Gå til innhold

Kan du sove?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som oftest sovner jeg ganske fort nå for tiden, men har i perioder hatt store problemer med å sove.

Har en teknikk som fungerer ganske bra; Ligger på ryggen og konsentrerer meg om en og en kroppsdel for å "slappe den av". Begynner nederst - altså med føttene - spenner først musklene i foten, og så slapper jeg helt av i foten. Deretter tar jeg for meg leggene, lårene, rompa, magen osv. til hele kroppen er fullstendig avslappet. Og da sovner jeg som regel fort :Gjesp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke er norgesmester er jeg ivertfall på pallen når det gjelder å sove... Jeg sovner etter maks fem minutter - med meget få unntak - og sover tungt, godt og sunt.

Jeg har et suverent sovehjerte og er klar over hvor heldig jeg er! :wink:

Skrevet

Det var tydeligvis dumt å utbrodere at jeg ikke har problemer med å sovne her, for de siste dagene har jeg fanken ikke fått sove !

Er bare ikke trøtt. :o

Skrevet
Det var tydeligvis dumt å utbrodere at jeg ikke har problemer med å sovne her, for de siste dagene har jeg fanken ikke fått sove !

Er bare ikke trøtt. :o

Oh shit! :o

Håper det ikke har smitteeffekt... :lol:

Skrevet

Sovner stort sett uten minste problem jeg, så vanligvis trenger jeg ingen innsovningsrutiner. Uansett bråk og lys og annet, så sovner jeg som en stein.

Kan derimot slite litt dersom jeg er veldig oppspilt over noe, sint, lykkelig, gleder meg til noe etc. slik at jeg har altfor mange tanker i hodet når jeg legger meg, da får jeg ikke sove like lett.

For meg går det ikke an å blanke ut hjernen, så jeg må hjernevaske meg selv jeg da!! :lol:

Pleier stort sett å ligge å hypnotisere meg selv med å si "sove - sove- sove- sove- sove-" etc etc tenker kun på ordet "sove", ikke betydningen av det, men bare ordet, leser det gjerne inni hodet, slik at alle andre bilder forsvinner vekk, og bare synet av "sove" står igjen.

Da slokner jeg stort sett kjapt. :sjarmor:

Tømmer jo hjernen da også, må bare ikke gjøre det bevisst, for tenker jeg at "nå må jeg tømme hjernen" så blir jeg bare liggende å filosofere om hvorvidt DET går an eller ikke, og "tenker jeg ikke på noe nå da?" "egentlig lissom?" ... :oops: :ler:

Og når jeg har sovnet, da er det mye som skal til før jeg våkner igjen!!

Skrevet

Oh shit! :o

Håper det ikke har smitteeffekt... :lol:

Du får krysse fingrene ! :wink:

Skrevet

Jeg tror det er mye sant i at hvis hjernen kverner ivei, så klarer man ikke å roe ned og sovne. Samme gjelder hvis kroppen kverner ivei, f.eks hvis man trener ganske sent. Da tar det tid før kroppen faller til ro igjen, gjerne et par timer. Jeg får ikke sove hvis jeg er bekymret.

Da jeg var yngre, var mitt beste triks en tryllebok jeg fant etter min far. Jeg begynte å lese hvordan man skulle knyte knutene, veldig detaljert forklart, og sovnet etter 2 minutter :ler: Alternativt er Knut Hamsuns verker effektivt.

Men mitt beste råtips er: Etter å ha gått på nuvaring/p-ring nå i ca. 10 dager, er jeg blitt A-menneske! Før har jeg alltid vært B+, det tar lang tid før morgentåka letter hvis den i det hele tatt gjør det. Jeg vet ikke sammenhengen, kanskje min egen hormonsammensetning er uheldig, kanskje hormoner påvirker søvnmønsteret, uansett så blir jeg veldig trøtt sånn i 10-tida og våkner som en sprudlende lerke i sekstiden! Helt utrolig fantastisk. Håper det varer :P

Skrevet

Jeg har stort sett bare problemer med å sove når jeg er som blakkest...

Dersom jeg setter meg på sofaen om ettermiddagen, så sovner jeg garantert. (Så da setter jeg meg med data-pulten i stedet.. :ler: ) Jeg sover vanligvis godt om nettene, og tar det en stund før jeg sovner så gjør ikke det noe. Da trekker jeg bare ned "rullegardinen" og snurrer film.. Fantasien underholder godt, den. :lol:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er en myte at samvittighet har noe med søvn å gjøre.

Dårlig samvittighet kan føre til en lett depresjonpr. definisjon,faktisk. Og har i aller høyeste grad innvirkning på søvnen.

Fant ikke riktig side men det er psykologer på www.doktoronline.no som har gjort studier på dette

Skrevet

Dårlig samvittighet kan føre til en lett depresjonpr. definisjon,faktisk. Og har i aller høyeste grad innvirkning på søvnen.

Fant ikke riktig side men det er psykologer på www.doktoronline.no som har gjort studier på dette

Ja, det kan være en årsak til dårlig søvn, men dårlig søvn er ikke et symptom på en dårlig samvittighet. Det er viktig å skille disse, derfor kommenterte jeg dette som en myte. I tillegg er det en vranglære.

Skrevet

For at jeg skal sove så må det være helt stille. Og det er jo ikke alltid lkike lett. Så jeg sover med sånne gule dingser i ørene. Da hører jeg mindre iallefall. Skarpe lyder selv om de er lave skvetter meg skikkelig og det gjør nesten vondt inni meg *ler*. Ikke rart jeg ikke får sove når jeg deler seng med noen, så vanskelig jeg er. (er heldig om det blir et par timer om natten)

For å sovne så legger jeg meg på siden, med armene under puten/haken. Så lukker jeg øynene og prøver å "dette vekk" . Prøver å få tankene til å skli bort slik at jeg sovner. Noen ganger så skvetter jeg til og da kjenner jeg at nå holdt jeg på å sovne. Da er det håp *er*. Ellers så pleier jeg å tenke på bølger, at jeg ligger i en båt og vugger. Prøver å kjenne bølgene i kroppen - og så sovner jeg.

jeg kan også prøve å få en og en kroppsdel til å sovne.

Å begynne å tenke er kjempedudmt. da får jeg iallefall ikke sove. Lese hjelper helller ikke

Stort sett så går det greit å sovne. Men jeg pleier komme i perioder hvor jeg fort kan ligge en time eller halvannen uten å sovne. Nå er jeg inne i en sånn periode hvor det går kjempeseint å sove. Slitsomt.

Jeg sover tyngst rundt den tiden jeg skal stå opp om morgenen mellom 0500 og 0700. Da holder det å lukke øynene så glir jeg ned i søvnen igjen. Desverre så må jeg jo opp :-? Jeg haaaater å stå opp! Det er så utrolog deilig å sove !!! :wink: Igrunnen kan jeg klare meg med mindre søvn i helgene - forutsatt at jeg da sover frempå til 11. Rart det. Kroppen min er liksom i natt-modus den tidlig på morgenen. Det er alt for tidlig å stå opp før 9 *ler* :oops:

Skrevet

Jeg sovner ved første anledning. Dette kan være litt slisomt, noen ganger kan det jo være kjekt å holde seg våken på forelesning, lesesalen, bussen (spesielt om man snart skal av), og så videre...

prøver å ikke legge meg ned på sofaen på ettermiddag/kveld, for da sovner jeg, og våkner ikke på mange timer.

Har godt sovehjerte.

Så lenge jeg ikke har sovet mer enn en time i løpet av dagen, så sovner jeg som en stein med en gang jeg legger hodet på puta om kvelden.

Hvis jeg mot formodning ikke skulle være trøtt, så prøver jeg å holde øynene lukket, ha det så stille som mulig rundt meg (ørepropper), og puste rolig - og bruke så lite energi som mulig. Plutselig er jeg borte vekke. Det hjelper hvertfall ikke å drive å se på klokka, og skyndte seg å sovne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...