Dingo Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Hei alle sammen! Jeg trenger tips, råd og erfaringer angående valg av utdanning og utdanningsted! Jeg har tenkt litt på en kontorjobb av noe slag. (Men dette er ikke satt). har vgs allmennfag fra før, og har jobbet 4-5 år i butikk etter det. Jeg er ganske åpen for type jobb og utdanning , bare det ikke inneholder mye tall (matte og realfag er ikke min sterke side :gjeiper: ) eller reinspikka salg (er ingen selger heller. Hehe.) Men gjerne en slags kontorjobb eller lignende som nevnt over. Fins det?? Som person er jeg systematisk, ganske kreativ, god i språk og inngående i det jeg driver med. Men også VELDIG svevende når jeg kommer til hva jeg skal gjøre, så: HJELP! Kom med de erfaringer, tips og råd dere måtte ha! Endret 19. april 2016 av Dingo
Gjest mari kontrari Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Om du har lyst på en kontorjobb, vil jeg tro utdanninger som går på administrasjon, arkiv, økonomi (om det ikke blir for mye tall) kan være fint. Tenk litt på hvor du tror du vil ha lyst å jobbe, både type bedrift/institusjon og geografisk, da kan du jo også se hva som er etterspurt der. IT-kunnskaper er også nyttig, og kanskje web om du kunne tenke deg å jobbe med hjemmesider/formidling over nett? Du kan også ta fag på universitetet som fører til f.eks. rådgiverstillinger, men da bør du i mange tilfeller har en mastergrad, som igjen krever at du intresserer deg for fagfeltet du velger. Juridiske fag kan også være nyttig for en kontorjobb, enten enkeltemner (men da bør de velges lurt mtp utdanning ellers og hvor du vil jobbe) eller jusstudiet. Du er ikke nødt å bli advokat selv om du jobber som jurist, de fleste ender som rådgivere og saksbehandlerer. Og tilbringer store deler av dagen på kontor Kanskje sekretær er noe for deg? Min lenke Språkkunnskaper er også nyttig, mange har bruk for noen som behersker fremmedspråk. Har du noe mer du kan si om interesser som kan hjelpe oss å komme med tips?
Dingo Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Takk for svar! Vet ikke akkurat hva det er mest behov for, men har sett både helsesekretær, juridisk sekretær og kontormedarbeider-stillinger utlyst. Og alt dette er ting jeg synes virker interessant Men lurer på hvilken vei det er best å gå da? Er Treider-studiene for dette brukbart for eksempel? Eller finnes det en generell kontormedarbeider-utdanning man kan ta? Rådgiver tror jeg ikke er helt i min gate. Tror ikke jeg har tålmodighet og empati nok til det for å si det rett ut. Hehe. Sekretær derimot er noe jeg synes er veldig interessant! Men problemet mitt er nok en gang hvilken vei jeg skal gå. Noen forslag? Når det kommer til interesser er det egentlig litt av problemet.. Jeg har liksom ikke noen KLARE interesser som sier hvilken vei jeg skal gå. Men har vært innom økonomi og administrasjon (tror kanskje økonomi-delen blir litt for stor dog. noen som har erfaringer?), markedsføring og de forskjellige sekretær-studiene på Treider for å nevne noe. Reiseliv er også noe jeg har tenkt på, men har fått høre at det er veldig vanskelig å få jobb innen det? Ble mye spørsmål og rot her, men hovedpoenget mitt er hvertfall at jeg er ganske åpen for veier å gå, men er opptatt av at en eventuell utdanning skal veie litt, og at det er realistiske muligheter for jobb etter endt studie Endret 19. april 2016 av Dingo
Gjest Jytte Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Jeg jobber som sekretær og ser at etterspørselen etter sekretærer er stor for tiden, spesielt oljebransjen "skriker" etter arbeidskraft i disse tider. Du trenger egentlig ikke ta noen studier for å få deg jobb, men det er klart at i dårligere tider så vil du ha mer å fare med om du har f.eks en økonomi eller annen administrativ plattform i bunn. Sekretæryrket er variert og givende .. jeg kan virkelig anbefale det. Selv er jeg så gammel at noe utdannelse utover videregående var unødvendig for å sikre seg en god jobb .. idag er det litt annerledes, ser jeg. Men det er absolutt en mulighet for deg å kontakte et konsulentfirma og be om oppdrag som sekretær el .. Da vil du få prøve deg og se om dette er noe du kan tenke deg å fortsette med.
Dingo Skrevet 2. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2012 Takk for svar! Nå fikk jeg enda litt mere å tygge på Jeg er av den typen som liker å ha litt "grunnlag" før jeg hopper ut i jobb, så tror litt utdannelse først er løsningen for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå