mso Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hei! Jeg og samboeren min har vært sammen rundt to år nå, og nå for et halvt år siden fikk jeg blodpropp og fikk da beskjed fra legen om å kutte ut p-piller og den slags, og heller bruke kondom da vi hadde sex. Men så hadde det seg slik at samboeren min inne fikk på kondomen, altså den var for trang/liten.. og da ble det til at vi droppa det, og har nå i over et halvt år hatt sex uten kondom. Han kommer som regel alltid inni meg og jeg begynner nå å bekymre meg litt for om jeg ikke kan bli gravid? For vi prøver ikke akkuratt å få det, ingen av oss er klare for barn nå, så veldig dumt av oss å kutte prevansjonen - men den har liksom blitt valgt vekk siden det aldri har blitt noe bekymring rundt det at jeg er gravid eller ikke. Jeg husker fra tidligere, da jeg var yngre hadde jeg sex flere ganger uten kondom - aldri gravid da heller. Og jeg vil helst ikke ha noe kritikk sånn på det at vi ikke bruker noe, drar til legen på mandag og får skrevet ut noe prevansjonsmiddel, hehe. Men, burde jeg teste meg for om jeg kan bli det - eventuelt hvordan gjøres det? Eller er det samboeren min det kan være noe galt med? Noen som tror de kan svare noe på dette? Takk på forhånd :D
Gjest bellabulla Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Lurer du på hvordan du kan finne ut om du kan bli gravid eller ikke? http://www.doktoronline.no/qa/forum/2/qa3490329.html, her står det litt. Ellers vil ikke legen som regel sjekke dere med mindre dere har prøvd å få barn i et års tid. Og du vet at det finnes forskjellige størrelser på kondom? Prøv heller det før du begynner med andre prevensjonsmidler igjen.
Athene Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Det er bare omlag 60% som blir gravide på de første 6 mnd med prøving. Hvis man har tatt hormonprevansjon først tar det gjerne lang tid. Videre utredning får du først henvisning til når dere har prøvd aktivt ett år, før det må du ta regningen selv. Utredning er ikke en enkel test, men består av prøving og feiling over tid. Det kan være 100 ulike forhold som gjør at en kvinne har problemer med å få barn. For å finne ut av dette kartlegges syklusen din, man tar progesteronprøve etter eggløsning, blodprøver på ulike syklusdager, innvendig ultralyd, inngrep som laproskopi (teste at egglederne er åpne), og så videre. I alle tilfeller er det lite vits i å sette i gang med dette før dere ønsker å få barn. Mange av tilstandene er ikke korrigerbare, og krever medisinering for å gi fremprovosert eggløsning en gang. Men den gangen du faktisk begynner å prøve hadde jeg nok tatt med den erfaringen du har nå, og fått hjelp litt tidligere om det på nytt går 6 mnd uten graviditet.
mso Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2012 Tusen takk for gode svar begge to :-) Da tror jeg at jeg legger dette på hylla en stund, til barn begynner å bli mere aktuelt.
Gjest Elyssa Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 http://www.rfsu.se/no/Norsk/Produkter/Kondomer/Grande/ Er ikke så vanskelig å sette seg litt inn i ting hvis man vil
Inger88 Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Vill bare si at det går an å ta østrogenfrie p-piller. F.eks cerazette. Det tar jeg og jeg har økt sjanse for blodpropp.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 jeeg har også hatt blodpropp, så jeg har nå gått på cerazette de siste årene. den funker supert, og er ikke forbundet med blodpropp-risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå