Meridian Skrevet 1. mars 2012 #1 Del Skrevet 1. mars 2012 Hva er forskjellen på meteor, asteroide, komet og meteoritt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #2 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg leste litt, og da fant jeg ut at kometer kunne blir astronomisk store, og inneholdt vann og dritt. Når solen smeltet kometene, fikk de en hale som vendte fra solen, og utbrente kometer ble kalt asteroider. Det heter visst ikke meteor, for meteor er banen til meteoriden? Og meteoritter er små deler av meteoriden som finner veien til jorden. Correct me if I'm wrong! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 1. mars 2012 #3 Del Skrevet 1. mars 2012 Synes denne siden er et bra utgangspunkt: http://osr.org/en-us/articles/comet-and-meteor-showers/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 1. mars 2012 #4 Del Skrevet 1. mars 2012 Asteroide: Har en egen bane rundt en sol/stjerne, men mindre enn en planet. Meteor: En meteroide som har truffet vår atmosfære. Kan være bittebitteliten opp mot størrelsen til en kampstein (tror jeg?). Vi kaller det som treffer jorden for meteoritt ja Komet: Hovedsakelig isklumper, som også har sin egen bane. Jeg er ikke heeelt sikker på hvordan størrelsene til en komet er, men asteroidene er nok størst uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå