flickan Skrevet 29. februar 2012 #21 Skrevet 29. februar 2012 Så hyggelig å lese at så mange her fullammet så lenge. Jeg tror nok ikke det er veldig representativt for befolkningen forøvrig. I begge mine barselgrupper har jeg vært den som har fullammet lengst: 6 mnd med første og nesten 6 mnd med andremann (1 uke før). Jeg mener å ha lest at kun 4% i Norge fullammer så lenge, så det er nok ikke et helt representativt utvalg de som svarer her. Jeg vil anta at de som har fullammet lenge er mer villige til å dele hvor "flinke" de har vært og derfor svarer oftere i slike tråder som dette. 3
missLynch Skrevet 29. februar 2012 #22 Skrevet 29. februar 2012 Fullammet i 5 mnd, begynte så med grøt sammen med ammingen. Ammer fortsatt rundt 10 ganger i døgnet, baby er 6 mnd. Det virker slett ikke som om grøten gjør noe med melketørsten, for å si det sånn Jeg lurer på hvor lenge vi kommer til å holde på, men så lenge barnet vil ha pupp, kommer jeg til å fortsette i alle fall i 6 måneder til Det er jo veldig kos å amme, selv om jeg tenker at det kunne vært veldig greit å slippe når kl er 4 på natta..!
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #23 Skrevet 29. februar 2012 Helt ærlig kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jeg har syntes ammingen var koselig.. av forskjellige grunner, men mye pga en urolig baby som i tillegg er stiv i den ene siden. Nå er han 5mnd og så stor og sterk at jeg ikke orker å "kjempe" for at han skal ligge rolig og amme lenger (og ikke titte på alt annet..). Helt greit, jeg gidder ikke ha dårlig samvittighet for at jeg ikke ammer til han er 2 år.
andemor Skrevet 29. februar 2012 #24 Skrevet 29. februar 2012 Tror jeg fullammet i ca 3 måneder, begynte så med MME siden hun ikke ble helt fornøyd med kun MM i tillegg til at vektøkningen ikke var bra nok. Begynte med introduksjon av mat ved 4 mnd av samme grunn. Nå ammer jeg kanskje en eller to ganger om dagen, men tror nok vi har helt stopp om ikke så altfor lenge. Skulle ønske jeg kunne ammet lenger, men føler jeg har prøvd alt, og det er grenser for hvor mye man skal slite seg ut på dette.
Klematis Skrevet 29. februar 2012 #25 Skrevet 29. februar 2012 Så hyggelig å lese at så mange her fullammet så lenge. Jeg tror nok ikke det er veldig representativt for befolkningen forøvrig. I begge mine barselgrupper har jeg vært den som har fullammet lengst: 6 mnd med første og nesten 6 mnd med andremann (1 uke før). Jeg mener å ha lest at kun 4% i Norge fullammer så lenge, så det er nok ikke et helt representativt utvalg de som svarer her. Jeg vil anta at de som har fullammet lenge er mer villige til å dele hvor "flinke" de har vært og derfor svarer oftere i slike tråder som dette. Min amming fra 4 til 6 mnd går nok sikkert ikke under betegnelsen fullamming hos alle. Jeg ga henne så mye hun ville ha av smaksprøver (ikke grøt, bare grønnsaker og av vår middag), men det ble jo ikke mye mat som ble spist. Så jeg kaller det fullamming, siden mer enn 90% av næringsbehovet nok ble dekket av melk.
Gjest imli Skrevet 29. februar 2012 #26 Skrevet 29. februar 2012 Prøvde å innføre fast føde med begge mine då dei var 5-6 mnd fordi dei ville ha pupp så ofte, men ingen av dei var særleg hypp på det... Fullamma i praksis nr 1 til ca 8 mnd og nr 2 til ca 9 mnd. Delamma fram til 1 årsdagane.
Gjest imli Skrevet 29. februar 2012 #27 Skrevet 29. februar 2012 Eg tykte for øvrig aldri at det var spesielt "kos" å amme, var ganske kjedeleg i grunn, og ikkje minst dritvondt dei fyrste par vekene. Amma fordi det er helsemessig best for mor og barn og mest praktisk.
flickan Skrevet 29. februar 2012 #28 Skrevet 29. februar 2012 Min amming fra 4 til 6 mnd går nok sikkert ikke under betegnelsen fullamming hos alle. Jeg ga henne så mye hun ville ha av smaksprøver (ikke grøt, bare grønnsaker og av vår middag), men det ble jo ikke mye mat som ble spist. Så jeg kaller det fullamming, siden mer enn 90% av næringsbehovet nok ble dekket av melk. Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i den definisjonen. De aller fleste i min barselgruppe har gitt grøt og ikke så mye andre smaksprøver. Hva som menes med de 4% som fullammer som jeg refererte til (men som jeg ikke orker å lete etter kilden på), er jeg ikke sikker på.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #29 Skrevet 29. februar 2012 Jeg fullammet i 7 mnd før det ble bråstopp da hun var 8 mnd. Fikk mensen senere den dagen så det var nok derfor hun plutselig skydde puppen.
*Frida* Skrevet 1. mars 2012 #30 Skrevet 1. mars 2012 Første begynte med graut ved 5,5 månadar, og sidan det gjekk ei tid før noko særlig kom i magen fekk ho vel all næring frå morsmelk til ho var 6 månadar. Delamma til eitt år, då slutta ho sjølv. Vetlesyster har fått litt smakeprøvar frå 4 månadar, og skal få graut om ein dag eller to. Ho er snart 5 månadar. Planen er å delamme resten av permisjonen, då er ho 7 månadar. Håpar me får til litt morgon- og kvelds-amming fram til eitt år i alle fall.
Rararara Skrevet 1. mars 2012 #31 Skrevet 1. mars 2012 Så hyggelig å lese at så mange her fullammet så lenge. Jeg tror nok ikke det er veldig representativt for befolkningen forøvrig. I begge mine barselgrupper har jeg vært den som har fullammet lengst: 6 mnd med første og nesten 6 mnd med andremann (1 uke før). Jeg mener å ha lest at kun 4% i Norge fullammer så lenge, så det er nok ikke et helt representativt utvalg de som svarer her. Jeg vil anta at de som har fullammet lenge er mer villige til å dele hvor "flinke" de har vært og derfor svarer oftere i slike tråder som dette. Jeg har annen erfaring. I min første barselgruppe fullammet 5 av seks mødre til de var 6 mnd og fortsatte ganske lenge etter det. De fleste av mine venninner likeså. I min andre barselgruppe fullammet de fleste også til 6 mnd og mange av oss ammer enda (1.år nå) 4% høres lite ut synes jeg.. Men jeg synes ikke amming eller ikke amming har noe å gjøre med å være flink heller.
flickan Skrevet 1. mars 2012 #32 Skrevet 1. mars 2012 Jeg har annen erfaring. I min første barselgruppe fullammet 5 av seks mødre til de var 6 mnd og fortsatte ganske lenge etter det. De fleste av mine venninner likeså. I min andre barselgruppe fullammet de fleste også til 6 mnd og mange av oss ammer enda (1.år nå) 4% høres lite ut synes jeg.. Men jeg synes ikke amming eller ikke amming har noe å gjøre med å være flink heller. Vel, uten å bruke alt for lang tid på å lete fant jeg denne artikkelen som sier at det faktisk bare er 2% som fullammer i 6 mnd. Den er ganske ny av dato, og byger på mor-barn-undersøkelsen som er en ganske omfattende studie. Det er ingen grunn til å tro at disse tallene ikke er reelle. Jeg synes heller ikke amming har noe med flinkhet å gjøre, Og derfor skrev jeg "flink" i hermetegn. Men jeg antar at det er derfor svarene i denne trådene avviker fra det som forskerne har funnet er tilfelle. At de som klarer å følge myndighetenes anbefalinger om fullamming i 6 mnd, er mer villig til å dele sine erfaringer enn de som ikke gjorde det. Det er helt vanlig i spørreundersøkelse at man ønsker å fremheve de sidene man mener er beste ved en selv. TS lurte på hva som er normalt, og ut fra denne tråden kan det se ut som om over halvparten fullammer i 6 mnd, da ville jeg bare påpeke at det ikke er det normale. Faktisk er det under halvparten som fullammer allerede ved 4 mnd alder.
Rararara Skrevet 1. mars 2012 #33 Skrevet 1. mars 2012 Vel, uten å bruke alt for lang tid på å lete fant jeg denne artikkelen som sier at det faktisk bare er 2% som fullammer i 6 mnd. Den er ganske ny av dato, og byger på mor-barn-undersøkelsen som er en ganske omfattende studie. Det er ingen grunn til å tro at disse tallene ikke er reelle. Jeg synes heller ikke amming har noe med flinkhet å gjøre, Og derfor skrev jeg "flink" i hermetegn. Men jeg antar at det er derfor svarene i denne trådene avviker fra det som forskerne har funnet er tilfelle. At de som klarer å følge myndighetenes anbefalinger om fullamming i 6 mnd, er mer villig til å dele sine erfaringer enn de som ikke gjorde det. Det er helt vanlig i spørreundersøkelse at man ønsker å fremheve de sidene man mener er beste ved en selv. TS lurte på hva som er normalt, og ut fra denne tråden kan det se ut som om over halvparten fullammer i 6 mnd, da ville jeg bare påpeke at det ikke er det normale. Faktisk er det under halvparten som fullammer allerede ved 4 mnd alder. Hehehe jeg ser at jeg virker som den surkjerringa her. Det var ikke det at jeg tvilte på at det du sa var sant, det bare hørtes så utrolig lite ut i forhold til hva jeg erfarte. Grunnen til at jeg reagerte på flink (så ikke at det sto "flink") er at jeg så hvor vondt det var for ei av mine nærmeste å ikke få til amminga..hun følte jo at hun ikke var "flink" og at hun ikke gjorde det beste for sitt barn... Det er et stort ammepress i Norge og jeg har ofte fått ros faktisk av forskjellige helsesøstre og jordmødre fordi jeg har ammet såpass lenge..at jeg har vært så "flink"... det blir bare så feil! Jeg var vel heller heldig enn flink.
flickan Skrevet 1. mars 2012 #34 Skrevet 1. mars 2012 Hehehe jeg ser at jeg virker som den surkjerringa her. Det var ikke det at jeg tvilte på at det du sa var sant, det bare hørtes så utrolig lite ut i forhold til hva jeg erfarte. Grunnen til at jeg reagerte på flink (så ikke at det sto "flink") er at jeg så hvor vondt det var for ei av mine nærmeste å ikke få til amminga..hun følte jo at hun ikke var "flink" og at hun ikke gjorde det beste for sitt barn... Det er et stort ammepress i Norge og jeg har ofte fått ros faktisk av forskjellige helsesøstre og jordmødre fordi jeg har ammet såpass lenge..at jeg har vært så "flink"... det blir bare så feil! Jeg var vel heller heldig enn flink. hehe, jeg ble ikke fornærmet. Jeg bare prøvde å avlive inntrykket av at alle ammer så lenge som 6 mnd, nettopp fordi jeg vet at det er mange som sliter med akkurat det du beskriver. Tror vi er ganske enige. Og jeg og har vært heldig med amming med mine to, ikke spesielt flink.
GammelKaktus Skrevet 1. mars 2012 #35 Skrevet 1. mars 2012 Jeg har en liten en på 4 mnd som jeg fullammer og det har jeg planer om å gjøre til han er 6 mnd. Etter det kommer jeg jo til å begynne å introdusere han for fast føde, men jeg kommer til å fortsette med amminga så lenge det går. Iallfall til han er 1 år, hvis han ikke begynne å bite meg skikkelig når han får tenner da :gjeiper:
O'hara Skrevet 1. mars 2012 #36 Skrevet 1. mars 2012 Iallfall til han er 1 år, hvis han ikke begynne å bite meg skikkelig når han får tenner da :gjeiper: Jeg har en frøken på 15 måneder og hun biter ikke Hun har prøvd seg 2-3 ganger, med da det resultatet av at jeg tok puppen vekk. Så, nå biter hun ikke i det hele tatt.
Gjest imli Skrevet 1. mars 2012 #37 Skrevet 1. mars 2012 Begge mine var fæle til å bite, spesielt minsten. Slutta ikkje uansett kva eg gjorde. Var ekstra ille då han var rundt 4-5-6 mnd. Viss han hadde teke flaske, hadde eg faktisk vurdert å slutte å amme. Heldigvis bedra det seg etterkvart.
O'hara Skrevet 1. mars 2012 #38 Skrevet 1. mars 2012 Mulig det har noe med alderen? Tøtta fikk jo ikke tenner før hun var 10,5 måneder...
nessiie Skrevet 1. mars 2012 #40 Skrevet 1. mars 2012 jeg fullammet fram til min var 3,5 min, så begynte vi med et grøtmåltid om dagen, men resten amming. Når hun var 5mnd ville hun ikke bli ammet lenger og vi gikk da over til mme og grøt:) synes det har gått veldig fint og hun følger vektkurven sin helt perfekt=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå