AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Når vi prøvde å få vårt første barn tok det over et år. Vi var hos samtale hos legen og ble sendt videre til gynikolog. Når jeg endelig fikk time hos gynikolog så var jeg blitt gravid alikevell, som så klart var en glede Nå er vi i gang med nr 2. Syklusen min er mye mere ustabil nå en hva den var sist jeg prøvde. Før var syklusen på +-40 dager, nå er den oppe i alt fra 40-80+ dager. Er det slik at siden jeg ble gravid på egenhånd sis, så må jeg vente like lenge denne gangen før henvisning videre?
Athene Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Du må ikke vente like lenge, selv om mange gynekologer vil anbefale det. Hadde jeg vært deg hadde jeg i alle fall ventet ca 6 mnd. Det å begynne med hormonstimulering etc før man må er ikke noe man ønsker. Løsningen for deg blir sannsynligvis å prøve pergotime, dette fremprovoserer eggløsning. Det at dere ble spontant gravide forrige gang kan jo tyde på at mannen i det minste har grei kvalitet på svømmerne, slik at når du først slipper ett egg er sannsynligheten for å lykkes god.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar. Vi har vert prøvere nå i snart 5 mnd. Da venter jeg litt til før jeg tar kontakt med legen. Ønsker jo så klart at vi skal klare det på egenhånd, men tenker at det kan være greit å sette i gang porsessen hos lege osv. om ikke så alt for lenge. Det tar vel en del tid før man får prøve pergotime eller tar jeg helt feil? Ser for meg at man må gjennom så mange undersøkelser før man får starte på det.
Athene Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar. Vi har vert prøvere nå i snart 5 mnd. Da venter jeg litt til før jeg tar kontakt med legen. Ønsker jo så klart at vi skal klare det på egenhånd, men tenker at det kan være greit å sette i gang porsessen hos lege osv. om ikke så alt for lenge. Det tar vel en del tid før man får prøve pergotime eller tar jeg helt feil? Ser for meg at man må gjennom så mange undersøkelser før man får starte på det. Nei, det skriver de som regel ut på dagen når du beskriver lange og ureglmessige sykluser. Jeg vil likevel anbefale at du får henvisning til gynekolog, og at han følger opp dette. Min erfaring er at få fastleger kan nok om behandling av syklusproblemer, men likevel prøver seg på å skrive ut denne typen midler. Gynekologen har mulighet til å hjelpe deg på en mye mer tilpasset måte, i stedet for å skyte i blinde slik fastleger som regel gjør på dette området. Dersom dere har prøvd i 5 mnd og du har så lange sykluser jevnt hadde jeg nok bedt om første legetime snart. Er det kun et-par pergotimekurer som skal til er det jo en quick fix.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Vi ble uventet/uplanlagt gravid (ingen aktiv prøving) med førstemann, til tross for PCOS og meget ustabile sykluser. Det var en veldig gledelig overraskelse da. Når vi så skulle prøve med andremann og da hadde fått bekreftet PCOS'en for lengst, valgte vi å gå privat (Volvat) for å få hjelp. I og med at jeg har svært ustabile sykluser og meget sjelden eggløsning, så ville ikke vi vente. Vi fikk Pergo. Gynekologen ville ikke ha sædprøve før etter 3 runder med Pergo, for den spontane graviditeten indikerte at mannen hadde gode svømmere. Det tok oss ett forsøk med Pergo, så var jeg gravid, og det sammenfalt med omstendigheter som medførte kun ETT samleie i EL-tiden. Så mannen har virkelig gode svømmere her i gården, og vi gleder oss til barn nummer to kommer i april.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Nei, det skriver de som regel ut på dagen når du beskriver lange og ureglmessige sykluser. Jeg vil likevel anbefale at du får henvisning til gynekolog, og at han følger opp dette. Min erfaring er at få fastleger kan nok om behandling av syklusproblemer, men likevel prøver seg på å skrive ut denne typen midler. Gynekologen har mulighet til å hjelpe deg på en mye mer tilpasset måte, i stedet for å skyte i blinde slik fastleger som regel gjør på dette området. Dersom dere har prøvd i 5 mnd og du har så lange sykluser jevnt hadde jeg nok bedt om første legetime snart. Er det kun et-par pergotimekurer som skal til er det jo en quick fix. Ah ok, hadde set for meg at man måtte ta masse blodprøver og div. før man fikk utskrevet slike preparater jeg. Har vert hos legen nå og fått henvisning videre til gyn. Så da er det bare til å vente på innkalling der. Blir spennende å se hva som skjer fremover. Har i vertfall klart å slå meg til ro med at det kommer til å ta tid, til å begynne med så skulle det helst ha skjedd med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå