Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2004 #1 Del Skrevet 10. januar 2004 Jeg har en jobb (i det offentlige) hvor jeg jobber i et vaktsystem. Det tidligste jeg slutter er kl.15 og det seneste kl.17(Følger en vaktplan som er satt opp for ett 1/2 år). Nå har vi fått høre at vi ikke skal planlegge så mye før etter kl.17, for vi kan bli pålagt til å bytte vakt. Har jeg mulighet bytter jeg så klart, men jeg synes det er ille at jeg ikke kan få styre min fritid før kl.17 på arbeidsdager. Nekter vi kan det i verstefall ende med oppsigelse. Har jobben min lov til å styre en til to timer av fritiden min? Elise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #2 Del Skrevet 10. januar 2004 hM , DET HØRTES RART UT. vILLE TATT KONTAKT MED FAGFORENINGEN OG FORHØRT MEG, MEN KAN I UTGANGSPUNKTET IKKE TENKE MEG DET (sorry, caps..) Isåfall skal det stå i kontrakten at man har en type bakvakt el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 10. januar 2004 #3 Del Skrevet 10. januar 2004 Får dere noen kompensasjon for vakttjenesten? Overtidsbetaling, vaktgodtgjørelse, avspasering etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 10. januar 2004 #4 Del Skrevet 10. januar 2004 Dersom dere får betalt for denne tiden, så vil de kunne gjøre det, ja. Dersom dere ikke får betalt, kan dere nekte i vei. Ingenting sagt om hvor hyggelig sjefen blir etterpå ... AML sier (litt forkortet): Kap. X. Arbeidstid. § 46. Lengden av den alminnelige arbeidstid. 1. Definisjon av arbeidstid og fritid. Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til disposisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 11. januar 2004 #5 Del Skrevet 11. januar 2004 Jeg tenker at de prøver seg vel bare fordi de har problemer med å få folk til å steppe inn ved sykdom. Kanskje de hadde gjort lurere i å oppfordre på en fin måte om dere kanskje kunne prøvd å samarbeide litt mere? Atmi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #6 Del Skrevet 11. januar 2004 Takk for svar. Vi får ikke noe ekstra betalt og det står ikke noe om det her i kontrakten vår. Det var helt tilfeldig at vi fikk vite det og alle ansatte er ikke informert, for det var ikke alle som var tilstedet da det ble sakt, men det skal ordnes på. Skal forlange at det som ble sakt skal sies til alle. Jeg tenker at de prøver seg vel bare fordi de har problemer med å få folk til å steppe inn ved sykdom. Kanskje de hadde gjort lurere i å oppfordre på en fin måte om dere kanskje kunne prøvd å samarbeide litt mere? Atmi Vi har veldig mye sykdoms hos oss og et lite vikarbudsjett, så det er nok rett det du sier om at de prøver seg. Hadde det blitt sakt på en annen måte hadde jeg antaglivis latt det ligge, for mest sansynlig blir det her ikke noe problem. Men når sjefen min blir irritert på at jeg setter spørsmålsten ved det som ble sakt og sier at sånn er det bare, skal det her ordnes opp i. Skal be sjefen min om å dokumentere det som ble sakt. Har også bestemt meg for å dra inn verneombudet og fagforrening. AML sier (litt forkortet): Sitat: Kap. X. Arbeidstid. § 46. Lengden av den alminnelige arbeidstid. 1. Definisjon av arbeidstid og fritid. Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til disposisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen. Takk skal finne det du siterte og skrive det ut. Elise Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 11. januar 2004 #7 Del Skrevet 11. januar 2004 Det finner du her: http://www.lovdata.no/all/nl-19770204-004.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #8 Del Skrevet 11. januar 2004 Takk for linken Ingeborg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå