Gå til innhold

I hvilken alder (barn) slutter man med bilstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og når går de over til å bare bruke sittepute i bilen?

Når sluttet dine barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en seksåring på 124 cm som sitter i beltestol. Den kan han bruke lenge ennå. Egen sikring er påbudt fram til de er 135 cm. Pute kan brukes som en nødløsning her (hvis vi skal ha med flere barn og ikke har annet, men vi kommer til å bruke beltestolen til han vokser ut av den, siden den har sidebeskyttelse og dermed er sikrere.

• Liker 1
Skrevet

mine 5 og 7 sitter fremdeles i bilstol. Det skal de gjøre til de vokser ut av den. Bilputer uten rygg er langt fra like sikre, og når jeg først har brukt x antall tusen på bilstoler så kan de jammen sitte der til de blir komfirmert :gjeiper:

• Liker 3
Skrevet

Mine på snart ni og snart elleve sitter begge i stol enda. Begge er ganske korte, men den eldste kunne strengt tatt sittet på pute nå. Men hun elsker bilstolen sin, den gir henne støtte til hodet når hun vil sove... :)

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Det er jo ingen vits å bytte fra bilstol til pute. Når barnet er vokst ut av bilstolen, kan det sitte rett i setet. Hvis man absolutt ønsker å bruke pute, velg en med horn slik at bilbeltet i det minste er bittelitt festet til puten. Ellers risikerer man at puten flyr fremover i en kollisjon.

Skrevet

Eldste byttet da han var fem, mellomste da hun va omtrent på samme alder. Yngste sitter selvfølgelig i stol ennå, hun er tre.

Skrevet

Vår på 10 vokste ut av setet sitt tidlig i vinter. Nå sitter hun på pute med "horn". Hun er rett over 140cm høy og veier rundt 30kg. (Det er jo vekt og høyde som styrer hvor lenge man skal sitte i stol; ikke alder.)

Skrevet

Bare pute er ikke anbefalt. (Lovlig, men det diskuteres om de bør forbys, fordi de ikke er sikre.

Det er vel ingen aldersgrense på hvor lenge de skal sikres i sete... Det er vel snakk om høyde. Og at når de ikke trenger sete mer, kan de sitte rett i bilens seler.

De er ganske store før det er aktuelt.

Gjest megseg
Skrevet

Jeg mener det kanskje burde vært også en aldergrense på barneseter, si f.eks. 12 år. Slik at det var påbudt med stol opptil 135cm/eller tolv år.

De vokser jo veldig forskjellig i den alderen. Noen vokser ganske jevnt i høyden, mens andre først får en vekstspurt opp i tenårene. Det er vel ikke så vanskelig å forestille seg at det må være utrolig flaut for en litt småvokst 14-15 åring å måtte sitte fastspent i barnesete. I den alderen kan man jo bli mobbeoffer for mindre enn som så...

AnonymBruker
Skrevet

Her sitter begge ungene i beltestol enda, eldste er 9,5 år og minsten er 8 år.

Å sitte kun på pute kommer aldri til å skje, den har null sidebeskyttelse i en eventuell kollisjon og Trygg Trafikk anbefaler vel ikke å bruke det (dessuten, ei bilpute har samme vektbegrensningene som en beltestol har, altså 36 kg).

AnonymBruker
Skrevet

Her satt minsten i bilstol til hun var 12 år. Rett og slett fordi hun var liten av vekst og spinkel. En bilpute ga ikke samme riktig føring på bilbeltet over skulderen. Søsken begynte med pute da det var 8-9 år gammelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...