Gå til innhold

Når far IKKE betaler bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste barnet mitt har nettopp blitt 18 år, og jeg har nettopp pratet med NAV igjen, vedrørende bidrag.

Far skylder nå dette "barnet" kr 95 000.- i bidrag. Dette er mye penger,som hadde kommet godt med til etablering etc for "barnet". NAVI gjør ingenting for å kreve inn disse pengene.

Noen som har noen formening i om vi kan gå til sivil søksmål, eller hva vi kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

18-åringen må fylle ut et skjema på nav så tar de tak i saken igjen.

Skrevet

Har vært i kontakt med NAV. 2006 ble la de inn en anmeldelse på han, 2007 skulle han ha vært i rettsak, men møtte aldri. Siden har NAV ikke gjort noe.

jeg har 2 eldre barn, som han også skylder endel penger til.. så jeg bare lurer- kan barna mine ta kontakt med advokat og gå til søksmål mot han?

Siden NAV ikke gjør noe.

Skrevet

Har du ringt statens innkrevningssentral? Hvis du vet hvor han jobber el hvor han får inntekten sin ifra så tar de tak ganske fort. Jeg ringte dem og opplyste om hvor far jobbet og de ble veldig takknemlige for det og to mnd etter var tvangstrekk iverksatt. Jeg fikk intrykk av at det var litt dårlig kommunikasjon mellom nav og innkreving (kom an på nav saksbehandleren).

Skrevet

Det er NAV innkreving som har anmeldt han, det er også de jeg har vært i kontakt med opptil flere ganger.

Han er selvstendig næringsdrivende, og alt står på firmaet eller ny kone..

Det er ikke evnen, men viljen det står på.

Egentlig så burde jo disse pengene ha gått til meg, da det er jeg som har stått ansvarlig for å oppforstre disse barna i alle år, men systemet er nå slik at de går til barna når de har fylt 18 år, og jeg synes virkelig at de har fortjent de nå.

Det må da være en måte å få han til å stå til ansvar for sine egene handlinger.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd. Men fortsetter her, siden jeg lurer på det samme!

Når far er selvstendig næringsdrivende, da får han igjen på skatten o.l ting ? Er det sånn at hvis han får igjen på skatten komme de automatisk inn på min sønns bankkonto? (søkt om barnebidarg etter fylte 18, han betaler ingenting og skylder mye!)

Gjest Anonym
Skrevet

Har samme problem jeg også, far er selvstendig næringsdrivende og NAVI får ikke tak i penger... Dersom de har mva eller skatt tilgode kan de trekke derifra. Evt ta utlegg i bil som ikke er arbeidsbil!

Skrevet

Dessverre er det kun NAVI som står for innkreving- de kan sende lønnstrekk til firmaet som de "jobber" i med pålegg om lønnstrekk, dersom det ikke blir gjennomført- kan de ta pant i firmaets eiendeler. Men dette er en lang og kronglete vei..

Dersom de betaler inn en viss sum- også så stopper, må NAVI begynne helt på nytt igjen med innkreving- og det tar laaang tid.

Men dersom BY skulle få noen som helst penger fra folkekassen ( type igjen på skatten, sykepenger, pensjon etc) så skal det taes trekk i dette- og dette skal da gå først til barnet dersom denne er over 18 år før staten tar sin del.. da BY også skal dekke forskudds bidraget som er blitt utbetalt.

Dette er slik jeg har blitt forklart av juristene som sitter på NAVI- men de har en stooor bunke med slike saker.. trist men slik er virkeligheten.

Synes på mange måter at det er fint at barna eventuelt får disse pengene etter fylte 18 år, samtidig synes jeg det blir helt feil- da det jo er BM som har forsørget barna frem til da.. BM kan ikke bare sette seg på gjerdet og la vær å forsørge barna..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min far betaler ikke i det hele tatt. Han arbeider for seg selv uten andre ansatte. Tviler på NAV får tak i penger han skylder meg da. Men om jeg plutslig får penger inn på konto en dag om noen år, så kan det heller være en positiv overaskelse! Anser pengene som tapt.

AnonymBruker
Skrevet

Min far betaler ikke i det hele tatt. Han arbeider for seg selv uten andre ansatte. Tviler på NAV får tak i penger han skylder meg da. Men om jeg plutslig får penger inn på konto en dag om noen år, så kan det heller være en positiv overaskelse! Anser pengene som tapt.

Det samme har barna mine innsett også:-)

Ei venninne som arvet faren, men før hun kunne overta leiligheten hans, måtte hun utbetale bidragsgjelden som han skyldte- til henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...