Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om mannlige søkere ved sosionom utdannelse eller barnevern blir foretrukket, tenker da på om de ikke har høyt nok snitt for å komme inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ved min skole iallefall. Jeg går sosionom.

Skrevet

Nei, det er ikke kjønnskvotering på sosionomstudiene, så vidt meg bekjent. Ergo bruker de kjønnsnøytrale opptakskriterier ved like poengsummer, som oftest alder, deretter etternavn.

Skrevet

Nei, det er ikke kjønnskvotering på sosionomstudiene, så vidt meg bekjent. Ergo bruker de kjønnsnøytrale opptakskriterier ved like poengsummer, som oftest alder, deretter etternavn.

Og det er ihvertfall ikke radikal kjønnskvotering inn på sosionomstudiet. Jeg tror ikke det er radikal kjønnskvotering på noen studier, med mindre det er kommet de par siste årene, men på enkelte studier får kvinnelige søkere tilleggspoeng (såkalte jentepoeng). Det er snakk om at menn skal få tilleggpoeng ved opptak til medisinstudiet, men det er ikke innført enda.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Det er bare veterinær- og dyrepleierstudiene som opererer med kjønnspoeng for gutter. Kilde.

Jeg mener man burde enten

1. avskaffe alle kjønnspoeng

eller

2. innføre "guttepoeng" på flere studier der menn er underrepresentert. I tillegg til sosionom, barnevern og medisin som allerede er nevnt, burde man også vurdert det på sykepleie- og førskolelærerstudiene.

Endret av Spinell
Skrevet

De ferreste studier bruker kjønnskvotering i inntak av studenter.

Men ja. Menn i helse- og sosialfaglig sektor er foretrukket ved ansettelse og prioriteres ved vurdering av søknader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...