AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Jeg og kjæresten min har tenkt å kjøpe leilighet. Det er hun som har mest penger og hun som jobber og derfor hun som skal ta opp lånet. Jeg studerer så har ikke så mye penger, men hadde tenkt til å betale husleie (får jo stipend/studielån). Er det negativt at jeg skal bo med henne iforhold til hvor mye hun får lånt?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Det har nok null betydning om du bor der eller ikke siden hun alene skal stå ansvarlig. Kunne være et pluss at du betaler husleie, men alle vet jo at forhold ryker. Kan du stå med en eierprosent? Kan hende at banken er villig til å øke låne dersom dere begge står ansvarlig. Dere får ta en prat med banken og også dere i mellom.
Aude Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Det er heller en VELDIGpositiv ting at du skal betale husleie. Dette øker hennes/deres betjeningsevne. En lur ide her kan være å utforme en avtale der evt. husleien din konverteres til eierandel i leiligheten. Men det krever jo at dere er enige om dette, men dette er en god ting for deg og hun. Men aller først: -Har dere vært sammen lenge? -Snakker dere om økonomi? -Deler dere nå på utgifter? Definitivt prøv å bli med på lånet, det er perfekt sparing for en student og vil styrke dere senere. Lykke til, dere har en spennende tid i møte. Mvh Aude
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Det er heller en VELDIGpositiv ting at du skal betale husleie. Dette øker hennes/deres betjeningsevne. En lur ide her kan være å utforme en avtale der evt. husleien din konverteres til eierandel i leiligheten. Men det krever jo at dere er enige om dette, men dette er en god ting for deg og hun. Men aller først: -Har dere vært sammen lenge? -Snakker dere om økonomi? -Deler dere nå på utgifter? Definitivt prøv å bli med på lånet, det er perfekt sparing for en student og vil styrke dere senere. Lykke til, dere har en spennende tid i møte. Mvh Aude Så bra å høre Vi har vært sammen i snart to år. Vi snakker jo en del om økonomi, for eksempel det med hvem som skal betale hva osv når vi flytter sammen. Vi deler vel kanskje ikke så mye på utgifter for vi har jo ikke så mye felles utgifter.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 For hennes del (og deres for å få lån) så er det kanskje veldig greit om dere formaliserer leiekontrakt, med oppsigelsestid, så hun kan vise til å banken at hun har en forutsigbar ekstrainntekt.... Bare en tanke! 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 det var en fin tanke! Skal undersøke det nærmere
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 Etter min menig er dette det smarteste dere gjør: La oss si dere kjøper en leilighet til 2.000.000. Du får 500.000 i lån hos banken og din kjæreste får 1.500.000 i lån. Deretter skriver dere kontrakt på hvor mye hver av dere eiger i leiligheten og hvor mye hver av dere har gått inn med, og at den dagen dere selger så skal kjæresten din ha tilbake sin kjøpesum + X % fortjeneste (hun eiger 3/4 deler av leiligheten og skal dermed ha 3/4 del av fortjenesten). Så betaler du på ditt lån (gjerne bare renter siden du er student) og hun betaler så mye hun vil på sitt lån. På denne måten betaler dere begge "tilbake til dere selv" ved å betale på lån, og begge vil få fortjeneste når dere selger. Dere deler internett/fellesutifter/strøm osv. på 2. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå