Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har begynt en sunnere livsstil og lurer på følgende:

Er det slik at på lavkarbokur (altså lite karbohydrater) bør du veie maten slik at det blir 100g ris/pasta/poteter, 150 g grønnsaker og 150 kjøtt/fisk? Eller hvordan funker det egentlig?

Jeg og mannen min har lyst på taco og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det.. Jeg hopper over shell/lefser og spiser bare grønnsakene og karbonadedeig + litt ost. Bør jeg veie alt dette?

Lurer rett og slett på hvordan det fungerer, om noen kan gi meg noen konkrete tips, for jeg drukner i all informasjon på nettet :)

Skrevet

Hei!

Er det slik at på lavkarbokur (altså lite karbohydrater) bør du veie maten slik at det blir 100g ris/pasta/poteter, 150 g grønnsaker og 150 kjøtt/fisk? Eller hvordan funker det egentlig?

Jeg og mannen min har lyst på taco og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det.. Jeg hopper over shell/lefser og spiser bare grønnsakene og karbonadedeig + litt ost. Bør jeg veie alt dette?

Lurer rett og slett på hvordan det fungerer, om noen kan gi meg noen konkrete tips, for jeg drukner i all informasjon på nettet :)

:klo:

Jeg foreslår at du går inn på lavkarbo.no og leser noen av nybegynnerartiklene på forumet der.

Ris, pasta og poteter, spesielt i så store mengder, hører ikke hjemme på lavkarbo.

Og nei, de færreste lavkarbere veier maten eller teller kalorier.

• Liker 2
Skrevet

Forøvrig, jeg ser at du skriver lavkarbokur. Du bør være oppmerksom på at alle kurer, enten det er lavkarbo eller lavkalori, kun varer så lenge som de varer. Med andre ord, om du går tilbake til det kostholdet som gjorde at du gikk opp i vekt, vil du naturligvis gå tilbake igjen opp ivekt når kuren avsluttes.

Sats heller på en permanent livsstilendring, det være seg lavkarbo eller noe annet du trives med nok til å holde ut i mange år, istedet for å tenke kortsiktig.

• Liker 1
Gjest Gjest_Kalia
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan spise normalt jeg! Vi er da bare mennesker! Slike slankekurer er jo bare tull! nei, spis normalt og sunt, trenger ikke overdrive, hold deg innenfor ditt daglige kaloribehov, og tren kondisjon og styrke jevnlig, verre enn det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan spise normalt jeg! Vi er da bare mennesker! Slike slankekurer er jo bare tull! nei, spis normalt og sunt, trenger ikke overdrive, hold deg innenfor ditt daglige kaloribehov, og tren kondisjon og styrke jevnlig, verre enn det er det ikke.

Problemet at hva som er "normalt" ikke uten videre er festet til noen fasit. For noen er det normalt med 3 kneipbrød-måltider med sjokoladepålegg, for andre er det ris og grønnsaker mesteparten av dagen, for atter andre er det kyllingerfilet omtrent til hvert måltid, osv osv osv.

Videre er det få indikasjoner på at lavkarbo ikke kan defineres som sunt. Jeg har ihvertfall ikke sett noen forskningsresultater som viser at en som følger vettug, ordentlig lavkarbolivsstil lider av noen ernæringsmangler f.eks.

• Liker 2
Gjest Gjest_Kalia
Skrevet

Problemet at hva som er "normalt" ikke uten videre er festet til noen fasit. For noen er det normalt med 3 kneipbrød-måltider med sjokoladepålegg, for andre er det ris og grønnsaker mesteparten av dagen, for atter andre er det kyllingerfilet omtrent til hvert måltid, osv osv osv.

Videre er det få indikasjoner på at lavkarbo ikke kan defineres som sunt. Jeg har ihvertfall ikke sett noen forskningsresultater som viser at en som følger vettug, ordentlig lavkarbolivsstil lider av noen ernæringsmangler f.eks.

Hvis du hadde fulgt litt med så har mannen som selv startet dette lavkarbohysteriet sagt at dette ikke var slik han mente det skulle bli... han mente at man skulle droppe å spise raske karboer, slik som hvitt brød, pasta etc... men ikke at man skulle droppe å for eksempel spise et ordentlig grovt brød.

Og til første delen av innlegget ditt, det jeg mener med normalt er et variert kosthold der man prøver å hvert fall spise litt sunt og noe grønnsaker og frukt, og litt diverse kjøtt og fisk etc. De eksemplene du gir er ikke normalt nei, selv om noen kanskje spiser slik...

Skrevet

Hvis du hadde fulgt litt med så har mannen som selv startet dette lavkarbohysteriet sagt at dette ikke var slik han mente det skulle bli... han mente at man skulle droppe å spise raske karboer, slik som hvitt brød, pasta etc... men ikke at man skulle droppe å for eksempel spise et ordentlig grovt brød.

Og til første delen av innlegget ditt, det jeg mener med normalt er et variert kosthold der man prøver å hvert fall spise litt sunt og noe grønnsaker og frukt, og litt diverse kjøtt og fisk etc. De eksemplene du gir er ikke normalt nei, selv om noen kanskje spiser slik...

Om du hadde fulgt med litt hadde du visst at lavkarbo"hysteriet" (det eneste hysteriske rundt lavkarbo jeg har sett her på forumet har forøvrig vært denne hysteriske heksejakten enkelte av dere bedriver på alt som har med lavkarbo å gjøre) er noe som har eksistert i hundrevis, om ikke tusenvis, av år. En rekke "urfolk" spiser, eller spiste -før de ble utsatt for vestlig påvirkning- det man hos oss definerer som lavkarbo.

Her i vesten har lavkarbo som slankemetode og livsstil eksistert i snart nærmere hundre år, og det finnes mange forskjellige teorier og retninger (Atkins, Fedon, Skaldemann, South Beach osv, bare for å nevne noen).

Så om du hadde fulgt med litt, hadde du visst at det ikke finnes noen identifiserbare "oppfinner" av lavkarbo.

• Liker 1
Skrevet

Om du hadde fulgt med litt hadde du visst at lavkarbo"hysteriet" (det eneste hysteriske rundt lavkarbo jeg har sett her på forumet har forøvrig vært denne hysteriske heksejakten enkelte av dere bedriver på alt som har med lavkarbo å gjøre) er noe som har eksistert i hundrevis, om ikke tusenvis, av år. En rekke "urfolk" spiser, eller spiste -før de ble utsatt for vestlig påvirkning- det man hos oss definerer som lavkarbo.

Hvis man skal bruke det som argument bør man kanskje gå inn for å leve som disse urfolkene gjorde også? Eller gjelder det å bare plukke ut de elementene man liker, og drite i resten?

PS. Jeg er ikke imot lavkarbo altså, men de argumentene noen greier å dra opp henger jo ikke på greip i det hele tatt, av og til.

Gjest Gjest_Kalia
Skrevet (endret)

Her i vesten har lavkarbo som slankemetode og livsstil eksistert i snart nærmere hundre år, og det finnes mange forskjellige teorier og retninger (Atkins, Fedon, Skaldemann, South Beach osv, bare for å nevne noen).

Så om du hadde fulgt med litt, hadde du visst at det ikke finnes noen identifiserbare "oppfinner" av lavkarbo.

:D ingen grunn til å bli aggressiv her altså. "enkelte av dere bedriver", dette var første gang jeg noen gang har kommentert noe slikt. I tillegg blir det feil å si at urfolk spiste slik.. og for det andre urfolk spiste ikke på den måten som er best for menneske (: de spiste det de hadde tilgang til. (nå vet jeg ikke hva du mener med urfolk, men de som man vanligvis ville kalt for urfolk døde i en gjennomsnittsalder av 30 år (: Men nå avrunder jeg denne diskusjonen som virkelig ikke har noe med TS sin tråd å gjøre. (vet det var jeg som startet off topicen, så det beklager jeg)

PS: sa aldri at det var noen oppfinner av lavkarbo. Jeg sa mannen bak lavkarbo, han som gjorde det på "moten". Det var nok ikke urfolkene dine ;)

Endret av Lolita-
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Hva slags lavkarboretninger er det snakk om? Lavkarbo er en samlebetegnelse som rett og slett bare betyr at du spiser mindre karbohydrater enn 150g om dagen. Les Til Alle Nybegynnere-tråden på lavkarbo.no.

Noen veier maten og teller karbohydrater og noen teller kcal. Men de fleste tar det mer på gefühlen. Men i begynnelsen kan det være greit å veie og telle litt for å få inn i fingrene hvor mye karbohydrater det er i maten.

Taco er kjempelett å lage lavkarbo.

Jeg pleier å blande alt på en tallerken, men av og til lager jeg tacoskjell. Og så bør du blande ditt eget tacokrydder, fordi det er sukker i kjøpekrydderet. Bare se hva som står som ingrediens nr 1 eller 2... Men det er superenkelt å lage tacokrydder og det er egentlig rart at "ingen" blander tacokrydderet selv...

Tacokrydder:

Til 400 gr kjøttdeig:

1 ts salt

2 ts malt spisskummen

1/2 ts koriander

1/2 ts chilipulver

1/2 ts hvitløkspulver

1 ts paprikapulver

litt pepper

Denne oppskriften kan du variere litt. Koriander kan erstattes med oregano eller karri f.eks. Alt etter hva du liker.

Jeg velger en tacosaus uten tilsatt sukker. Man kan også lage selv.

Og så bruker jeg seterrømme eller creme fraiche i stedet for lettrømme. Men jeg spiser LCHF da, jeg vet ikke om du skal gå så lavt på kh og så høyt på fett. Så det betyr også at jeg bruker kjøttdeig og aldri karbonadedeig. Jeg går alltid for de feiteste variantene.

Og jeg bruker ikke mais. Mais er korn, så det er ikke lavkarbo. Av grønt kan man for eksempel bruke salatblader, tomat, paprika, agurk, avocado, purre, løk eller rødløk.

Skrevet

I tillegg blir det feil å si at urfolk spiste slik.. og for det andre urfolk spiste ikke på den måten som er best for menneske (: de spiste det de hadde tilgang til. (nå vet jeg ikke hva du mener med urfolk, men de som man vanligvis ville kalt for urfolk døde i en gjennomsnittsalder av 30 år (: Men nå avrunder jeg denne diskusjonen som virkelig ikke har noe med TS sin tråd å gjøre. (vet det var jeg som startet off topicen, så det beklager jeg)

PS: sa aldri at det var noen oppfinner av lavkarbo. Jeg sa mannen bak lavkarbo, han som gjorde det på "moten". Det var nok ikke urfolkene dine ;)

Vel, det de hadde tilgang til er for det meste det de hadde tilgang til over lang tid. Og det de hadde tilgang til er det de utviklet seg til å spise. Altså i løpet av evolusjonen. Mennesket har vært til i ca 2 millioner år. Vi har spist korn i 5.000-10.000 år (10.000 år i Midt-Østen, 5.000 år i nordlige strøk som her i Norge). Og du snakker om steinalderfolk... Det blir ikke helt riktig å sammenligne steinaldermennesker med oss som har oppvarmet hus, ingen farlig hverdag med jakting på farlige dyr og vi har moderne medisin... De som ikke døde av skader og uhell levde derimot lenge.

Med urfolk mener nok AB inuitter, masaier og slikt. Inuittene spiste sel (hele selen og ikke bare filét) og hvalspekk og litt diverse annet de fant.

Og Fedon står nok ikke bak lavkarbo. Han hjalp til med å få det i media, men han har ingen eierett over det. Og det er ikke slik at alle som spiser lavkarbo forguder ham. Jeg liker ham ikke.

Skrevet

Takk for svar Supera!

Er ikke alle som svarer på det jeg spør om, men ok.

Skal gå inn på nybegynnerforumet der og lese, takk for tips :)

Skrevet

Hva er det som er normalt da? Er det slik du spiser?

Normalt er et veldig viddt begrep. Det som er normalt for en, trenger absolutt ikke være det for andre.

Jeg er enige at såkalte slankekeurer er noe forbasket tull. Derimot har jeg klokkertro på livstilsendring.

Skrevet

Det er jo det jeg prøver å få frem her også, at dette gjelder en livsstilendring, ingen slankekur. Men nå trenger jeg å gå ned endel kilo, så da prøver jeg meg på lavkarbo. Dvs jeg spiser ikke ris, pasta, brød eller poteter, men jeg spiser knekkebrød og litt av div. sauser/supper som har litt karbo i seg.

Hvis jeg hadde fortsatt å spise slik jeg gjorde tidligere vil jeg jo ikke gå ned noe, så her gjelder det å trappe ned på porsjoner, samt trene.

Jeg er kun ute etter svar fra dere som mener dere har gode råd til hvordan jeg kan legge opp måltider fremover, ikke dere andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...