Gå til innhold

Er egentlig alt usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av å lese alle disse ulike debattene virker det i grunnen som alt er usunt? Ikke spis frukt/grønnsaker de inneholder frukotose, mye være enn hvitt sukker? Ikke margarin? Ikke oljer? Ikke wok? Lag alt fra bunnen av? Ja til lav karbo ! Lav karbo er det eneste som funker??

Jeg spiser "sunt" variert god mat, nesten kun rent kjøtt, svin og kylling. Salat, grønnsaker, frukt til mellommåltider, havregryn til frokost osv osv ? Men denne jungelen av NEI mat er jo helt overveldende ?

Jeghar tidligere hatt et kjempe usunt kost hold, 1måltid om dagen, masse røyk, masse vann lite sunn og variert mat! Er 170 høy og veide da +-70 kg.

Sluttet å røyke, men ble mer aktiv, fikk type som har et meget godt og sunt kosthold (han er meget aktiv og liker holde seg i form) han fikk meg til å begynne med 4 måltider om dagen, men en solid og stabil frokost! Resultatet : opp14(?!??!) kg på 6 måneder. Kriiiiise! Bestemte derfor at etter jul måtte jeg gjøre noe. Ser på meg selv som relativt streng, jogger 3 ganger i uka, styrketrening hjemme annen hver dag, lange skiturer (3timer) med pulsklokkeå fokus på kondisjon i helgene. Lager all middag fra bunnen av, ikke noe Toro her i gården. Og gjett hva?! Helt stabil vekt siden jul! Fortsatt 84 tunge kilo. Jeg har mistet en del cm på kroppen.(bare ikke på magen! Argh! ) nesten 8 på lår feks. Osv. Men jeg lurer sånn på hva jeg gjør feil? 2 måneder på stabil vekt ?! Ikke et eneste gram opp eller ned!

Vanlig dag for meg:

Havregrynsmoothie til frokost:

Havregryn

Bær

Yogurt

+ en kopp grønn te

Mellom :

Nektarin/banan/Kiwi

Lunch:

Grovt hjemme bakt brød, mye rug og havre i. Med kylling pålegg og løk/salat/agurk på.

Evt noe mellom her om jeg er på skolen noen druer/Kiwi/frukt

Middag:

Ris, salat og kyllingfilet stekt i margarin.

Kveld:

Eggerøre/yoghurt/samme som Lunch

Drikker kun vann, liker ikke brus/saft.evt bris med smak. Men dette er sjeldent. Grønn te og noe kaffe såklart :)

Skal innrømme at jegav og til tar en rute sjokolade(en liten rute, Max en gang per dag) og lørdag koser jeg meg gjerne med godis.

Lav Kabo er UAKTUELT, ikke min type mat i det hele tatt. Men viktig at det er gjennomførbart, og at jeg ikke går rundt sulten. Jegsynes jo selv jeg er kjempe sun, men noe må jo være galt!,

Er 24 år foresten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette hørtes rart ut! en ting er at du sluttet å røyke og gikk opp, men 14 kg?! er vel vanlig med 3-4 kg...

For meg høres det ut som om du spiser sundt og variert, men prøv å hold deg til sjokolade kun i helgen.. man blir bare mer avhengig av å spise litt hver dag..

Det som er viktig er at du spiser variert og med jevne mellomrom.. og det virker jo ikke som om du spiser passe mengde mat. Det mange gjør feil er å spise for lite, og da går man ikke ned, begynner man å spise litt mer (men sundt) så går vekten nedover... vet du ca hvor mange kcal du får i deg i løpet av en dag ?

Lavkarbo er uaktuelt for meg også, jeg begynte å trene å spise sundt og velge lett produkter fremfor annet og gikk ned 32 kg :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Du har jo mistet mange cm sier du, er ofte der du ser det før vekta beveger på seg. Da har du fått litt muskler.

Bare fortsett som du gjør, så løsner det nok etterhvert. 2 måneder er ikke allverdens tid, selv om det kan virke sånn når ikke vekta beveger seg. Om du ikke hadde mistet cm hadde jeg også lurt, men det gjør du jo!

Ellers, ikke vær så streng med deg selv som du sier du er. Tren, ha det gøy med det, spis sunt, så kommer endringene etterhvert :)

Skrevet

Hei!

Alt er ikke usunt, men man bør holde seg til mat som kroppen trenger (som det er vitaminer og mineraler i, samt generell næring som kroppen må ha for å fungere optimalt). Ser at mange blir forvirret over kostholdsforskningen som publiseres på VG og Dagbladet, men det skyldes at de ikke kan noe som helst om forskning. De vet for eksempel ikke at metoden som brukes kan påvirke resultatet, og at man aldri er 100% sikker på en teori.

I dagens samfunn lever vi i overflod av ting som er unaturlig for kroppen vår, eller skadelig i de mengdene vi har gjort dem naturlige (eksempelvis salt og sukker), DERFOR kan det virke som om "alt" er usunt. For når jeg ser hva folk rundt meg spiser, er det i veldig stor grad ganske usunn mat, eller mat uten tilstrekkelig næring.

At du går opp i vekt synes jeg er helt naturlig med den livsstilen du hadde. Vektoppgang trenger ikke være noe dårlig tegn, men vi er vant til å forbinde det med det fordi overvekt gjerne er et symptom på dårlig kosthold. I kjølvannet av dette forbinder vi vektoppgang med det samme, men hvert enkelttilfelle må bedømmes indivituelt.

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å kutte yoghurten på kvelden, samt sjokoladen. Spis den isåfall tidligere på dagen, eller finn noe annet å spise. Yoghurt inneholder vanvittig mye sukker, med mindre du holder deg til Skyr, Naturell eller sukkerfri.

Når det gjelder treningen tyder alt på at du IKKE gjør noe feil :) Du har mistet cm, og det er det som teller. Det som skjer når du trener mye styrke, er at forholdet mellom fettprosent og muskelprosent forandres. Sannsynligvis har du høyere muskelprosent nå (mer muskler og mindre fett), men du har ikke gått ned fordi du totalt sett ikke har mindre av noe på kroppen. Fortsetter du slik kan man si du gradvis gjør om kroppen til en "fettforbrenningsmaskin": mer muskler forbrenner mer energi enn fett. Fortsett med både joggeturene og styrkeprogrammet, og øk når du ser at du orker det. Enten lengden på treningen, intensiteten eller hyppigheten (hvor ofte du trener).

Ellers; spis alltid godt etter en treningsøkt, og spis PROTEINRIKT. Det bygger opp musklene dine og gjør at du holder deg mett lenger.

Generelt virker det som om du trenger litt mer kunnskap på området. Jeg leser selv fitnessbloggen.no og ulike helsemagasiner. iForm vet hva de snakker om.

Lykke til :)

Gjest Nuppdupp
Skrevet

jepp alt er usunt. den ene dagen er det sunt og den andre dagen kan man få kreft av det.

• Liker 4
Skrevet

jepp alt er usunt. den ene dagen er det sunt og den andre dagen kan man få kreft av det.

Ikke sant. Spis mat som er naturlig, og ikke altfor bearbeidet.

Les innlegget over... Og kanskje en bok i forskningsmetode. ;)

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange svar :)

Jeg vet 14 kg opp er mye av "bare" slutte å røyke, men med at jeg gikk fra å spise nesten ingenting til å bøtte neddpå masse sunn mat 4-5+++ganger om dagen, jeg skjønner godt at jeg gikk opp. (kunne spise en banan gjennom en hel dag liksom? :o) galskap! Jeg har slitt mye med at magen stopper opp og tror dette også har noe innvirkning på vekttapet(eller mangel på vektap:)) merker jo at kroppen er friskere og fastere, men den magen!! :)

Men kjekt å høre at det jeg ikke gjør alt styr galt! For meg er det viktig at det er varig og mulig for meg å gjennomføre i lengden, altså at jeg snur dårlige matvarer til gode :)

Men kom gjerne med flere tips ! :) og gjerne noen solskinnshistorier på at jeg klarer komme meg nn i buksene mine igjen en vakker dag!! :)

Gjest slakkis
Skrevet

Kan du ikke snakke med typen din? virker som om han har peiling

Skrevet

Jeg har alltid spist sunt, lite sukker og mye frukt og grønt, men var ganske rund allikevel. Jeg endret ikke kostholdet men mengden, tok av mange kg bare på å legge opp mat på tallerkenen og ikke forsyne meg mer enn en gang, og alltid masse grønnsaker i forhold til f.eks ris. Tar kanskje en skje med ris mens før var kanskje halve tallerkenen dekket av ris. Det utgjør en ganske stor forskjell og man kan spare noen hundre kalorier på et måltid på å bare spise nok. Sier ikke at du nødvendigvis overspiser, men veldig ofte er det det som er problemet. Uansett så har du jo tatt av dersom du har gått ned i omkrets. Har du vurdert å bytte vekt? :gjeiper:

Skrevet

Ja, jeg tror jeg dessverre overspiser mye til middag ! Lager jo så utrolig mye god mat! Men skal prøve ta mer grønnsaker osv :) takk for tips !! :) merker at jeg blir litt for mett etter middagen, døsig og slapp :)

Men hva skal jeg steike maten i? Olje? Melange?

Vekta jo, skal fortelledeg en ting, jeg dristet meg til å prøve vekta til svigers ( jeg har fått veie nekt siden jeg blir så sinna når vekta er den samme :sjenert: ) og der så jeg til min overraskelse!! Joda ned 5 kg!! Sveve rundt resten av dagen ! (hallo 5 kg liksom!! )til jeg kom hjem å fant ut at svigersvekta veier 5 kg feil!:) snakk om nedtur:)

Skrevet

Ja, jeg tror jeg dessverre overspiser mye til middag ! Lager jo så utrolig mye god mat! Men skal prøve ta mer grønnsaker osv :) takk for tips !! :) merker at jeg blir litt for mett etter middagen, døsig og slapp :)

Men hva skal jeg steike maten i? Olje? Melange?

Vekta jo, skal fortelledeg en ting, jeg dristet meg til å prøve vekta til svigers ( jeg har fått veie nekt siden jeg blir så sinna når vekta er den samme :sjenert: ) og der så jeg til min overraskelse!! Joda ned 5 kg!! Sveve rundt resten av dagen ! (hallo 5 kg liksom!! )til jeg kom hjem å fant ut at svigersvekta veier 5 kg feil!:) snakk om nedtur:)

Det er jo strålende at det ikke nødvendigvis er maten det er noe i veien med da, for det å endre kosthold når en trives med den maten man har. Har du vurdert å bake mat i ovnen f.eks pakke inn i folie eller putte kjøtt/fisk sammen med grønnsaker fremfor å steke? Jeg sverger til ovnsbaking. Når jeg steker mat, og det er ikke så ofte, pleier jeg å bruke meierismør da jeg liker det best eller evt olje, men man trenger jo ikke å pøse på eller steke mat hver dag spesielt ikke om man skal ta av. Et alternativ er også å dampe grønnsaker. Moste tomater med friske urter er en glimrende saus/marinade/dressing som gir mye smak.

Dette med overspising er en vane. Føles rart i begynnelsen å ikke spise seg stappmett, men etter et par uker vil du venne deg til mindre porsjoner. Det positive er også at du blir mer opplagt etter middag og kanskje orker å gå en tur eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...