Gå til innhold

Male parkettgulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal male hele leiligheten i sommer, og vurderer å ta gulvet i samme slengen... Jeg er ekstrmt lite glad i gul trefarge, og gulvet vårt er... VELDIG gult.

Jeg må vel til og pusse, regner jeg med (sukk). Gulvet er 5 år gammelt, og ikke særlig shiny, heller ganske matt.

Hva, hvordan, hvilken maling? :) Noen som vil dele tips og erfaringer etter å ha gjort det selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke malt gulv selv, men pappa har malt gulv noen steder i huset sitt, og det blir veldig fort merker i gulvet! Det finnes gulvmaling, men vet ikke hvilke merker som er best.

Skrevet

Ja, det er mulig. Jeg har brukt Trestjerner gulvmaling med godt resultat. Tror den er fra Nordsjø.

Hvitstil.com har malt parketten hvit:

http://hvitstil.blogspot.com/2011/01/syrommet-i-boden.html

Hvis du vil ha vekk det gule, er det mulig at du kan pusse ned gulvet, beise med en beis som heter Drivved og så lakke over.

Skrevet

Det skal forresten være mulig å få leid en skikkelig gulvpussemaskin.

Skrevet

Det med beisen høres ikke så dumt ut. Jeg kunne gjerne tenkt meg at det var mer lyst hvitt-aktig, enn å måtte male over all trestruktur. Takk for tipset!

Skrevet

Da kan du bruke en beis som er helt lys og så lakke over.

Skrevet (endret)

Går det ann å beise parkett mørkere og? Mørke brunt? Vi har nemlig mørke brune stolper i leigheten, så det hadde egentlig vært fint om gulvet var ca samme farge.

Ja, jeg kan pinlig lite om dette :sjenert: første gang jeg pusser opp noe som helst på egenhånd.

Endret av Pixie Plaid
Skrevet

Jepp, det kan du, men da ville jeg ha valgt å male helt hvitt på alt det andre, ellers blir det fort veldig mørkt. Det er også utrolig lekkert med helt hvitt og mørkt tre mot hverandre.

Skrevet

Vi skal male restn av leiligheten helt hvit allerede :ler: Loftsleilighet med skråtak og takvinduer, og hver enste list og dørkarm er i forskjellige hvit/beige nyanser, jeg holder på å bli sprø!

Takk for hjelpen! Blir spennede å se hva som evt skjer :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sikkert kjempebra! Lykke til!

Skrevet

Hei,

Ser du har fått endel svar så, men skriver likevel.

Det du beskriver der et veldig typisk gulv. Det er tidligere slipt ned og lakkert med oljebasert lakk. Alle oljebaserte overflater gulner med tid og er litt mer gylden i utgangspunktet enn et vannbasert produkt.

Det som er viktig at du gjør først er at du vasker gulvet ditt med trerens, eventuelt kraftvask (da er det viktig at du vasker over med rent vann for å få bort restene etter kraftvasken). Etter gulvet er tørt går du på sandpapir med 100, 120 eller 150 korning og mattsliper litt. Poenget er ikke at du skal fjerne all lakken, men rubbe opp så malingen får bedre heft. Et godt alternativ på gulvmaling er trestjerner gulvmaling fra Scanox. Det er en Poluretanmaling, dvs at den er vanntynnet. Da tørker malingen løpet av 2 timer og er overmalbar etter 8. Er du tilhenger av oljebaserte produkter så har Gjøco en gulvmaling som er oljebasert. Slitestyrken på de to gulvmalingene er noe det samme.

Har du en del sprekker i gulv, så er det greit å tette de med parkettkitt fra Soudal, den overmales når den er gjennomherdet (som oftest neste dag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...