter hvert kan man avansere med "idiot" for eksempel (idiotisk navn, noen som har noe annet navn på det?) der poenget er å legge et tall som er større enn det kortet som ligger på bordet. Da lærer barna om hvilke tall som er mindre og større, og rekkefølgen på tallene. Samtidig enkle regler, som gjør at de kan lære det kjapt. Etterhvert kan man avansere med "rasken": her er reglene til den som også går ut på å legge kort i stigende eller synkende rekkefølge, men her må man være rask! Å tenke kjapt er noe barn ofte må øve seg på. Nei, nå skriver jeg meg bort her. "Gjett hvem" er et veldig fint brettspill for barn, da de må sette ord på det de ser, og eliminere etterhvert. (Har din person stor nese, blå øyne, har han hår, er det en dame, har hun hatt, har hun stor munn osv osv. Kjempefin begrepstrening!)
Gjest Huskatta Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Uno er populært her hjemme. Av brettspill er det "Jakten på den forsvunnede diamanten" som gjelder. Mamma synes det kan bli i meste laget. Endret 1. mars 2012 av Huskatta 1
Papirfly Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Junior Alias er en slager her, selv om vi bare er to som spiller. Ludo er også populært.
Hymy Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 "Se hva jeg kan" er er bra spill med både lette og enkle spørsmål i flere sjangere. http://www.brettspillguiden.no/kritikker/?gid=605 1
Gjest m Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Datteren min er 4,5 år og er veldig glad i "Gjett hvem", stigespillet, den forsvunnede diamanten og memory
Gjest Huskatta Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Datteren min er 4,5 år og er veldig glad i "Gjett hvem", stigespillet, den forsvunnede diamanten og memory JA! Stigespillet. Hvordan kunne jeg glemme å nevne det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå