Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei jente på snart 23 som fullfører vgs som privatist nå til våren. Dette grunnet litt problemer med familie, som har hindret meg i å fullføre tidligere.

Min drøm har vært jus en stund, og jeg står mellom dette og Master i økonomi nå til høsten. Kommer til å gå ut med en poengsum på 5,2 hvis jeg får toppkarakterer i fagene mine, men de 'gamle' karakterene mine ødelegger litt. Fant ut at alderspoengene teller kun i ORD.K og ikke ved F.V, og dermed er jo sjangsen for at jeg kommer inn liten.

Grunnen til at jeg vil studere jus er fordi at jeg interesserer meg veldig for det, men også fordi at jeg føler det er en 'tryggere' og mye 'smartere' vei å gå. Økonomi&Ledelse høres også interessant ut, men føler det er noe 'alle' tar for tiden og at det ikke vil være like attraktivt i arb.markedet og generellt??

Har heller ikke R1 matte, så tenkte å ta Øk&Adm ved BI i Oslo. (Heller ikke mulighet for å ta det som privatist, tar 1p + 2p nå).

Vet ikke om jeg har litt for glorifisert syn på jussen, men jeg hadde virkelig lyst til å studere det... :tristbla:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva lurer du på?

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Du er for gammel for førstegangsvitnemålkvoten uansett, hvis det var dette du egentlig lurte på. Man kan ikke fylle mer enn 21 år i opptaksåret for å falle inn under den kvoten.

Jeg ble litt i tvil om hvor mange poeng du får:

Har du 5,2 i rent karaktersnitt?

Eller får du 52 konkurransepoeng når alderspoeng, språkpoeng og realfagspoeng er innregnet?

Hvis du har 5,2 i snitt før du regner inn alle de ekstra poengene, har du jo en god sjanse.

Karaktergrensen for jus var vel ca 58 poeng ved forrige opptak.

Skrevet

Lurer ikke på noe konkret da jeg ikke har noe konkret spm i mitt første innlegg, mao jeg vil bare ha litt innspill på situasjonen.

Takk for svar :) Nei, jeg vil ha 52 poeng med alderspoengene inkl. Vil vel ligge på ca 4,4 uten tilleggspoeng om jeg kun får toppkarakterer i år, noe jeg tror jeg skal klare. Det er karakterene fra GK og VK1 fra Ref 94 som ødelegger, dette er og formgivingsfag som jeg lenger ikke kan forbedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...