Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, hvor lenge er det egentlig vanlig å amme? Vi blir jo anbefalt å fullamme til 6 mnd, men hvor mange er det egentlig som gjør det? Selv har jeg fullammet i 4 og en halv mnd nå og ser for meg at jeg holder på til 6 mnd fordi jeg synes det er helt greit. I det siste har han begynt å vri seg og olstre mye mer under måltidene, sikkkert siden ikke alt kun handler om mat lenger siden han begynner å bli interessert i omverdenen nå. Hadde ikke holdt på til han var 6 mnd om jeg selv syntes det hele bare ble et ork, er virkelig fornøyd med at han har fått det beste såpass lenge. Ville ikke set på det som et nederlag å gå over til delamming f eks.

Så, hvor lenge ammer vi? Og hva var grunnen til du sluttet i tilfelle?

Hadde selv aldri trodd jeg skulle holde på så lenge pga masse oppstartsproblemre med sopp, brystbettennelse osv. De første ukene var det jo så smertefult å amme at tårene sprutet når han tok tak. For hvert sug skreik jeg inni meg og forstod virkelig ikke at amming skulle være så smertefult! Ja, jeg ville heller hatt flere av fødselen min enn å måtte gjennomgå all smerten oppstarten av ammingen bar med seg. Skulle gjerne også blitt advart på forhånd om hvor VONDT dette kunne være. Tok vekk en del av kosen med å ha en nyfødt, men er allikevel glad jeg ikke gav meg siden det gikk seg til etter 4-6 uker med kav.

Men jeg skjønner virkelig at mange slutter helt i starten om det er vanlig at det er så vondt.

Beklager ble litt rotete formulering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fullammet til 4 mnd, da begynte vi så smått å introdusere litt grøt. Dette pga vekt og amming ca 20 ganger i døgnet.

Ammet gradvis mindre og mindre, og alle var fornøyde etter 10 mnd. Da hadde vi de siste månedene kun ammet alene i et rom, uten forstyrrelser!

Skrevet

Jeg fullammet nr.1 i 7 mnd og delammet til hun var ca. 20 mnd. Sluttet å amme fordi hun begynte å legge på seg greit, hun brukte meg som narresmokk og jeg var meget klar for å slutte selv..

Nr.2 fullammet jeg i 6 mnd og delammer enda (13 mnd) kommer nok til å slutte snart fordi han biter, men også fordi jeg ikke føler han har behovet for morsmelk da han spiser godt til alle måltider ellers.

Begge ungene mine var veldig urolige ved puppen akkurat i den alderen din er nå (flere unger i barselgruppen også..), men det gikk seg til.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ingen som helst erfaring med amming, enda, men jeg tenker at jeg har lyst til å amme så lenge jeg kan/så lenge tvillingene vil. Men vi får se hvordan det går.

Skrevet

Fullammet til ca syv mnd, og for alle praktiske formål et par måneder til etter det (vanskelig i matveien), og har ammet ved siden av vanlig mat frem til for et par uker siden, nå er hun 14 mnd gammel. Jeg var veldig klar til å få kroppen min mer for meg selv, og hun tullet og bet en del mot slutten. Virker egentlig ikke som om hun ville slutte da, driver fremdeles og sleiker meg i utringningen på genseren og prøver å dra den ned. "Bupp!" sier hun. Mer enn stor nok til å slutte da, synes jeg, når man kan be om det selv... ;)

Gjest Trøffel
Skrevet

Fullammet svært hyppig til vesla var 4 mnd (hun var alltid sulten og nektet smokk), og deretter hver 3. - 4. time døgnet rundt til hun var 6 mnd + at hun fikk grøt på kvelden. Da syns jeg det var nok, siden hun veldig fort tilvendte seg fast føde og elsket mme - morsmelk er jo viktigst de første 6 mnd. Jeg syns det var på tide at pappaen omsider kunne få ta et par netter, slik at jeg for første gang siden jeg var gravid i 7. mnd få sove mer enn 3,5 t i strekk. Det at hun ble mindre avhengig av meg var også en stor bonus, slik at jeg kunne få lov å være noe annet enn en sliten mamma hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Fullammet første til 6 mnd, men i realiteten så fikk hun mest næring fra morsmelk fram til hun var 8-9 mnd. Ammet fram til hun var 27 mnd (de siste 9 mnd kun på kvelden). Andremann fullammet jeg til han var 5,5 mnd, da innførte vi smaksprøver, han fikk måltider noen uker senere. Ammer han fremdeles 3-4 ganger om dagen (han er 18 mnd).

• Liker 1
Skrevet

Fullammet vel egentlig til rundt 6 mnd, selv om vi startet med smaksprøver på grønnsaker rundt 4 mnd. Etter hvert som matinntaket sakte (veldig sakte) men sikkert økte, ammet jeg mindre og mindre.

Sluttet ikke helt før hun var 1,5 år. Da var vi klar til å starte prøvingen på nr. 2, så da synes jeg det var på tide å slutte. Gikk et par uker, så var jeg gravid. Glad jeg ikke ammet med de såre brystvortene jeg fikk da ;)

Skrevet

Nr 1: fullammet til 6 mnd, delammet til 11 mnd. Bittesmå smaksprøver på fruktmos og grøt fra 5 mnd, fra 6 mnd var smaksprøvene så store at de måtte regnes som måltid.

Nr 2: fullammet til 4,5 mnd, delammet til 10 mnd. Med førstemann tviholdt jeg på ammingen, mens med andremann orket jeg ikke å "tvinge", så vi sluttet når han selv ikke var interessert lenger.

Skrevet

Fullammet til ca syv mnd, og for alle praktiske formål et par måneder til etter det (vanskelig i matveien), og har ammet ved siden av vanlig mat frem til for et par uker siden, nå er hun 14 mnd gammel. Jeg var veldig klar til å få kroppen min mer for meg selv, og hun tullet og bet en del mot slutten. Virker egentlig ikke som om hun ville slutte da, driver fremdeles og sleiker meg i utringningen på genseren og prøver å dra den ned. "Bupp!" sier hun. Mer enn stor nok til å slutte da, synes jeg, når man kan be om det selv... ;)

Synes egentlig dette er et merkelig utsagn som faller på sin egen urimelighet, for barnet ber faktisk om pupp fra den dagen de er født! Med en gang etter fødselen søker barnet puppen, så hvorfor er det greit å amme når barnet ber om det uten ord, men straks barnet klarer å si selve ordene, så er det ekkelt, og noe barnet skal nektes?

Sånn generelt anbefaler jo WHO amming til 2 år. Hadde jeg kunnet, hadde jeg hvertfall ammet litt frem til halvannet års alder, mulig lenger også om det var noe vi begge syntes var ok.

Skrevet

Jeg fullammet i 6 mnd, hver 2-3 time hele døgnet, og delammet til han var ett år og en uke, da sluttet han av eget ønske. De siste par månedene var det bare på morgenen, lot babyen styre hvor ofte selv, det funket ikke å tvinge det på han.

WHO anbefaller 2 års amming, men dette pga mødre i u-land som ikke har noe særlig alternativ, her i Norge har vi mulighet til å gi barnet vårt alt det ønsker seg, så da er det ikke like nødvendig å tviholde på ammingen i to år.

Skrevet

Jeg fullammet i 6 mnd, hver 2-3 time hele døgnet, og delammet til han var ett år og en uke, da sluttet han av eget ønske. De siste par månedene var det bare på morgenen, lot babyen styre hvor ofte selv, det funket ikke å tvinge det på han.

WHO anbefaller 2 års amming, men dette pga mødre i u-land som ikke har noe særlig alternativ, her i Norge har vi mulighet til å gi barnet vårt alt det ønsker seg, så da er det ikke like nødvendig å tviholde på ammingen i to år.

Sant det, men det skader ikke å også gi våre barn brystmelk ut over det året som er anbefalt da. ;) Det er ikke snakk om noen tviholding. Ikke alle barn vil ammes så lenge heller, men har man muligheten, og begge parter synes det er ok, så hvorfor ikke?

Skrevet

N°1 ble full-ammet til han var 7 måneder, også del-ammet til 18 måneder. (der stoppet vi etter mitt "ønske", slet endel med svangerskaps kvalme ^^')

N°2 Blir snart 6 måneder, han er fremdeles full-ammet. Vi kommer nok til å del-amme til han ønsker å slutte, med mindre det blir svangerskap kvalme igjen :fnise:

Skrevet

Synes egentlig dette er et merkelig utsagn som faller på sin egen urimelighet, for barnet ber faktisk om pupp fra den dagen de er født! Med en gang etter fødselen søker barnet puppen, så hvorfor er det greit å amme når barnet ber om det uten ord, men straks barnet klarer å si selve ordene, så er det ekkelt, og noe barnet skal nektes?

Sånn generelt anbefaler jo WHO amming til 2 år. Hadde jeg kunnet, hadde jeg hvertfall ammet litt frem til halvannet års alder, mulig lenger også om det var noe vi begge syntes var ok.

Helt enig! Det er så mange som har denne merkelige grensen, at når barnet kan si "pupp", så er de for gamle til å ammes. Hvorfor i alle dager det?

Sant det, men det skader ikke å også gi våre barn brystmelk ut over det året som er anbefalt da. ;) Det er ikke snakk om noen tviholding. Ikke alle barn vil ammes så lenge heller, men har man muligheten, og begge parter synes det er ok, så hvorfor ikke?

Jeg er så enig. At det ikke lenger er livnødvendig å amme, betyr ikke at man på død og liv MÅ slutte. Hvis begge parter trives med det, hvorfor ikke?

Skrevet

Fullammet til hun var 5,5 måned, og fortsatte til et par dager før hun fylte et år. Da hadde hun omgangssyken og ville ikke ha noe pupp.

Skrevet

Begge mine har fått smaksprøver fra 4 mnd, men har fortsatt ammingen lenge. Første sluttet ved 18 mnd, da jeg var gravid på nytt, og ikke orket mer. Minsten ammes fortsatt morgen og kveld, hun er nå nesten 14 mnd. Har tenkt å slutte snart...

Skrevet

fullamming til rundt 5 måneder (dog smaksprøver av ting fra 4 mnd). Sluttet ammingen ved ca 10 mnd, da var annen mat mer interessant

Skrevet

Det virker som om det du egentlig spør om, er hvor lenge det er vanlig at morsmelk er den eneste næringskilden? Her i Norge anbefaler man fullamming til 6 måneder, og deretter amming ved siden av fast føde til minst ett års alder, mens WHO (som nevnt) anbefaler amming til 2 år.

For vår del fullammet vi nok litt lenger enn til 6 mnd fordi snuppa ikke var særlig interessert i mat. Etter det trappet vi gradvis ned, men kveldspuppen røk til slutt; da var hun nok passert to år med en måned eller to.

Skrevet

Fullammet til hun var rundt 6 måneder.

Men har ammet mye frem til hun var rundt 12 måneder. Kunne nok ha fullammet henne til da også...

Nå er hun 15 måneder og jeg prøver å ha bare kveldspupp. Samtidig så får hun pupp noen ganger når hun ber om det, spesielt når hun er syk, eller våkner med store tannsmerter om nettene. Synes det er bedre å gi pupp enn paracet mot tannsmerter (gir paracet selvsagt om det er nødvendig, men ikke i "hytt og pine").

Synes det er greit nok, selv om jeg til tider ønsker å ha kroppen min for meg selv. Det er bare en kort periode av mitt liv, og ikke noen stor byrde.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men for oss ble det naturlig å stoppe da. Det var jo ikke utelukkende fordi hun sa ordet, men en kombinasjon av dét, alder og det faktum at det ble en del tull og biting uansett. Synes det holdt til nesten 14 mnd uansett, veldig okei å kunne ha på hvilken bh jeg vil, hvilken genser jeg vil, og slippe ammeinnleggene. Hun har fått masse MM det siste året, og får fortsatt en flaske Nan i ny og ne, og lider ingen nød :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...