AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg leier en leilighet i ett hus hvor huseier også bor. Like etter jul fikk jeg vite at huseier har tenkt til å selge huset, så jeg må belage meg på å flytte ut til sommerferien, altså i løpet av juni. Helt greit. I går fikk jeg immidlertidig en tekstmelding av huseier om at jeg må være ute av leiligheten i løpet av måneden, altså i løpe av fire uker fra i går, siden salget gikk fortere enn forventet. (Huset er ikke lagt ut for salg en gang enda, se i slutten av innlegget) Jeg har den siste tiden "kranglet" med huseier bla. på grunn av store mangler i leiligheten, som huseier nekter å ta stilling til og skyller på meg, selvom det står i kontrakten at huseier har ansvaret for den type ting jeg har tatt opp OG at det overhodet faktisk ikke er min feil. Så dette har selvfølgelig skapt endel dårlig stemning den siste tiden. Uansett, huseier ga meg aldri en ny kontrakt etter at den siste gikk ut, derfor har jeg nå ingen kontrakt. Så det jeg lurer på nå er om jeg overhodet har noen rettigheter siden jeg ikke har kontrakt? Jeg må jo si at som student er det en utrolig vrien situasjon å ha bare 4 uker på meg til å flytte ut og finne ny leilighet midt oppe i flere eksamner (ja jeg har det nå) og jeg har ingen venner som egentlig har plass til meg. I går var både megler og fotograf på besøk, for å fikse bla. bilder til salgs annonsen, som enda ikke er ute noe sted og det var samme kvelden at jeg fikk tekstmeldingen om at jeg må være ute av leiligheten innen fore uker siden salget gikk fortere enn forventet. Jeg gleder meg veldig til å flytte ut pga. alt styret med huseier, men jeg fikk jo beskjed om at jeg skulle få ha leiligheten ut Juni, så jeg trodde jo derfor at jeg hadde god tid på meg. Nå sitter jeg her, kjempe frustrert og er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Siden megler og fotograf var på besøk tidligere samme dag som jeg fikk tekstmeldingen sitter jeg egentlig med følelsen om at jeg bare blir kastet ut på pur f, pga. uenighetene med huseier og at de egentlig ikke har solgt huset enda, det er jo trossalt ikke lagt ut for salg engang og det er ikke et veldig attraktivt hus, egentlig. Det siste blir jo så klart bare spekulasjoner. Jeg skjønner jo at man mest sannsynelig ikke kommer så lagt uten en kontrakt, men hvis noen har peiling på dette, ville jeg satt pris på svar :-)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Takk. Men det var ikke det jeg spurte etter, om du hadde lest innlegget mitt hadde du fått med deg det.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Du har tre mnd. oppsigelsestid og at han skal selge er ikke oppsigelsesgrunn, den nye eieren må ta deg på kjøpet. Men istedet for å krangle om dette, hadde jeg heller benyttet tiden konstruktivt og funnet et nytt sted å bo. Dette er et godt tidspunkt for å finne hybel gjennom studentsamskipnaden. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Du har tre mnd. oppsigelsestid og at han skal selge er ikke oppsigelsesgrunn, den nye eieren må ta deg på kjøpet. Men istedet for å krangle om dette, hadde jeg heller benyttet tiden konstruktivt og funnet et nytt sted å bo. Dette er et godt tidspunkt for å finne hybel gjennom studentsamskipnaden. Tusen takk for ordentlig svar! Byen jeg bor i (ganske liten, med alt for mange studenter) har dessverre alt for få studenthybler/boliger i forhold til antall studenter, så det er helt umulig på nåværende tidspunkt, ringte å snakket med dem i dag, ikke noe ledig. Det er jo ikke akkurat tiden for studentene å skifte bolig.. Det ordner seg nok, får hoppe litt fra sofa til sofa, til ting ordner seg. Jeg ble bare så innmari tatt på sengen og det blir jo enda værre når jeg har 4 eksamner hengende over meg, som alle er denne måneden. Jeg synes hele opplegget fra huseier sin side er så useriøst at jeg blir helt matt. Trolig orker jeg nok ikke å bruke energien min på å krangle ang. utkastingen, men for min egen del er det veldig greit å vite hva som faktisk er rett/galt fra huseier sin side i denne saken, sånn at jeg bare kan prøve å legge det vekk ved å tenke at huseier ikke er helt riktig skrudd sammen:p
Gjest Illiya Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Du har tre mnd. oppsigelsestid og at han skal selge er ikke oppsigelsesgrunn, den nye eieren må ta deg på kjøpet. Men istedet for å krangle om dette, hadde jeg heller benyttet tiden konstruktivt og funnet et nytt sted å bo. Dette er et godt tidspunkt for å finne hybel gjennom studentsamskipnaden. Jepp, det er sant, så du kan egentlig bare slappe helt av, og flytte ut når det passer deg. Om det så er om 5 år
Gjest Nuppdupp Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 (endret) han har nok sagt deg opp etter anbefalinger fra megleren. og med tanke på at du kan lage oppstyr under salget er bare til å flytte med en gang. du har ingen rettigheter. Endret 1. mars 2012 av Nuppdupp 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Du har tre mnd. oppsigelsestid og at han skal selge er ikke oppsigelsesgrunn, den nye eieren må ta deg på kjøpet. Men istedet for å krangle om dette, hadde jeg heller benyttet tiden konstruktivt og funnet et nytt sted å bo. Dette er et godt tidspunkt for å finne hybel gjennom studentsamskipnaden. Nei, dette er feil da TS ikke har en kontrakt! 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 Jepp, det er sant, så du kan egentlig bare slappe helt av, og flytte ut når det passer deg. Om det så er om 5 år Dette hadde vært sant hvis TS hadde hatt en kontrakt, noe hun ikke har da hun ikke gjorde noe for å fornye den gamle da den gikk ut. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Hvor bor du? Om du bor i Trondheim vet jeg om en hybel som blir ledig snart, da trenger du ikke krige med noen. fin, sentral og billig.
Gjest Illiya Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 Dette hadde vært sant hvis TS hadde hatt en kontrakt, noe hun ikke har da hun ikke gjorde noe for å fornye den gamle da den gikk ut. Gjelder ikke husleieloven uansett da? Det trodde jeg, men jeg har ikke den helt store peilingen på det.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Dette hadde vært sant hvis TS hadde hatt en kontrakt, noe hun ikke har da hun ikke gjorde noe for å fornye den gamle da den gikk ut. TS her. Er jo egentlig ikke noe poeng i å si dette her, men dette vet jo du faktisk ikke noen om. Til opplysning så var det huseier som aldri kom med ny kontrakt til tross for flere beskjeder om dette fra meg. Jeg har faktisk mast etter en ny kontrakt helt siden den forrige gikk ut. Siden jeg har leid den samme leiligheten, eid av samme huseier i over 2 år og i utgangspunktet har hatt et veldig godt forhold til huseier, tenkte jeg at det ville gå fint og at kontrakten ville komme tilslutt, har jo ikke hatt noen grunn til å ikke tro det, med tanke på hvor lenge jeg har bodd der. Lett å være etterpå klok. Men da har jeg altså ingen rettigheter? Det var jo det jeg trodde i utgangspunktet siden jeg ikke har kontrakt. Men det skader jo aldri å spørre litt rundt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Hvor bor du? Om du bor i Trondheim vet jeg om en hybel som blir ledig snart, da trenger du ikke krige med noen. fin, sentral og billig. Dessverre bor jeg ikke i tr.heim, men på indre østlandet. Tusen takk uansett!!
hulaboer Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 Har man ikke visse rettigheter selv uten kontrakt? Standarden er vel tre måneder?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 TS igjen her. Har googlet litt rundt nå og i husleieloven står det skrevet: Er oppsigelsesfristens lengde ikke avtalt, gjelder lovens frist. Fristen begynner å løpe når oppsigelsen kommer fram. Oppsigelsesfristen er som hovedregel 3 måneder ved utløpet av en kalendermåned. Kilde: husleieloven § 9-6 Jeg tolker det da som at jeg har 3. mnd oppsigelsestid selv om jeg ikke har kontrakt. Men, jeg skal ikke skryte på meg at jeg er helt stø på å tolke lover.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 TS igjen her. Har googlet litt rundt nå og i husleieloven står det skrevet: Kilde: husleieloven § 9-6 Jeg tolker det da som at jeg har 3. mnd oppsigelsestid selv om jeg ikke har kontrakt. Men, jeg skal ikke skryte på meg at jeg er helt stø på å tolke lover. Jeg tolker det ikke slik, jeg tolker det som at dette er gjeldende hvis du har en kontrakt hvor oppsigelsestid ikke er fastsatt. Du har ingen kontrakt, ergo står huseier fri til å kaste deg ut når som helst. Uavhengig hvor mye du maste om kontrakt var du ganske dum som ikke stod på krava eller fant deg et annet sted og bo, for nå er du i en kinkig situasjon.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Både du og forrige AB tar feil TS, når kontrakt ikke forelegger har du 1 måneds oppsigelsestid, og huseier kan gi deg 1 måneds advarsel. Ergo stemmer 4 uker ganske godt.
Gjest grapefrukt Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg mener at når kontrakten din ikke ble fornyet så gikk du automatisk inn i et tidsubestemt leieforhold, se Husleieloven §9-2 (Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt.) Ergo har du fortsatt rettigheter! TS igjen her. Har googlet litt rundt nå og i husleieloven står det skrevet: Kilde: husleieloven § 9-6 Jeg tolker det da som at jeg har 3. mnd oppsigelsestid selv om jeg ikke har kontrakt. Men, jeg skal ikke skryte på meg at jeg er helt stø på å tolke lover. Du burde sjekke denne siden: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html Hvis jeg tolker det rett, så har du 3 måneders oppsigelsestid (med mindre det er en hybel du leier, da er det 1 måned). Og oppsigelsen fra huseier skal forøvrig være skriftlig og begrunnet, og er begrunnelsen at huseier skal flytte så har du likevel 3 måneder, og leieforholdet skal opphøre ved slutten av en kalendermåned. Så har huseier gitt deg skriftlig oppsigelse så vil det si at de 3 månedene starter nå (1. mars), har han derimot ikke gitt den skriftlig så begynner ikke oppsigelsestiden før 1. april, hvis jeg har skjønt det rett. (Så du må være ute enten slutten av mai eller juni). Endret 1. mars 2012 av grapefrukt 3
Inx Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Husleieloven skal beskytte leietaker, det er et av formålene. At utleier kan omgå hele loven ved å nekte kontrakt er selvsagt bare tull. Du har rettigheter som fremgår av husleieloven, du får tilby huseier å kjøpe deg ut da - sånn at du kan leie en dyrere hybel eller noe sånt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå