Gå til innhold

Daglig inntak mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik kan en vanlig dag se ut for meg:

Frokost- et fint rundstykke med brunost (og to trantabletter ,hehe )

Lunsj - ofte ingenting / 1 rugsprø med gulost / net eple

Middag- svin/kylling alltid med en god del salat/grønnsaker og stekte poteter/ ris/ pasta og kanskje en saus

Kvelds- Ofte ingenting/ en rugspør / en yoghurt/ porsjons pizza

Drikker en god del vann, men blir også kanskje 0,5-1 liter brus i ukedagene og enten en sjokolade eller en pose potetgull (til sammen for ukedagene)

Om sommeren spiser jeg tonnevis av frukt og bær.

Jeg trener ikke, men skal begynne med det nå.

Utifra hva andre spiser så virker jo min hverdag fryktelig usunn! men jeg nekter å tro at ikke mange andre er som meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg VAR som deg. Men spiser nå mye sunnere da det gikk utover helsen min.

Skrevet

Det er altfor lite, selv om du ikke trener.

Nå når du skal begynne å trene må du spise MYE mer.

Her er et eksempel på mer "normalt" kosthold:

Frokost:

2 knekkebrød/skiver ost + en skål havregryn/ 1 kokt egg. 1 frukt.

Lunsj:

Varme skinkesmørbrød, middagsrester eller 3 knekkebrød/brødskiver med sunt pålegg. 1 frukt.

Middag:

Det samme som nå.

Kvelds:

1 skål müsli/ 1 skål havregrøt / et par brødskiver. 1 frukt.

Mellommåltider:

2 frukt, 1 yoghurt/skyr, en neve nøtter.

Skrevet

Jeg VAR som deg. Men spiser nå mye sunnere da det gikk utover helsen min.

På hvilken måte gikk det utover helsen din?

Ser ikke kjempeproblemet med kostholdet mitt annet enn:

- bør begynne å spise oftere

- bytte ut fint med grovt

-kutte ut søtsaker i uke

-jeg spiser aldri et måltid uten salat eller grønnsaker, og har alltid tomat/agurk/paprika oppå pålegget.

-Spiser også bare magert, rent kjøtt - aldri pølser, burger, kjøttdeig etc

- spiser junk maks 4-5 ganger i ÅRET

-Drikker som sagt mye vann

Jeg er så glad i livet, og i mat - ville aldri ha gått over til noen "superdiett" og kuttet ut ting jeg er glad i.

Jeg mener det ALDRI er svaret i lengden. Mye bedre å holde søtt til helga, spise moderate mengder av usunne ting, og kose seg med maten!

er forresten normalvektig.

Skrevet

Fordi jeg ikke fikk i meg nok næring eller energi til å klare meg ut dagen. + at vi har sykdom i familien som gjør meg lettere mottagelig. Jeg har aldri vært overvektig bare så det er sagt. Hjertebank, stress, tiltaksløshet, trøtt, slapp osv osv rammet meg ganske hardt og jeg for inn i en depresjon for at jeg ikke klarte eller orket noe som helst.

Jeg er ikke på noen diett, jeg spiser helt vanlig men tar sunnere valg. Fullkornspasta og fullkornsris i stedet for lyst, spelt/rug eller fullkornsbrød fremfor lyst, så lite hvete som mulig generelt, mye frukt og grønt, mange måltider om dagen.

Skrevet

Jeg spiste heller ikke mye junk. Tross alt så liker jeg ikke pizza, burger og sånt piss, men å ikke få i seg nok næring kan tære på kroppen. Kroppen må ta av glukoselagrene i kroppen når du ikke får i deg nok, og etterhvert vil disse lagrene være tomme og da vil få katastrofalt lite energi.

Skrevet

Jeg har spist slik de siste 6 årene.... Har gått helt fint. Alle blodprøver og alt er fine :)

Men har et mål om å bli sunnere!

Skrevet

Da går det vel greit fordi du ikke er i så mye aktivitet kanskje?

Men det er jo alltid greit å bli sunnere uansett!

Skrevet

Det er det :)

Synes du kostholdet mitt er fryktelig usunt? helt ærlig?

Hvis jeg kutter ut søtsaker i ukedagene og begynner å spise litt oftere?

Skrevet

Ville heller spist mer næringsrik mat. Vil tro at du kommer til å føle deg mer opplagt og ha mer energi da.

Frukt, valnøtter, grønnsaker, grove kornprodukter, havregrøt, egg etc.

Skrevet

Nja, det er ikke så ille som noens kosthold, men det er jo ikke direkte sunt nei. Du mangler mange næringsstoffer og vitaminer. Det vil hjelpe å spise oftere og kutte ut søtsakene ja, men du bør likevel innlede mer variasjoner av grønt (prøv nye frukter og nye grønnsaker) og du bør spise grovere og mer fiberrik mat.

Skrevet

Spiser mye tomat, agurk, paprika (minst 2-3 hele iløpet av en uke), løk, hvitløk, brokkoli, gulrøtter, rosenkål og ruccola.

Liker ikke egg og rosiner, tåler ikke nøtter og spyr av hele korn...

Frukt spiser jeg mest av om sommeren, da masse jordbær, vannmelon, andre meloner, epler, appelsiner og bananer.

Skrevet

Er fortsatt lurt å variere grønt-kosten din generelt. De har forskjellige nivåer av antioksidanter og forskjellige næringsstoffer og vitaminer. Om vinteren spiser jeg mye kiwi, grapefrukt, epler, appelsiner og det som er av bær i butikken. Om sommeren spiser jeg passionfruit(NAM), rips, bær generelt og andre friske sommerfrukter.

Jeg liker heller ikke rosiner, det er ikke noe must. Fullkorn trenger ikke bety hele korn, men om du ikke får i deg et fullkornsbrød så er rug eller spelt gode erstatninger der. Fullkornspasta smaker akkurat det samme som hvetepasta (mener nå jeg hvertfall) så det bør uansett ikke være noe problem. Vil du ikke ha fullkornsris, så kan du ta villris, evt ta couscous.

Det er alltid alternativer. :)

Skrevet

synes det er rart at du er normal- og ikke undervektig. du spiser jo sabla lite.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan spiser dere andre,da?

Dere med et "normalt" og litt usunt kosthold lik mitt?

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg,TS...vi spiser ganske likt, men jeg spiser litt mer junk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser meg selv for en som stort sett spiser relativt normalt. Kunne helt fint blitt sunnere, spesielt mtp middagen.

Det jeg spiser i løpet av en dag ser ca slik ut:

Frokost: Grove, tynne knekkebrød (ca 4 stk) med diverse pålegg, omega 3- og multivitamin/-mineral-tablett, grønn te, noen grønnsaker

Lunch: Varierer litt. Kan være ting som avocado, et par kokte egg, en håndfull nøtter, osv. Samt grønnsaker, og evt frukt.

Middag: Alltid med kylling eller en eller annen form for storfekjøtt, men tilbehør varierer veldig.

Kvelds: Det samme som lunch og/eller frokost.

Spiser til jeg blir mett, men jeg sliter vel og merke også med at jeg generelt får meg for lite mat i løpet av en dag. Det hender jeg må ta meg en ekstra håndfull nøtter og noen knekkebrød for å få opp kalorinivået (jeg teller kalorier og skriver ned alt jeg spiser, sånn at jeg lettere kan passe på at jeg får i meg riktige mengder).

AnonymBruker
Skrevet

Slik kan en vanlig dag se ut for meg:

Lunsj - ofte ingenting

Kvelds- Ofte ingenting

Jeg mener jeg spiser normalt, men jeg spiser lunsj og kveldsmat. Det er vel det jeg reagerer mest på her. Du har jo ikke stor nok frokost til at den kan holde til middag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg spiser normalt, men jeg spiser lunsj og kveldsmat. Det er vel det jeg reagerer mest på her. Du har jo ikke stor nok frokost til at den kan holde til middag.

Spiser lunsj noen ganger, da enten et par rugsprø / et fint rundstykke med ost,skinke og tomat / eller rester

Spiser sjeldent kvedsmat, en sjelden gang rester eller en yoghurt / porsjonspizza

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...