Gå til innhold

Hvit maling


Siam

Anbefalte innlegg

Hvilken farge synes dere er finest i en stue; elfenben eller eggeskall?

Har sofa i beige og kommer til å kjøpe ny spisestue, vet ikke helt hva slags enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener vi har elfenben i kjellerstua og den er ganske gul. Nå vet jeg ikke hvordan eggeskall er i forhold, men jeg ville valgt den som var minst gulaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvitnyanser forandrer seg veldig fra rom til rom, avhengig av hvilket lys det er i rommet. Siden det er stuen du skal male, ville jeg prøvd begge fargene på veggen, og sett i både dags-og lampelys hva jeg likte best. Noen steder er det mulig å få kjøpt prøvebokser, hvis ikke ville jeg rett og slett spandert en liter av hver - en av dem får du jo bruk for uansett.

Personlig syntes jeg at eggeskallhvit er litt for hvit, elfenben kjenner jeg ikke til.

De stedene jeg har brukt tilnærmet hvitt, har jeg valgt lys antikk. (Jotun)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfenben har jeg ikke sett på noen vegg selv, så den kan jeg ikke uttale meg om. Men eggskall er den fargen vi har på vinduer og listverk i huset. Ferdigmalte, hvite lister som er i salg er også malt i eggskall. Det er en farge som er ganske hvit! Jeg har en venninne som har malt stue og kjøkken (åpen løsning) i eggskall, og det ble stilig, det! Men personlig synes jeg det blir litt for hvitt i en stue. Men det er altså en smakssak!

Vi har malt vårt kjøkken/allrom i creme, og den fargen ser også ganske hvit ut, men er litt varmere enn hvit. Vi er veldig fornøyd med den.

Ellers finnes det jo så mange flotte nyanser på markedet, så du bør kunne finne en som er lys eller hvit uten å være kritthvit.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eggehvit i hele leiligheten og synes det er lyst og fint. Det er et svaaakt gulskjær i den. Vet ikke hvordan elfenben ser ut, men kan altså anbefale eggehvit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp malt med caffe latte, og den vil jeg anbefale på det sterkeste!

Nå aner jeg ikke hvilke farger som er i den, men den er en varm og lun hvitfarge, synes jeg! Kjempefin! Synes de andre du nevner kan bli for kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi har malt stua si i "eggeskallhvit", og det ble fint det. Etter min smak ble det kanskje for "sterilt", men det er jo smak og behag.

Vet ikke hvordan Elfenben ser ut på veggen, men vet at Lys Antikk er fint! :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

Vi har eggeskall på alle lister, karmer etc. Det er egentlig helt hvitt, det er bare når du holder kritthvite malte flater mot det, at du ser skillet. Alle ferdigmalte dører og vinduer du får, kommer i egghvit (0502Y) Jeg synes den er for hvit og steril til vegger. Den er fin i tak :D

Jeg har elfenben på panelvegger i kjøkkenet, og skal male om så fort jeg orker! Den er altfor syrlig gul, blir nesten litt grønnaktig.

Jeg har en favoritt: Gul sandsten, den har kode 1010Y-30R

Alle nyanser som begynner med 0510Y eller 1010Y er fine, og det funker med -10R, -20R og -30R, men hvis det er lite gult (dvs under10Y), blir 30-R fort litt for rosa. Alt over 30R blir veldig rosa.

Jeg har ikke malt med noen av de nye nyansen, caffeLatte el.l., men mener å ha sett bilder at de er fine og duse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv fargene i stuen din! Vi pusser også opp nå, og valget stod mellom Hvit Narciss og egghvit. Vi malte hele gangen med ett strøk Hvit Narciss før jeg greide avgjøre at den var for gul...! Fargen varierer veldig i løpet av dagen alt etter lys (dagslys, lamper, sollys, skygge...). Jeg synes i alle fall det er nyttig å ta seg tid til å prøve fargen. Forhastede konklusjoner kan bli irritasjonsmomenter i etterkant, for fargen på veggen er utrolig avgjørende for stemningen i et rom!

Våre panelte egghvite vegger ble i alle fall rene, lyse og lekre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...