-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hei, fikk nettopp svar fra legen på blodprøver. Jeg er 28 år gammel og har høyt kolesterol (7.4). Det er nok en kombinasjon av arv og kosthold, men jeg har da fire uker på meg å redusere det til neste blodprøve, ellers må jeg på medisin. Jeg ble ganske skremt av dette, og er bekymret for helsen nå. Har begynt å gå tur ca. 1,5 time hver dag i forrige uke, og skal fortsette daglig med trening på minst 1 time. Hvilken mat bør jeg spise og hva må jeg holde meg unna? Tips og råd mottas med takk
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Jeg også har hatt høyt kolesterol men det har senket seg veldig nå heldigvis. Eneste jeg gjorde var at jeg sluttet å spise møkk i hverdagene - det fikk lørdagen ta seg av - og så spiser jeg variert og sunn mat generelt ellers. På middagstallerknen har jeg 2/4 grønt, 1/4 kjøtt og 1/4 tilbehør når er det middag og det alene gjør utslag Og prøv å spis så mye fiber som mulig. Fullkornspasta fremfor vanlig pasta, fullkornsbrød o.l istedet for hvetebrød. Skjønner? 1
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg også har hatt høyt kolesterol men det har senket seg veldig nå heldigvis. Eneste jeg gjorde var at jeg sluttet å spise møkk i hverdagene - det fikk lørdagen ta seg av - og så spiser jeg variert og sunn mat generelt ellers. På middagstallerknen har jeg 2/4 grønt, 1/4 kjøtt og 1/4 tilbehør når er det middag og det alene gjør utslag Og prøv å spis så mye fiber som mulig. Fullkornspasta fremfor vanlig pasta, fullkornsbrød o.l istedet for hvetebrød. Skjønner? Skjønner Jeg har ikke fulgt en spesiell diett, men ser nå at jeg kanskje har vært litt for glad i fet mat, og med min arv så ga det utslag på meg men ikke de andre. Jeg tror rett og slett det blir salat til middag med fisk eller kylling hver dag (ikke så glad i poteter og sånt, gjør det noe?) Evt. fullkornsris og bran flakes, og havregrøt. Lurer på om jeg skal kutte ut alt som heter sjokolade, chips, brus osv. de neste ukene. Se om ikke det kan ha skikkelig utslag. Uææææhhh, ikke kjekt. Men heldigvis går det an å gjøre noe med det!
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. februar 2012 Fikk du ingen kostholdsråd av legen? Nei, jeg ringte inn for å høre resultatene. Sykepleieren sa at legen min ikke hadde sett resultatene, og at dersom jeg ikke ble kontaktet så møter jeg til ny prøve om fire uker. Hun sa først og fremst at det kunne være arvelig (pga alderen min og at det var så høyt) og at jeg måtte trene og legge om kostholdet de neste ukene.
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Trenger fortsatt ikke følge noen diett, er bare å ta sunnere valg i stedet. Neida, det gjør ingenting! Er heller ikke så glad i poteter så jeg lager ofte potetmos av det dersom jeg skal ha poteter. Men da lager jeg den fra bunnen av selv for posepotetmos er ikke akkurat det beste. Jeg har også en arv som gjør at jeg må være forsiktig med hva jeg spiser (og jeg må også trene mye) så veit hvordan det er. Men det er ikke noe vanskelig når du har kommet i rutine, og det finnes sunne kaker og søtsaker der ute om du googler litt.
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. februar 2012 Trenger fortsatt ikke følge noen diett, er bare å ta sunnere valg i stedet. Neida, det gjør ingenting! Er heller ikke så glad i poteter så jeg lager ofte potetmos av det dersom jeg skal ha poteter. Men da lager jeg den fra bunnen av selv for posepotetmos er ikke akkurat det beste. Jeg har også en arv som gjør at jeg må være forsiktig med hva jeg spiser (og jeg må også trene mye) så veit hvordan det er. Men det er ikke noe vanskelig når du har kommet i rutine, og det finnes sunne kaker og søtsaker der ute om du googler litt. Ok. Fikk bare litt sjokk, hadde regnet med at det var lavt stoffskifte skjønner du... Har vært trøtt lenge og symptomene var mer på dette med thyroid problemer. Skal google rundt, evt. finnes det noen gode kokebøker for folk med kolesterol problemer?
Supera Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Sa legen noe om fordelingen av kolesterolet? Totalkolesterolet sier oss null nada... Det er lite du kan gjøre med kolesterolnivået uten medisiner. Og med god grunn - kroppen har nemlig det kolesterolnivået du trenger. Ca 85% av kolesterolet i kroppen din produserer kroppen selv. Spiser du mindre kolesterol så lager kroppen mer kolesterol selv for å få det nivået den trenger. Spiser du mer kolesterol, så går kroppens egen produksjon av kolesterol ned. Kolesterol er livsnødvendig. Ca 1/4 av hjernen er kolesterol og kolesterol er en byggestein i hver eneste celle i kroppen din og er viktig for mange av våre hormonproduksjoner. Høyt kolesterol er et symptom, ikke en årsak. Kolesterol er som politi. Er det mer av dem, så er det som regel en grunn til det. Det er ikke noe sjakktrekk å kutte antall politimenn i et område hvor det er mange politimenn på grunn av høy kriminalitet, er det vel? Og kvinner skal aldri, aldri gå på statiner (kolesterolsenkende medisin). Kun unge menn kan ha nytte av statiner. Eldre menn har uforandret dødsrisiko (de dør av slag i stedet for hjertesykdom), mens kvinner har ØKT dødsrisiko av statiner. Spør legen din om dette. Hvis han ikke vet det, så burde han bli fratatt lisensen sin med det samme, fordi det skader mer enn det hjelper å sette kvinner på statiner! Jeg fant en fin miniguide her. Og så anbefaler jeg på det sterkeste at du leser boka Det Store Kolesterolbedraget av Dr Malcolm Kendrick før neste legebesøk. 2
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Ok. Fikk bare litt sjokk, hadde regnet med at det var lavt stoffskifte skjønner du... Har vært trøtt lenge og symptomene var mer på dette med thyroid problemer. Skal google rundt, evt. finnes det noen gode kokebøker for folk med kolesterol problemer? Det vet jeg egentlig ikke. Har for det meste tatt i bruk matprat og trykket på "sunt" knappen når jeg skal finne middag. Ellers har jeg jo de grunnleggende kunnskapene om et godt kosthold inne siden jeg gikk på idrettslinja en periode. Så jeg har bare fulgt det. Forresten, et godt tips er å starte dagen med en frukt. Gjerne rød grapefrukt (sammen med frokosten såklart). Det gir kickstart på energi og er utrolig sunt og godt for kroppen.
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Høyt kolesterol er et symptom, ikke en årsak. Kolesterol er som politi. Er det mer av dem, så er det som regel en grunn til det. Det er ikke noe sjakktrekk å kutte antall politimenn i et område hvor det er mange politimenn på grunn av høy kriminalitet, er det vel? Ja, det er et symptom og Rebellina vet sikkert hva det er dersom det er i familien. I min familie var det hjerte- og karsykdom + fedme som forårsaket høyt kolesterol og dermed fikk jeg det også når jeg spiste masse dritt for jeg var i fare for å kollapse.
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. februar 2012 Sa legen noe om fordelingen av kolesterolet? Totalkolesterolet sier oss null nada... Det er lite du kan gjøre med kolesterolnivået uten medisiner. Og med god grunn - kroppen har nemlig det kolesterolnivået du trenger. Ca 85% av kolesterolet i kroppen din produserer kroppen selv. Spiser du mindre kolesterol så lager kroppen mer kolesterol selv for å få det nivået den trenger. Spiser du mer kolesterol, så går kroppens egen produksjon av kolesterol ned. Kolesterol er livsnødvendig. Ca 1/4 av hjernen er kolesterol og kolesterol er en byggestein i hver eneste celle i kroppen din og er viktig for mange av våre hormonproduksjoner. Høyt kolesterol er et symptom, ikke en årsak. Kolesterol er som politi. Er det mer av dem, så er det som regel en grunn til det. Det er ikke noe sjakktrekk å kutte antall politimenn i et område hvor det er mange politimenn på grunn av høy kriminalitet, er det vel? Og kvinner skal aldri, aldri gå på statiner (kolesterolsenkende medisin). Kun unge menn kan ha nytte av statiner. Eldre menn har uforandret dødsrisiko (de dør av slag i stedet for hjertesykdom), mens kvinner har ØKT dødsrisiko av statiner. Spør legen din om dette. Hvis han ikke vet det, så burde han bli fratatt lisensen sin med det samme, fordi det skader mer enn det hjelper å sette kvinner på statiner! Jeg fant en fin miniguide her. Og så anbefaler jeg på det sterkeste at du leser boka Det Store Kolesterolbedraget av Dr Malcolm Kendrick før neste legebesøk. Nei, jeg fikk som sagt bare snakket med hun som satt i resepsjonen. Legen min er veldig seriøs og jeg er ganske sikker på at han kommer til å følge meg opp, evt. er jeg ikke redd for å komme inn til en time hos ham en gang for mye for å forstå dette skikkelig. Takk for tips! Skal lese mg opp i kveld etter tur og yoga! Nå har jeg en kjempegod grunn til å sette i gang og bli sprek og sunn!
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 29. februar 2012 Ja, det er et symptom og Rebellina vet sikkert hva det er dersom det er i familien. I min familie var det hjerte- og karsykdom + fedme som forårsaket høyt kolesterol og dermed fikk jeg det også når jeg spiste masse dritt for jeg var i fare for å kollapse. Takk for hjelp! Setter virkelig pris på svarene her. Jeg har egentlig bare surfet litt på den tanken at "jaja, det går bra" og "begynner i morgen med sunn livsstil"... Vi har hatt både hjerteproblemer og overvekt/fedme i familien, så jeg vet hva jeg skal nevne til legen neste gang. Er under utredning for øyeblikket pga div. symptomer, så nå føler jeg at jeg får litt svar på hva som har feilet meg. Mine symptomer har som sagt dreid seg om ekstrem trøtthet, tungpust, hjertebank, stress og lettere depresjon.
Gjest Daenerys Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Fikk du ikke beskjed av legen hva du skulle holde deg unna? Jeg hadde også høyt kolesterol for et år siden, og jeg fikk beskjed om å holde meg unna egg (maks ett i uka), rødt kjøtt (kjøttdeig og koteletter), spise MASSE frukt og grønt, fisk og kylling, mye fiber, grove produkter, lite melk, og til sist, lettprodukter (lettmelk, vita hjertegod smør, magrest mulig ost). Og dette er ikke en diett, det er en livsstil Jeg spiser ikke lettest mulig oster lenger, og spiser mer egg enn ett i uka, men det var de første månedene for å få ned kolesterolet. Spiser mye mer fisk og kylling nå enn før, og med frukt og grønt kan jeg ikke sammenligne engang! Spiste slik, la om kostholdet totalt fra dårlig studentkosthold til sunt kosthold, og startet å trene. Kolesterolet mitt gikk ned og har holdt seg nede
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Takk for hjelp! Setter virkelig pris på svarene her. Jeg har egentlig bare surfet litt på den tanken at "jaja, det går bra" og "begynner i morgen med sunn livsstil"... Vi har hatt både hjerteproblemer og overvekt/fedme i familien, så jeg vet hva jeg skal nevne til legen neste gang. Er under utredning for øyeblikket pga div. symptomer, så nå føler jeg at jeg får litt svar på hva som har feilet meg. Mine symptomer har som sagt dreid seg om ekstrem trøtthet, tungpust, hjertebank, stress og lettere depresjon. Akkurat det samme som meg. Jeg har aldri hatt noe særlig energi, var alltid trøtt selvom jeg sov nok, slet med pusten (gjør det litt enda siden jeg har astmatisk bronkitt, men er mye bedre), hjertet hamret som faen selv av den minste bevegelse osv. Og pga alt dette er det jo ikke rart man sliter litt psykisk heller når man ikke orker noen ting og blir sliten som bare det av å reise seg for å gå på dass. :gjeiper: Men etter omvendt kosthold til variert og sunn mat, og startet å trene ordentlig har alt det ordnet seg på bare noen dager og jeg blir bedre og bedre 2
KaDust Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 Forresten, grønn te gjør mye. Bare les her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1081
HvittHus Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Kolestrerolet er ofte forhøyet når man er i begynnelsen av lavt stoffskifte. Har du tatt stoffskifteprøver og kan du evnt legge dem inn her?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Du er ung så jeg skal være forsiktig med å gi råd, men kostholdet bør bestå av fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød og gjerne et tilnærmet lavkarbokosthold av den sunne varianten lignende den Fedon anbefaler. Kanskje kutte ut mye fløte og rømme, og minimalt med smør. Unngå majones og chips, sukker (omdannes til fett hvis du får for mye) Jeg er ikke for lettprodukter, bytt heller ut osten med røket laks, makrell i tomat, sild, bær med sukrin i stedet for sukker. Soyamargarin er fy, det er alle industrielle substitutter for smør. Palmeolje er enda verre. Unngå ferdigprodukter, mye palmeolje som skjuler seg i gratenger og posesauser/supper. Det beste er å kutte ut smør på skiva. Lag sauser i stedet for smør til middagen. Yoghurt naturell og kefir er okay som dressing til salaten. Gurkemeie har en postiv effekt på kolestrol. 3 ts blandet i en kopp varmt vann før leggetid kan også gi bedre nattesøvn og mindre leddplager. Hvitløk er gunstig. 1/4 glass rødvin likeså, men ikke overdriv. Kutt ut vinen hvis du ikke holder deg til dosen. Mandler er gunstig, ha i 2-3 stk i smoothie. Stek maten i rapsolje, eller olivenolje (kaldpresset) Røyking er en risikofaktor. Veier du for mye vil hvert kilo du går ned senke kolestrolet med 10 prosent. Mosjon er veldig gunstig for kolestrolnivået. Gå minst en halv time daglig. Be legen om å få tatt en ekstra prøve (triglyserider?), da må du komme fastende (12) timer - prøven gir et mer nøyaktig svar. Statiner (kolestrolmedisin) kan gi alvorlige bivirkninger, men de vanligste er muskelsmerter. Jeg tar ikke medisiner og mitt kolestrol er rundt 10, legen har gitt meg tid til å endre kosthold og gå ned i vekt, fordi jeg i prinsippet er motstander av medisiner. Det strides også hvorvidt høyt kolestrol er farlig. Les hva overlegen på rikshospitalet mener: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html 1
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 29. februar 2012 Kolestrerolet er ofte forhøyet når man er i begynnelsen av lavt stoffskifte. Har du tatt stoffskifteprøver og kan du evnt legge dem inn her? Jeg lurte på det samme, har lavt stoffskifte i familien så jeg var nesten bombesikker på at det var dette. Jeg tok en prøve for 14 år siden(?), da var målingen 11,noe. Legen sa dette var lavt, men pga at den andre målingen som går på den delen i hjernen som fungerer som politi (husker ikke hva den het)ikke hadde gått opp, så tok de beslutningen at stoffskiftet mitt var normalt og fungerte som det skulle. Hun nevnte ingenting om dette i dag, men jeg skal spørre etter utskrift av resultatene mine neste uke, skal faktisk inn for noe annet. Herregud, føler meg som fast kunde på legekontoret for tiden, men det er godt å få prøvd å finne ut hvorfor alt har vært så tungt de siste årene!
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 29. februar 2012 Akkurat det samme som meg. Jeg har aldri hatt noe særlig energi, var alltid trøtt selvom jeg sov nok, slet med pusten (gjør det litt enda siden jeg har astmatisk bronkitt, men er mye bedre), hjertet hamret som faen selv av den minste bevegelse osv. Og pga alt dette er det jo ikke rart man sliter litt psykisk heller når man ikke orker noen ting og blir sliten som bare det av å reise seg for å gå på dass. :gjeiper: Men etter omvendt kosthold til variert og sunn mat, og startet å trene ordentlig har alt det ordnet seg på bare noen dager og jeg blir bedre og bedre Jeg er under utredning ang. astma også, så vi har det likt der ja. Nei det har ikke vært så enkelt det siste året, har gått utover mye at det fysiske har vært på halv åtte. Har stort sett vært frisk og rask, føler plutselig at alt kom på en gang. Samtidig er jeg utrolig takknemlig for at dette er noe som man kan gjøre noe med selv!
-Ishtar- Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #20 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Du er ung så jeg skal være forsiktig med å gi råd, men kostholdet bør bestå av fisk, grønnsaker, frukt, grovt brød og gjerne et tilnærmet lavkarbokosthold av den sunne varianten lignende den Fedon anbefaler. Kanskje kutte ut mye fløte og rømme, og minimalt med smør. Unngå majones og chips, sukker (omdannes til fett hvis du får for mye) Jeg er ikke for lettprodukter, bytt heller ut osten med røket laks, makrell i tomat, sild, bær med sukrin i stedet for sukker. Soyamargarin er fy, det er alle industrielle substitutter for smør. Palmeolje er enda verre. Unngå ferdigprodukter, mye palmeolje som skjuler seg i gratenger og posesauser/supper. Det beste er å kutte ut smør på skiva. Lag sauser i stedet for smør til middagen. Yoghurt naturell og kefir er okay som dressing til salaten. TS her: Takk for utfyllende svar! Dette høres greit ut, er glad i fisk og salat så skal nok klare meg fint på dette. Yoghurt naturell med sukrin og frukt blir et godt dessert alternativ. Gurkemeie har en postiv effekt på kolestrol. 3 ts blandet i en kopp varmt vann før leggetid kan også gi bedre nattesøvn og mindre leddplager. TS: Dette var et godt råd! Glemte å si at en av plagene jeg har hatt sammen med ekstrem tretthet er vondt i leddene, kan dette ha sammenheng med høyt kolesterol? Hvitløk er gunstig. 1/4 glass rødvin likeså, men ikke overdriv. Kutt ut vinen hvis du ikke holder deg til dosen. Mandler er gunstig, ha i 2-3 stk i smoothie. Stek maten i rapsolje, eller olivenolje (kaldpresset) Røyking er en risikofaktor. Veier du for mye vil hvert kilo du går ned senke kolestrolet med 10 prosent. Mosjon er veldig gunstig for kolestrolnivået. Gå minst en halv time daglig. TS: Sluttet å røyke for snart ett år siden. Har ti kg for mye. Dette skal nå ned, uansett hva Jeg kommer til å gå/trene sammenlagt 1.5 timer hver dag fremover. Skal selvsagt begynne forsiktig. Be legen om å få tatt en ekstra prøve (triglyserider?), da må du komme fastende (12) timer - prøven gir et mer nøyaktig svar. TS: Skal ta prøve fastende om fire uker, så kan komme med oppdatert resultat da. Statiner (kolestrolmedisin) kan gi alvorlige bivirkninger, men de vanligste er muskelsmerter. Jeg tar ikke medisiner og mitt kolestrol er rundt 10, legen har gitt meg tid til å endre kosthold og gå ned i vekt, fordi jeg i prinsippet er motstander av medisiner. TS: Jeg er heller ikke fan av medisiner, tar det kun dersom det ikke er noen annen utvei. Takk for solidaritet. Føler jeg ikke er den eneste "unge" som har fått dette når jeg får så mange gode svar. Det strides også hvorvidt høyt kolestrol er farlig. Les hva overlegen på rikshospitalet mener: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/08/19/509333.html Endret 29. februar 2012 av Rebellina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå