AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hei, jeg prøver å lese meg opp på Puls, iforhold til trening..men jeg skjønner ikke så mye av det. Selv trener jeg kondisjon aktivt, og bruker pulsklokke..uten å helt ha greie på hva som er bra puls å ligge på.. idag etter økten, så jeg at jeg hadde vært oppe i 203 på maks... pleier å ligge på 190 på maks,men tok ekstra hardt i idag... er det slik at jo bedre form man er i jo høyere klarer man å komme opp i puls? hva er vanlig for meg? Er jente, 22 år, 160 høy, veier 57kg..god form.. Kan noen forklare hva pulsen er iforhold til fysisk form og hvordan man kan bruke pulsen i trening?
Gjest Daenerys Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Du har en makspuls, denne kan du ikke trene til å komme over. Den er maks, og synker oftest med alderen. Dette er maks antall ganger hjertet kan slå på ett minutt. Du tok deg hardere ut i dag, dermed ble pulsen høyere, men du har sannsynligvis enda ikke vært på maks. For å bruke pulsen i trening, må du ta en makspulstest. Det er ikke moro, det er ubehagelig, men er nødvendig. Finnes flere måter å gjøre dette på, bare google Deretter regner man ut de forskjellige pulssonene - 50-60%, 60-70%, 70-80% osv. Varierer litt hva man bruker. For rolig langkjøring bør du f.eks ligge på ganske lav puls, rundt 60-70% av maks. Ved intervalltrening bør du ligge på rundt 85-90% av maks for å øke hjertets kapasitet til å pumpe blodet rundt i kroppen raskt. Pulsen er ikke noe i forhold til fysisk form, annet enn at jo bedre trent du er, jo færre ganger må hjertet slå for å pumpe gjennom blod fordi det blir større (det er jo en muskel). Hvilepulsen er det du kan måle for å sjekke om du har kommet i bedre form, men du kan ikke bruke den til å sammenligne med andre i stor grad. Gode idrettsutøvere har lav hvilepuls, ofte rundt 40. Mål når du våkner av deg selv en dag, før du beveger deg Så måler du igjen et par måneder senere. Har hvilepulsen sunket, er du i bedre form.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå