Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg spiser for mye (er 17 år, jente). Sånn ser en vanlig dag ut for meg:

Frokost:

1 skive grovtbrød med laksepålegg

1 skive grovbrød med gulost

Lunsj:

1 skive grovbrød med prim

1 skive grovbrød med ost og grønnsaker

Et eple

En gulrot

Middag:

1 laksefilet

4-5 ss ris

1/4 brokkolihode

Dessert:

200 g jordbær

2 ss gresk yoghurt

Kveldsmat:

Nesten en hel mango

Noen dager spiser jeg mindre enn dette, andre ganger spiser jeg mer. Høres det veldig mye ut? Føler at jeg må småspise hele dagen hvis jeg ikke spiser en skikkelig svær middag. Jeg trener ikke særlig mye heller, bortsett fra gym på skolen og to løpeturer i uka (5 km) + 1 time styrke i uka. Jeg er veier 69 kg og er 165 cm, så er litt smålubben. Burde jeg kutte ned på matinntaket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn frem en matvekt og en oversiktg over kaloriinnholder i diverse matvarer (finnes på nettet), og regn ut.

Skrevet

Kunne jo det, men tror kanskje jeg formulerte meg litt feil når jeg tenker over det. Lurer på om jeg spiser ofte nok og om måltidene f.eks er for store/små og om jeg spiser variert nok. Sånne ting også.

Skrevet

Noen dager spiser jeg mindre enn dette, andre ganger spiser jeg mer. Høres det veldig mye ut? Føler at jeg må småspise hele dagen hvis jeg ikke spiser en skikkelig svær middag. Jeg trener ikke særlig mye heller, bortsett fra gym på skolen og to løpeturer i uka (5 km) + 1 time styrke i uka. Jeg er veier 69 kg og er 165 cm, så er litt smålubben. Burde jeg kutte ned på matinntaket?

Nei, dette høres ikke veldig mye ut, og du bør ikke kutte ned på matinntaket. Du bør heller prøve å være mer i aktivitet. Legg merke til at jeg ike sier "trene mer", menn "være mer i aktivitet". Om du står og går en hel dag (f. eks. jobber i en restaurant) så forbrenner du mer enn om du jogger en time på tredemølle og sitter i sofaen resten av dagen.

Prøv å bytte ut inaktivitet med aktivitet der du kan. Heis burde være forbudt for funksjonsfriske folk. Ta trappa! Bruk sykkel i stedenfor bil, buss eller tilsvarende. Finn deg noe aktivt å gjøre framfor å sitte en hel kveld foran TV-apparatet.

• Liker 1
Skrevet

Takk for råd :-)

Prøver å gå til/fra skolen (ca 20 min hver vei) daglig bare for å være litt mer i aktivitet, ettersom jeg er veldig stillesittende resten av dagen!

Skrevet

Takk for råd :-)

Prøver å gå til/fra skolen (ca 20 min hver vei) daglig bare for å være litt mer i aktivitet, ettersom jeg er veldig stillesittende resten av dagen!

Da må du prøve å slutte å være så stillesittende resten av dagen. 40 minutters gange i løpet av en dag er ikke all verdens trim. Du bør også gjøre noe som får opp pulsen og pusten innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...