Gå til innhold

Hvordan trene mest effektivt på ellipsemaskin og styrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

her er det mye rart.

Litt bakgrunnsinfo: jeg bor langt unna alt som heter treningssentre og har derfor kjøpt litt utstyr til hjemmetrening, en elipsemaskin og noen manualer (med vektskiver). Ellipsemaskinen er ikke av de billigste, men samtidig langt fra så flott som de på treningssentrene. Tror den kosta rundt 8000,- og har et hjul på 7 kg. Jeg har en betennelse i et kne som stadig kommer tilbake om jeg overbelaster, dermed er ikke jogging et alternativ. Jeg prøver derfor også å være forsiktig med styrkeøvelser som belaster kneet.

Jeg kjøpte ellipsemaskin for å kunne få brukt hele kroppen, i motsetning til det man får på en sykkel. Jeg har jobbet litt med å få teknikken til å sitte (slik at armene ikke bare "henger" på håndtakene), og nå begynner det å hjelpe. Nå lurer jeg litt på hva som egentlig er mest effektivt for en treningsøkt på 30 min. Jeg har kjørt intervalltrening til nå (1 min så fort jeg klarer - 2 min rask hastighet). Problemet er at maskinen faktisk setter litt grenser for hvor fort jeg kan tråkke. :gjeiper: Jeg kan ikke "spurte" på lavt gir, da glipper på en måte pedalene litt (vanskelig å forklare), og det ødelegger rytmen fullstendig. jeg kan kompensere noe for dette ved å sørge for å ha hælen nede på plata hele tiden, men det er kanskje ikke så god teknikk å bruke? :klo: Uansett så lurer jeg på om det kan være like fornuftig å sette den på et tyngre gir og så tråkke så fort jeg klarer på dette? Jeg får jo opp pulsen slik og, selv om det blir intenst på en annen måte.

Så var det styrken. Jeg har ikke noe mål om å bli super-fit, men vil gjerne bli litt mer "hverdagssterk". Så jeg tar noen enkle øvelser; planken, sit-ups, push-ups, litt armøvelser med manualene m.m. Prøver å variere litt. Beina blir et problem pga betennelsen. Det jeg lurer på er om det kan kompensere for beinøvelser å ta noen minutter på ellipsemaskinen med høyeste gir og så tråkke mest med beina (og ikke bruke armene så mye)? Jeg kjenner det jo som #@!*& i lår og rumpe når jeg gjør det - men jeg vet ikke om det er "bra nok"? Om noen har forslag til andre øvelser som ikke er så slemme mot beina tar jeg gjerne imot tips! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte litt*

Skrevet

Hvis du klarer å spurte på en ellipsemaskin har du ikke på høy nok motstand. Ellipsemaskinen skal ikke brukes som en tredemølle, med et mål om å løpe fortest mulig. Å kunne spurte raskest mulig behøver ikke være et mål for noen egentlig, med mindre man trenger det i konkurranse...

Øk motstanden!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Alile! Spurting og spurting - som sagt lar den meg ikke gjøre det ordentlig, så da var det greit å få høre fra deg at det heller ikke er nødvendig. Så da er det opp med motstand som er beste teknikk for å få opp pulsen altså?

Skrevet

Hvis du klarer å spurte på en ellipsemaskin har du ikke på høy nok motstand. Ellipsemaskinen skal ikke brukes som en tredemølle, med et mål om å løpe fortest mulig. Å kunne spurte raskest mulig behøver ikke være et mål for noen egentlig, med mindre man trenger det i konkurranse...

Øk motstanden!

SÅ enig med dette! Jeg har aldri fått så mye ut av treningen som når jeg økte motstanden. På elipsen jeg bruker er max motstand 25, jeg lå før på 10-15 i motstand og hadde som mål å gå 5 km så fort som mulig. Progresjon var det, men den var treig og når jeg gikk over på tredemølle eller ut for å jogge så jeg hvor lite jeg hadde forbedret meg.

Etter å ha økt motstanden til 20-23 går jeg mye senere, på 50 minutter har jeg kanskje gått 3km, men jeg merker det mye bedre på kondisen og muskene i bena. Jeg veksler mellom lange økter med gjevn seig motstand og kortere økter med intervall. Det er ikke intervall med spurting, men intervall hvor jeg presser meg så mye jeg kan på høy motstand, og tro meg, du kjenner det godt både i ben og med tanke på puls ;)

Nå ser jeg stor forbedring når jeg er ute og jogger, spesielt i oppoverbakkene som før var "drepen" og tidene mine blir bedre og bedre. Jeg har så klart lettere økter med mer fokus på hurtighet, men det er ikke der fokuset mitt ligger lenger ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...