Gå til innhold

Opplever at venner blir egoistiske når de får seg kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ekstremt singel mann på 25 år. I løpet av de siste årene har samtlige av mine venner havnet i seriøse forhold, så jeg er altså den eneste single i venneflokken. Venneflokken vår består av 4 par + meg, og vi pleier med jevne mellomrom å feste i lag.

Det som gjør at jeg blir litt lei meg, og lei av å være med vennene mine er at de overhode ikke bryr seg om at jeg er singel. De tar overhode ikke noe hensyn til at jeg er singel, og gidder ikke å gjøre noe som helst for å hjelpe meg. Jeg mener ikke at de har noe ansvar for å skaffe meg dame, men det er jo nesten som om de motarbeider meg i stedet.

Noen eksempler:

• Når vi fester i lag inkluderer ingen av vennene mine nye folk. Selv om damene til kompisene mine har single veninner blir de aldri inkludert.
  • Han ene kompisen hadde en del single veninner (merk: veninner, ikke jenter han prøvde seg på) som han pleide å invitere på vorspiel/fest etc. Jeg gav klart uttrykk for at jeg likte det. Etter at han fikk seg kjæreste har han aldri invitert noen jenter. Heller ingen menn som ikke allerede var en del av vennegjengen.
  • Når vi reiser på byn gir de blaffen i at jeg vil gå steder jeg kan treffe folk. Vi havner alltid på steder hvor vennegjenger bare sitter rundt hver sine bord og som derfor er håpløse til å komme i kontakt med andre. Her blir vi som regel sittende hele kvelden fordi "vi får jo ikke sitteplass noen andre steder nå".
  • På vorspiel, når det er tid for å dra på byn hender det ofte at det blir enighet om å droppe byturen, "vi har jo det så kjekt her".
  • En gang mens vi var på et utested spurte kjæresten til ene kompisen min om jeg hadde noen damer i kikkerten. Jeg svarer negativt på det og forklarer at jeg ikke treffer så mange jenter (noe hun forsåvidt allerede er fullt klar over). Midt i samtalen dukker plutselig noen flotte veninner av henne opp, og de snakker litt før de går videre. Jeg sa for sekunder siden at jeg sjelden treffer jenter, men likevel slår det ikke henne at det kan være en ide å introdusere meg for veninnene hennes (jeg stod rett ved siden av de!), og kanskje til og med spør om de vil joine oss?
  • En gang ringte to single kvinnelige kollegaer til ene kompisen min og sa at de kunne komme innom vorset vårt om vi ville. Det ble visst avvist og jeg overhører kompisene mine si etterpå: "Jeg har nå dame så..." "Jeg også, haha". Jeg eksisterte tydeligvis ikke.

Er det noen andre som har erfart at venner gir totalt blaffen i å inkludere andre folk straks de selv har ordnet seg? Er det bare vennene mine som er dårlige/egoistiske, eller er dette normalt? For meg selv ville det vært en selvfølge å hjelpe en singel kompis. Om jeg hadde hatt kjæreste ville jeg nesten krevd at kjæresten min av og til dro med seg noen single veninner om vi skulle feste med han single kompisen min.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ekstremt singel mann på 25 år. I løpet av de siste årene har samtlige av mine venner havnet i seriøse forhold, så jeg er altså den eneste single i venneflokken. Venneflokken vår består av 4 par + meg, og vi pleier med jevne mellomrom å feste i lag.

Det som gjør at jeg blir litt lei meg, og lei av å være med vennene mine er at de overhode ikke bryr seg om at jeg er singel. De tar overhode ikke noe hensyn til at jeg er singel, og gidder ikke å gjøre noe som helst for å hjelpe meg. Jeg mener ikke at de har noe ansvar for å skaffe meg dame, men det er jo nesten som om de motarbeider meg i stedet.

Noen eksempler:

• Når vi fester i lag inkluderer ingen av vennene mine nye folk. Selv om damene til kompisene mine har single veninner blir de aldri inkludert.
  • Han ene kompisen hadde en del single veninner (merk: veninner, ikke jenter han prøvde seg på) som han pleide å invitere på vorspiel/fest etc. Jeg gav klart uttrykk for at jeg likte det. Etter at han fikk seg kjæreste har han aldri invitert noen jenter. Heller ingen menn som ikke allerede var en del av vennegjengen.
  • Når vi reiser på byn gir de blaffen i at jeg vil gå steder jeg kan treffe folk. Vi havner alltid på steder hvor vennegjenger bare sitter rundt hver sine bord og som derfor er håpløse til å komme i kontakt med andre. Her blir vi som regel sittende hele kvelden fordi "vi får jo ikke sitteplass noen andre steder nå".
  • På vorspiel, når det er tid for å dra på byn hender det ofte at det blir enighet om å droppe byturen, "vi har jo det så kjekt her".
  • En gang mens vi var på et utested spurte kjæresten til ene kompisen min om jeg hadde noen damer i kikkerten. Jeg svarer negativt på det og forklarer at jeg ikke treffer så mange jenter (noe hun forsåvidt allerede er fullt klar over). Midt i samtalen dukker plutselig noen flotte veninner av henne opp, og de snakker litt før de går videre. Jeg sa for sekunder siden at jeg sjelden treffer jenter, men likevel slår det ikke henne at det kan være en ide å introdusere meg for veninnene hennes (jeg stod rett ved siden av de!), og kanskje til og med spør om de vil joine oss?
  • En gang ringte to single kvinnelige kollegaer til ene kompisen min og sa at de kunne komme innom vorset vårt om vi ville. Det ble visst avvist og jeg overhører kompisene mine si etterpå: "Jeg har nå dame så..." "Jeg også, haha". Jeg eksisterte tydeligvis ikke.

Er det noen andre som har erfart at venner gir totalt blaffen i å inkludere andre folk straks de selv har ordnet seg? Er det bare vennene mine som er dårlige/egoistiske, eller er dette normalt? For meg selv ville det vært en selvfølge å hjelpe en singel kompis. Om jeg hadde hatt kjæreste ville jeg nesten krevd at kjæresten min av og til dro med seg noen single veninner om vi skulle feste med han single kompisen min.

Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er nok desverre ene og alene ditt ansvar å treffe nye jenter. Du kan ikke laste venneparene for dette. Du er nok pent nødt til å oppsøke nye omgangskretser med flere single.

Samtidig synes jeg det er veldig spesielt at disse 4 parene aldri omgås single venner av begge kjønn på fest. Sånt hadde vært utenklig i mitt miljø. Her er vi en god blanding av både single og par.

• Liker 1
Skrevet

Noen eksempler:

Jeg skjønner frustrasjonen din, men det er nok desverre ene og alene ditt ansvar å treffe nye jenter. Du kan ikke laste venneparene for dette. Du er nok pent nødt til å oppsøke nye omgangskretser med flere single.

Samtidig synes jeg det er veldig spesielt at disse 4 parene aldri omgås single venner av begge kjønn på fest. Sånt hadde vært utenklig i mitt miljø. Her er vi en god blanding av både single og par.

• Liker 1
Skrevet

Du har dårlige venner! Kom deg vekk fra dem og finn deg noen single venner du kan gå ut og winge med!

• Liker 4
Gjest Katten.
Skrevet

Det slår meg at

a) vennene dine ikke vil utsette sin kjærestes venninner for deg. Blir det drama, må venneparet ta en god del av støyten

b) ta ansvar for egen lykke

• Liker 9
Skrevet

Hei TS! Dame på 31år her. Å bli eksludert fra Livet fordi jeg er singel er "story of my life". Mine venner har gitt blaffen i meg siden jeg var 15 år ca (var de de begynte med gutter).

Klart at det ikke er deres ansvar å skaffe meg kjæresten, men blir jo litt lei av å være den "pålitelige" venninna de ringer når de blir single også. Hadde vært fint å bli inkludert hele tiden, ikke bare når det går dårlig med typen!

• Liker 4
Skrevet

Nå har jeg hørt det også! Selv prøver jeg ikke å spleise single venninner med single kompiser av kjæresten, nettopp fordi de selv hater det. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt "tror de at bare fordi jeg er singel, så er jeg automatisk dritkeen på alle single kompiser?".

Ta nå ansvar for ditt eget liv! Finn noen nye kompiser å henge med når du er ute på byen. Hvorfor skal alle dine venner gjøre det du vil?

• Liker 3
Skrevet

Nå er det vel strengt tatt ikke vennene dine som skal ordne deg dame. Vil du møte jenter på byen, så stikk ut en kveld uten kompisene dine. Det høres nesten ut som du forventer at dama til kompisen din skal hooke deg opp med sine egne venninner... Hørtes utrolig masete og slitsomt ut. Hva med å ta ansvar for ditt eget liv? det er ikke kompisene dine sin feil at du er singel, og det er heller ikke dem sitt ansvar å sørge for at du får deg dame, ei heller kjærestene dems... Mener du virkelig at de skal gi avkall på sitt eget sosial-liv for å holde deg i hånda når du drar på dame-jakt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du synes situasjonen er kjip, men er du sikker på at vennene dine vet at du er på utkikk etter kjæreste? Kanskje de ikke har tenkt over hvordan dette oppleves for deg, ikke fordi de er slemme, bare tankeløse?

Jeg synes du skal forklare vennene dine på en saklig måte at det hadde vært stas for deg om festen sammen med dem også innebar at du hadde muligheten til å treffe jenter :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Greia er at kompisene til TS ikke vil ha andre single med på fest etc. pga riskene dette medfører for dem selv.

Folk i par ser på single som ulver i fåreklær. Ofte med god grunn også.

Så hvis TS vil treffe andre single så må han nok begynne å bruke andre arenaer til dette.

Endret av Steinar40
Skrevet

Fra meg får du et litt todelt svar. Som andre har påpekt så kan du ikke laste de andre for at de ikke tilrettelegger i forhold til å møte nye jenter. Kan du ikke spørre kompisen din om de kan invitere noen da, med begrunnelse i at du liker ei jente?

På den annen side så skal venner uansett ikke ignorere deg selv om de har fått kjæreste. Hvis du alltid blir ignorert og aldri tatt hensyn til i forhold til dine ønsker så vil jeg si det er et dårlig vennskap. Men jeg kjenner til det, det er mange som bare glir mer og mer unna når de får seg kjæreste, og "forsvinner" ut av intet og aldri gjør noe uten kjæresten lenger. Det er mang et vennskap som har røket på dette, også blant de jeg anså som venner før, men ikke nå lenger.

Gjest Tidssone
Skrevet

Han ene kompisen hadde en del single veninner (merk: veninner, ikke jenter han prøvde seg på) som han pleide å invitere på vorspiel/fest etc. Jeg gav klart uttrykk for at jeg likte det. Etter at han fikk seg kjæreste har han aldri invitert noen jenter. Heller ingen menn som ikke allerede var en del av vennegjengen.

Hvorfor tilbringer du ikke tid sammen med disse? Det er jo mennesker du har møtt før?

Skrevet

Forstår greia her, og man må ha litt ståpåvilje i en slik sak. Men alle skal bli inkludert, unansett om man er singel eller ei. Klart forfatter føler frustrasjon, det hadde vel mange følt, om de til stadighet blir satt ute i kulda, selv om de egentlig er et bra menneske.

Skrevet

Tror du må finne deg egne single venner som du kan gå ut med og treffe for kafe osv. Det funker aldri å slå seg sammen med vennegjenger som er opptatt, de gidder selvsagt ikke typiske sjekkesteder.

Det andre er at jeg har vært utsatt for venninner i disse opptatte vennegjengene som har en stygg kompis som de mener "passer" til meg, et slit å komme seg gjennom kvelden.

Så hopp i det og kom deg ut!

Skrevet

Man er jo nesten av hengig av et sosialt nettverk for å sosialisere med jenter, så det kan være veldig voldsomt å liksom skulle gjøre dette "ene og alene", og forøvrig er det ikke bare bare å gå ut og skaffe seg en ny omgangskrets, i hvert fall for de av oss som ikke har så mange venner i utangspunket. Jeg vet i hvert fall ikke hvor jeg skulle begynt om jeg skulle fått meg en ny omgangskrets, dessuten er jo ikke det noe som frister om man faktisk synes de andre er gode venner ellers.

Skrevet

Det høres slitsomt ut å dra så mye på byen uten å få seg noe

Skrevet

TS her! Utrolig hvor mange som klarte å overse at jeg skrev dette i førsteinnlegg:

Jeg mener ikke at de har noe ansvar for å skaffe meg dame, men det er jo nesten som om de motarbeider meg i stedet.

Jeg sier ikke at de aktivt skal gå inn for å hjelpe meg, men jeg synes ikke at det er for mye forlangt at de i alle fall av og til tar litt hensyn? Dvs, av og til kan invitere andre single folk for at jeg ikke skal være den eneste, og av og til bli med på litt mer sosiale utesteder.

Som nevnt, jeg ville definitivt prøvd litt å hjelpe en singel kompis, så synes derfor det er pussig at ingen av vennene mine tenker litt på det.

Det slår meg at

a) vennene dine ikke vil utsette sin kjærestes venninner for deg. Blir det drama, må venneparet ta en god del av støyten

Dette er neppe årsaken. Jeg er overhode ikke en fyr som skaper eller blir innvolvert i drama og det vet de godt.

Nå har jeg hørt det også! Selv prøver jeg ikke å spleise single venninner med single kompiser av kjæresten, nettopp fordi de selv hater det.

Må presisere at jeg ikke er interessert i noen direkte spleising, det blir bare kleint. Er jo mulig å inkludere andre (ikke nødvendigvis bare single jenter) uten at det må bli en slags spleising av det.

det er ikke kompisene dine sin feil at du er singel

Nei, men jeg har faktisk en aldri så liten følelse av at jeg ikke hadde vært singel om jeg i disse årene hadde brukt helgene sammen med andre single eller sosiale folk, i stedet for dem.

På den annen side så skal venner uansett ikke ignorere deg selv om de har fått kjæreste. Hvis du alltid blir ignorert og aldri tatt hensyn til i forhold til dine ønsker så vil jeg si det er et dårlig vennskap. Men jeg kjenner til det, det er mange som bare glir mer og mer unna når de får seg kjæreste, og "forsvinner" ut av intet og aldri gjør noe uten kjæresten lenger. Det er mang et vennskap som har røket på dette, også blant de jeg anså som venner før, men ikke nå lenger.

Det er nøyaktig dette som er i ferd med å skje!

Man er jo nesten av hengig av et sosialt nettverk for å sosialisere med jenter, så det kan være veldig voldsomt å liksom skulle gjøre dette "ene og alene", og forøvrig er det ikke bare bare å gå ut og skaffe seg en ny omgangskrets, i hvert fall for de av oss som ikke har så mange venner i utangspunket. Jeg vet i hvert fall ikke hvor jeg skulle begynt om jeg skulle fått meg en ny omgangskrets, dessuten er jo ikke det noe som frister om man faktisk synes de andre er gode venner ellers.

Så sant som det er sagt. Jeg har ikke noe sosialt nettverk utenom de nevnte parene. I min alder er det heller ikke spesielt enkelt å få seg nye venner når en ikke har skole/sosial jobb. Det hjelper definitivt ikke at jeg også generelt har litt vanskelig for å bli kjent med nye folk.

Spørsmålet mitt i denne tråden var jo egentlig om det var normalt at kjærestepar ikke bryr seg om single. Ut i fra svarene i denne tråden så er tydeligvis det normalt, og å forvente, noe jeg personlig synes er litt rart. Om jeg faktisk skal "ta ansvar selv", som alle ber meg om, så innebærer jo det å dumpe vennene mine. Har vel egentlig bestemt meg for å gjøre det, selv om jeg synes det er litt tragisk at det skal være sånn. Er noe dritt å bli voksen :(

Det høres slitsomt ut å dra så mye på byen uten å få seg noe

Kan ikke huske å ha fått meg noe noen gang når jeg har vært ute med denne gjengen, nei!
Gjest "gjest"
Skrevet

Det er nok så enkelt som at de her venninnene av dama har blitt prøvd "spleiset" sammen med en kompis sv typen tidligere, hatet det og gitt en beskjed om at det ikke er greit.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kjipt å si det mann, men du er selv ansvarlig for både hvem du omgås med, og hvordan du velger å omgås med dem. Så det er ikke venna dine som er kjipe og gniene, det er du som skylder på dem.

Du velger å henge med den trygge, faste vennegjengen HVER gang, og da ender du i samme situasjon hver gang også. Hva med å bytte ut vennegjengen et par helger i ny og ne?

Tråkk ut av komfortsona di, spør et par av dine mannlige, single kollegaer om de vil være med ut en bytur fordi alle vennene dine er i parforhold. Bare si det rett ut til kollegaene og til vennegjengen: "jeg trenger bare å komme m eg ut og sjekke noen damer litt".

Hvis det blir kleint å spørre kollegaene, hva med å foreslå en fredagspilstradisjon? Det er jo litt mer stuereint.

Eventuelt må du bare begynne å sjekke damer sånn i hverdagen, på butikken og sånn - men det er ofte litt uglesett..

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Du trenger flere single kompiser. Ellers er treningssenteret et fint sted å bli kjent med nye folk på, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...