AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Finnes det noen regler for hva som er gyldig fravær når man er student. Jeg tenker da både på obligatorisk undervisning (som er en sjelden gang) og gruppearbeid. Er det kun sykemeldig som gjelder? Og skal man virkelig dra barna til legen fordi de ha fått et virus når det kun er snakk om et par dager de er syke?
Rosalie Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Ja. Som student har man hverken egenmelding eller syke barn-dager.
izzy_l Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Og som regel finnes det ikke noe som heter gyldig fravær heller... Er du borte så er du borte, uansett om det er på grunn av sykdom eller skulk. Dersom du går over tillatt grense for fravær, kan det imidlertid være noen som har lettere for å se gjennom fingrene dersom du har sykemelding. Detkan også være lurt å spørre de ansvarlige på studiet hvilken praksis de har på det, varierer litt fra sted til sted.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Og som regel finnes det ikke noe som heter gyldig fravær heller... Er du borte så er du borte, uansett om det er på grunn av sykdom eller skulk. Dersom du går over tillatt grense for fravær, kan det imidlertid være noen som har lettere for å se gjennom fingrene dersom du har sykemelding. Detkan også være lurt å spørre de ansvarlige på studiet hvilken praksis de har på det, varierer litt fra sted til sted. På studiet jeg gikk, så hadde vi mye obligatorisk lab, og da var det oppsamlingsheat et par ganger i semesteret for de som hadde gyldig fravær. Klarte man på den tiden ikke å ta igjen alle laboppgavene man hadde mistet, så fikk man ikke gå opp til eksamen.
Fantomina Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 De fleste forelesere er fleksible og gir utsettelser og/eller ekstraarbeid. Jeg vet at lektorutdanningen ved NTNU endret oppmøteplikten i ett fag fordi det var en student som hadde sykt barn og ikke fikk møtt til alt gruppearbeid. Da fikk hun (og andre som ikke hadde nok oppmøte) mulighet til å ta det igjen ved å møte opp på andres obligatoriske framføringer av gruppearbeid. Andre linjer opererer med f.eks. observasjon og oppgaver basert på observasjon eller innlevering av oppgaver som omhandler det man går glipp av. Andre igjen arrangerer f.eks. oppsamlingslab på slutten av året, så de som mangler en eller to lab-er får mulighet til å ta gjøre disse lab-ene. Jeg har vært borti både å måtte levere bekreftelse på sykdom fra lege, og at det har vært nok at jeg har sagt at jeg har vært syk. Prat med de det gjelder, forklar situasjonen din og prøv komme fram til noe sammen. Foreleserne er stort sett interessert i at studentene skal komme gjennom studiet, og at flest mulig skal kunne ta eksamen. Noen fordi de har en genuin interesse i studentene, andre fordi flere studenter gir mer penger til utdanningen.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 TS her. I grunn har denne saken forsåvidt ordnet seg iom jeg skal skrive oppgaven selv. Men, jeg er forundret over at det å være hjemme tre dager med syke barn skal være nok til at man blir kastet ut av gruppearbeidet. Det har vert 5 avtalte møter i gruppa hvor to ble avlyst pga en student som ikke kom. Et møte hvor jeg ikke kunne pga sykt barn (tilbød meg å jobbe hjemme) hvor det var veiledning. Jeg snakket med lærer men hun mente jeg var umotivert fordi jeg burde tatt med barnet på veiledninga evt sende barnet til besteforeldre. For meg var det uaktuelt å ta med febersykt barn på bussen i over en time hver vei. Ikke kan jeg sende syke barn til mine foreldre pga min mor har en alvorlig sykdom og bare ligger. Så sier lærer at jeg bør få meg en sykemelding og heller ta faget opp igjen neste år.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Nå tar du høyerer utdanning TS, og når du er borte går de utover gruppen din og det er en selvfølge at du blir kastet ut. 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har selv opplevd at en på gruppen ble fjernet fra gruppen pga fravær og det ser jeg på som en selvfølge. Når man tar høyere utdanning og deler av undervisningen er i gruppearbeid så er det ekstremt kjedelig å være de på gruppen som er der og jobber, og dermed må dra lasset for personen(e) som ikke dukker opp. Har ikke barnet en far? Dere bør da virkelig bytte på å være hjemmet med barnet, og hvis han ikke studerer bør det være en selvfølge at han benytter seg av muligheten til å være hjemme med barnet, da du som student verken har sykedager eller sykt barn dager. Forøvrig tror jeg du bør endre innstillingen din litt TS, du studerer og må følge reglene som alle andre selv om du har barn. 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Nå tar du høyerer utdanning TS, og når du er borte går de utover gruppen din og det er en selvfølge at du blir kastet ut. Men når de vet at jeg må være hjemme er det jo ikke nødvendig å avtale nye møter uten å høre med meg. Dette er noen uker siden nå og de andre gruppene har ikke begynt på oppgaven engang. Det jeg reagerer mest på er lærerens holdninger. Bla. har hun sagt at hun missliker alle de mødrene som skal studere, de er bare i veien for henne.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 TS her. I grunn har denne saken forsåvidt ordnet seg iom jeg skal skrive oppgaven selv. Men, jeg er forundret over at det å være hjemme tre dager med syke barn skal være nok til at man blir kastet ut av gruppearbeidet. Det har vert 5 avtalte møter i gruppa hvor to ble avlyst pga en student som ikke kom. Et møte hvor jeg ikke kunne pga sykt barn (tilbød meg å jobbe hjemme) hvor det var veiledning. Jeg snakket med lærer men hun mente jeg var umotivert fordi jeg burde tatt med barnet på veiledninga evt sende barnet til besteforeldre. For meg var det uaktuelt å ta med febersykt barn på bussen i over en time hver vei. Ikke kan jeg sende syke barn til mine foreldre pga min mor har en alvorlig sykdom og bare ligger. Så sier lærer at jeg bør få meg en sykemelding og heller ta faget opp igjen neste år. Du har vært borte 50% av møtene med gruppen, selvsagt blir du kastet ut! Gruppen din skal ikke lide fordi du ikke dukker opp. Og du kunne nok funnet en annen løsning, barnets far? som andre har skrevet så bør han ta sin del og er han ikke student bør han være hjemme med barnet når det er sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Men når de vet at jeg må være hjemme er det jo ikke nødvendig å avtale nye møter uten å høre med meg. Dette er noen uker siden nå og de andre gruppene har ikke begynt på oppgaven engang. Det jeg reagerer mest på er lærerens holdninger. Bla. har hun sagt at hun missliker alle de mødrene som skal studere, de er bare i veien for henne. Men herregud, når du ikke dukker opp går du glipp av det som skjer på dette møtet, inkludert tidspunkt for nye møter. De skal ikke måtte tilpasse seg deg, men du må tilpasse deg gruppen. Og jeg forstår godt at læreren din misliker sånne som deg som tror at de kan gå glipp av undervisning og likevel stille likt som de som dukker opp. Hun kunne selvsagt ordlagt seg annerledes, men du må skjerpe deg og slutte å tro at det er gruppen og undervisningen som skal tilpasse seg deg bare fordi du har barn! Hvis du skal studere så er det på samme grunnlag som de andre studentene, du får ingen ekstra goder fordi du har barn og må ta konsekvensene av fravær.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 TS her.¨ Far har reisejobb så han kan ikke ta de på kort varsel. Avgjørelsen om å kaste meg ut ble tatt den første dagen jeg var borte. Da hadde en av de andre i gruppa vert borte tre ganger uten å si ifra og det fikk ikke konsekvenser for det var jo "bare sånn hun var".
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 TS igjen. Fant frem gruppeavtalen som vi lagde og der står det at sykdom er gyldig fravær.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 På min gruppe kastet vi og ut en person ved første fravær, da vi i den gruppen gikk gjennom såpass mye at det ville være for mye jobb for oss å skulle bruke tid og krefter på å hjelpe personen som ikke var der med å ta igjen det vi hadde gjort. Du har ikke sykedager når du studerer, utkasting av grupper er realiteten og det er for alle andre en god ting. En annen gang er det kanskje du som er med å kaste ut en person fra gruppen fordi du har lært av fraværet ditt denne gangen og finner andre løsninger neste gang barnet er sykt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 TS igjen. Fant frem gruppeavtalen som vi lagde og der står det at sykdom er gyldig fravær. Det var ikke du som var syk, ergo var det ikke gyldig fravær da sykt-barn fravær ikke er noe du har som student.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå