Gjest care Skrevet 11. januar 2004 #1 Skrevet 11. januar 2004 Ja, jeg spør. Fordi mange ser på det å sove som en ubevisst prosess. De tenker ikke over hvordan man sover. Andre sliter noe voldsomt. Jeg har pr.dag dato ikke problemer med å sove, men bare av og til og da bruker jeg en teknikk. Tankene er søvnens verste fiende, og det trenger slettes ikke være negative tanker, det kan være oppspilthet og forventninger. Jeg må da aktiv prøve å skyve bort disse tankene samtidig som jeg vet at hvis jeg puster inn nesen og ut munnen, faller jeg dypere. Hva med dere andre. Sovner dere inn fort? Jobber du for søvnen din? Har du noen teknikker å tipse om? :blunke:
Loolaa Skrevet 11. januar 2004 #2 Skrevet 11. januar 2004 Kan ofte slite med å sovne, mens mannen snorker lykkelig etter 2 minutter Men så kan han sove hvor som helst og når som helst. Typisk mann, tror jeg. Jeg er nå vant til det, men hvis jeg synes det går veldig lang tid før jeg sovner(kanskje mer enn en halv time), prøver jeg å konsentrere meg om å tømme hodet for tanker og puste dypt og rolig. Prøver å bare tenke på å se et svart felt, ingenting annet. Hvis ikke det hjelper, må jeg lese meg i søvn. Men det kan jo ta litt tid Et annet godt tips er at jeg alltid legger noe mørkt over øyne og ører, som regel en t-skjorte. Har funnet ut at det hjelper meg å sovne fortere. Særlig et godt tips hvis du våkner når det er lyst, men vil sove litt lenger.
Gjest Joanna Skrevet 11. januar 2004 #3 Skrevet 11. januar 2004 Har ingen problemer med søvnen, annet enn at jeg ofte blir vekket i tide og utide av lille sønn. :-?
Retz Skrevet 11. januar 2004 #4 Skrevet 11. januar 2004 Jeg sovner på mindre enn fem minutter. Det skyldes helt sikkert en skinnende rein samvittighet.
Gunilla Skrevet 11. januar 2004 #5 Skrevet 11. januar 2004 Jeg sovner på mindre enn fem minutter. Det skyldes helt sikkert en skinnende rein samvittighet. Gjelder meg også
Gjest care Skrevet 11. januar 2004 #6 Skrevet 11. januar 2004 Gjelder meg også Dere er vel neppe seriøs her, tenker jeg Det er en myte at samvittighet har noe med søvn å gjøre.
Gjest Lea Skrevet 11. januar 2004 #7 Skrevet 11. januar 2004 Er elendig på å sove. Ikke fordi jeg ikke blir trøtt og ikke fordi jeg tenker dype, seriøse tanker. Men jeg liker ikke å gå glipp av ting... Selvsagt går jeg gjerne glipp av en time eller fem om morgenen når jeg sitter våken hele natta, men jeg liker nattetimene bedre enn morgentimene. Forutsetter at jeg ikke skal jobbe dagen etter da. Må jeg, så må jeg.
Gjest Zalomine Skrevet 11. januar 2004 #8 Skrevet 11. januar 2004 Nja, jeg ser ikke på søvn som en spesielt bevisst sak, jeg sovner, jeg sover, og jeg våkner. Jeg har ingen problemer med å sovne normalt sett, det hender jo i spesielle tilfeller, lille julaften når jeg var barn, etc Jeg KAN sikkert ikke å sove, gjør det sikkert feil, for jeg TØMMER slett ikke hodet. Jeg ligger og tenker på noe koselig jeg, fantaserer på hvilken nå enn det er som er dagdrømmen min for tida, og kommer aldri spesielt langt, sovner fort. KAN jeg det? Sikkert ikke, men jeg sover godt.
Gjest care Skrevet 11. januar 2004 #9 Skrevet 11. januar 2004 Jeg KAN sikkert ikke å sove, gjør det sikkert feil, for jeg TØMMER slett ikke hodet. Jeg ligger og tenker på noe koselig jeg, fantaserer på hvilken nå enn det er som er dagdrømmen min for tida, og kommer aldri spesielt langt, sovner fort. KAN jeg det? Sikkert ikke, men jeg sover godt. Sikkert flere måter å sove på, jeg tenker ikke på en rett måte. :blunke: Tror kanskje det også er forskjell på mødre og oss ikke-mødre. De jeg kjenner som har småbarn, sover godt når de først får sove. Kanskje fordi at de vet at det er nå eller aldri :blunke:
jordbær Skrevet 11. januar 2004 #10 Skrevet 11. januar 2004 Jeg sover best rundt 0700.. og 1700.. Får aldri sove når jeg legger meg. Veldig slitsomt å bruke masse tid på å sove. En bok jeg har, sier at man skal bruke 15min på å forsøke å sove. Går ikke det, skal man stå opp og bruke tiden på noe annet og forsøke igjen litt senere.
Samsara Skrevet 11. januar 2004 #11 Skrevet 11. januar 2004 Har alltid hatt store innsovningsproblemer, så jeg har lært meg noen triks. Det beste er å lese noe som mentalt sliter ut hjernen. Dvs vanskelig skrevet faglitteratur for du må konse for å følge trådene, eller rett og slett engelske bøker. Dessverre leser jeg etterhvert engelsk sågodt at jeg ikke sovner like lett av de (de norske blir jeg liggende å lese ut, til femtiden om morgenen...), så nå prøver jeg meg igjen på fagliteraturen. Andre tips er å slukke lyset, legge deg i sovepositur, puste med tung, dyp sovepust og konsentrer deg noe, som f eks huske alle bilnavn/byer/planter du kan på hver bokstav gjennom alfabetet (man kommer som regel ikke over halvveis), memorere opp alle de amerikanske statene alfabetisk eller geografisk, leke kompliserte ordleker eller rett og slett bare telle konsentrert og rolig til 200 eller 500. Elelr til 100 og tilbake igjen. Alt mens man også konsentrerer seg for å puste jevnt og tungt og slappe avmest mulig, igjen og igjen (man strammen seg hele tidenopp ubevisst). Andre bruker enda tydeligere selvsuggesjonsteknikker. de kan du låner bøker om på biblioteker, eller kjøpe på velassortert bokhandler. De går ut på endel av det samme, nemlig det å konse på å slappe av, puste dypt og få utr spenninger. Kryper ned i underbevisstheten eller opp i overbevissheten. Det blir for speisa for meg, men det hender jeg tar en raptus på avslappingsteknikker i alle fall. Tankene har en tendns til å skli ut, så det må altså konsing til, ellers blir man bare liggende å tenke på hvaman skal ha på seg i morgen, om man har husket å poste brevet man skulle poste, hva man skal gjøre med ditt og hvordan man skal gå frem med datt. Så lenge man klarer å svinge seg utenom den fellen, er det meste gjort med litt tålmodighet - og så sovner man uten å merke det!
Samsara Skrevet 11. januar 2004 #12 Skrevet 11. januar 2004 Sikkert flere måter å sove på' date=' jeg tenker ikke på en rett måte. :blunke: Tror kanskje det også er forskjell på mødre og oss ikke-mødre. De jeg kjenner som har småbarn, sover godt når de først får sove. Kanskje fordi at de vet at det er nå eller aldri :blunke:[/quote'] Hm, jeg merker ikke stor forskjell, utenom ammeperioder. Dessuten våkner jeg lettere enn jeg gjorde før, uten å finne søvnen igjen, så med samme timeantall i sengen, er det faktisk mindre søvn nå enn før jeg ble småbarnsmor igjen - selv om ungen altså sover natten i gjennom. Heldigvis har de funnet ut hvorfor nå, og jobber med å utbedre feilen.
Mandy Skrevet 11. januar 2004 #13 Skrevet 11. januar 2004 Så lenge det er helt stille rundt meg, går det greit å få sove, snur meg et par-tre ganger også er jeg som regel borte. Men jeg har det med å våkne et par-tre ganger pr. natt.
Gunilla Skrevet 11. januar 2004 #14 Skrevet 11. januar 2004 Dere er vel neppe seriøs her, tenker jeg Det er en myte at samvittighet har noe med søvn å gjøre. Det var ironisk ment, ja! Saken er vel den at jeg ikke kan komme med særlig gode råd her. Det er veldig sjelden jeg har hpdet på puta noe særlig mer enn noen minutter før jeg sovner. De få gangene i året jeg ligger lenge før jeg sovner, forsøker jeg å fokusere på pusteteknikk.
mamma21 Skrevet 11. januar 2004 #15 Skrevet 11. januar 2004 Jeg har veldig problemer med å sovne. Tanker svirrer rundt og rundt i hodet mitt hele tiden... Klarer ikke å bli kvitt dem. Uansett hvor hardt jeg prøver, å ikke prøver... Forsvinner ikke tankene. Å det hjelper jo ikke akkurat at typen min ligger å snorker så det rister i veggene heller da.. Når jeg endelig sovner, sover jeg veldig lett, så jeg våkner ufattelig mange ganger i løpet av natten. Må alltid stå opp å tisse også så... Sover best fra den tiden typen går på jobb, til jeg selv skal stå opp..(05:00-06:45)
Mrs. B Skrevet 11. januar 2004 #16 Skrevet 11. januar 2004 Jeg sover som regel veldig godt om natten. Pleier ikke å være noe problem å sovne heller.
Freaky Skrevet 11. januar 2004 #17 Skrevet 11. januar 2004 Har laken skrekk jeg da... :o Sover vel greit når jeg først bestemmer meg, eller hvis det er noe annet koselig som har varmet opp lakenet på forhånd. Ellers syns jeg det rett og slett er kjedelig og legge seg. Men søvn må man jo ha, ellers blir dagene så slitsomme.
meta2 Skrevet 13. januar 2004 #18 Skrevet 13. januar 2004 Har forferdelig vanskelig for å sove, har ikke sovet de to siste nettene, og er halvt i svime. Er med på et søvnprosjelt, og fører søvndagbok. Skal opp til legen på torsdag. Så det blir spennende å se hva som skjer da.
Gjest Nicoline Skrevet 13. januar 2004 #19 Skrevet 13. januar 2004 Jeg må være stikk motsatt av de fleste her - sover som en stein om nettene. Sovner ofte foran TV`en, spesielt hvis jeg har fyrt i peisen og skal skikkelig sette meg ned å kose meg ... Kan faktisk sove 3 timer foran TV og gå rett til sengs, lese bittelitt og sovne så og si med en gang jeg slukker lyset. Enkelte ganger våkner jeg om morgenen med lyset på, bok, blad eller avisen over hodet ... ikke akkurat behagelig :-?
pusla Skrevet 13. januar 2004 #20 Skrevet 13. januar 2004 Som regel sovner jeg ganske fort, snur meg en del ganger da, men slokner vel vanligvis i løpet av et kvarter tenker jeg. Men problemet mitt er at jeg sjeldent sover hele natta igjennom. Jeg våkner alt fra en til ti ganger, og jeg merker at dette forstyrrer søvnen veldig. De nettene jeg faktisk sover hele natta igjennom, føler jeg meg så mye mer uthvilt. Nå om dagen har jeg veldig mye å tenke på, og da sover jeg også dårlig. Jeg burde nok prøve noen teknikker for å "tømme tankene".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå