Gå til innhold

Høy puls under trening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg prøver å lese meg opp på Puls, iforhold til trening..men jeg skjønner ikke så mye av det. Selv trener jeg kondisjon aktivt, og bruker pulsklokke..uten å helt ha greie på hva som er bra puls å ligge på.. idag etter økten, så jeg at jeg hadde vært oppe i 203 på maks... pleier å ligge på 190 på maks,men tok ekstra hardt i idag...

er det slik at jo bedre form man er i jo høyere klarer man å komme opp i puls?

hva er vanlig for meg?

Er jente, 22 år, 160 høy, veier 57kg..god form..

Kan noen forklare hva pulsen er iforhold til fysisk form og hvordan man kan bruke pulsen i trening?

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Du har en makspuls, denne kan du ikke trene til å komme over. Den er maks, og synker oftest med alderen. Dette er maks antall ganger hjertet kan slå på ett minutt. Du tok deg hardere ut i dag, dermed ble pulsen høyere, men du har sannsynligvis enda ikke vært på maks.

For å bruke pulsen i trening, må du ta en makspulstest. Det er ikke moro, det er ubehagelig, men er nødvendig. Finnes flere måter å gjøre dette på, bare google :) Deretter regner man ut de forskjellige pulssonene - 50-60%, 60-70%, 70-80% osv. Varierer litt hva man bruker. For rolig langkjøring bør du f.eks ligge på ganske lav puls, rundt 60-70% av maks. Ved intervalltrening bør du ligge på rundt 85-90% av maks for å øke hjertets kapasitet til å pumpe blodet rundt i kroppen raskt.

Pulsen er ikke noe i forhold til fysisk form, annet enn at jo bedre trent du er, jo færre ganger må hjertet slå for å pumpe gjennom blod fordi det blir større (det er jo en muskel). Hvilepulsen er det du kan måle for å sjekke om du har kommet i bedre form, men du kan ikke bruke den til å sammenligne med andre i stor grad. Gode idrettsutøvere har lav hvilepuls, ofte rundt 40. Mål når du våkner av deg selv en dag, før du beveger deg :) Så måler du igjen et par måneder senere. Har hvilepulsen sunket, er du i bedre form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...