Gå til innhold

Pass er ikke god nok legitimasjon for IKEA

monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et ni år gammelt pass er kanskje ikke det beste, regner med at regelen ikke er der for morro skyld, forfalskning er kanskje noe som har skjedd før eller skjer stadig enten der eller andre steder.

Pass bør kanskje bli forandret sånn at de ikke kan forfalskes så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke meningen at de nye maskinlesbare passene skal bli verre å forfalske?

Uansett er det jo litt som de sier og da: Man kan komme inn i Russland, men ikke handle på IKEA. Henger jo ikke helt på greip.

Og et pass er jo faktisk gyldig i 10 år :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig ja. Men det som er enda merkeligere er at hun fikk kortet en gang, til tross for at hun ikke hadde førerkort eller visakort med bilde. Hva brukte hun første gang? Hmmm...........

Forstår ikea jeg, selv om jeg nok også hadde blitt irritert om de ikke godtok passet i en slik situasjon. Har selv blitt frastjålet førerkort som ble handlet på, heldigvis reagerte de på bildet og ringte.

Men - et så gammelt bilde kan hende ikke ligner særlig, og det er bare sånn det er. Vi har vel egentlig et ansvar for at bevisene våre ligner på oss selv og eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Høres litt merkelig ut at ikke passet ble godkjent, men nå har jeg ikke sett passet hennes da.

Jeg har selv avvist enkelte pass som legitimasjon i en jobb jeg hadde tidligere. Det var pga:

-Rifter i tapen over bildet

-Ugjenkjennelig bilde

Det har også vært slik at førerkort fra 80 årene (de som var helt rosa ), ikke er godkjent leg i bank. De har vært godkjente som førerkort, men altså ikke i bank.

Jeg tror retningslinjer for godkjent leg ofte settes opp etter hvor mye svindel det har vært med de ulike leg, ene..

Likevel synes jeg i denne saken (utfra vg-versjonen )at det var veldig firkantet av IKEA.

LMpeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel riktignok ikke IKEA som ikke godtar pass, men finansselskapet IKANO som utsteder IKEAkontoene. De ansatte på IKEA har vel egentlig ikke så mye de skulle ha sagt i forhold til et annet selskaps regler.

At IKANO ikke godtar pass som legitimasjon er det vel en grunn til. De har vel innsett at de hundrevis av IKEAansatte som kan utstede IKEAkontoer kanskje ikke er like egnet til å bekrefte identiteter som flyplassansatte? Jeg antar at de har foretatt en vurdering av dette som er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ni år gammelt pass er kanskje ikke det beste.

Jeg har et ti år gammelt sertifikat... Hvorfor skal det gå og ikke passet?

Har ikke noe problem med å bruke det rosa sert'et i banken heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge legitimasjon er gyldig forutsettes av at man ligner og er gjenkjennelig på bildet. Kanskej hun ikke lignet, mens du ligner mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

For noen kunder :o - Tipper det hadde blitt mye større oppslag i VG om noen hadde fått ut pengene deres med et falsk pass.

Synes faktisk det sier mer om disse to enn om Ikea !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ikea sier jo at det ikke er deres regler, men bankens deres som har bestemt det. Jeg synes det er helt greit, jeg. Pass bør kun brukes mellom land, da de aller fleste har bankkort eller føfrerkort å bruke som legitimasjon eller. På grenseovergangene jobber det folk som er langt flinkere til å skille ut falske og ekte varienter enn hvermannsen som sitter i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du sikter til mitt innlegg om rosa sertifikat, skrev jeg de rosa fra 80 årene. De er knallrosa og var de første laminerte som kom. De er mer enn ti år gamle. Ditt som er 10 år gammel er den versjonen som kom etterpå, og som er fullt gyldig.

Skjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...