Gå til innhold

Låsing av kjeve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Gikk for noen måneder siden til legen fordi jeg våknet en morgen med låst kjeve. Legen fant ikke noe "feil" med kjeven min, og jeg ble

henvist til kjeveortopeden. Han konkluderte med at bittet mitt var 100% intakt, og ingenting feil me det. Gikk deretter til tannlegen før å få en bittskinne. Ble litt bedre med bittskinnen, men sliter fortsatt med knekking/låsing. I det siste har det vært litt mye knekking og nå har jeg en veldig øm kjeve på høyre side, greier nesten ikke gape opp.

Noen som har vært borti lignende?

Takker for svar !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Kjeven låser seg av og til og jeg klarer såvidt å åpne munnen. Smertefult er det også. Det går som regel noen dager før det løsner det seg opp igjen. Har aldri vært til noe undersøkelse.

Jeg mistenker at dette skjer når jeg har "dytta" kjeven ned i et hakk eller noe, for det knaser av og til når jeg skal gape.

Skrevet

JA, og det er så ondt!

Jeg gikk slik lenge, nesten som tannverk. Gikk til tannlegen, der fikk jeg et godt råd. Gå på brygga å ta meg en øl slik at jeg slappet av hehe.

Seriøst, grunnen til at jeg har det slik i perioder er fordi jeg biter tennene i sammen når jeg er stresset/nervøs ol.

Så han gav meg et tips om alltid husk å ha "en finger mellom tennene".

Så jeg tenker på det hver gang jeg biter tennene i sammen, og har vært bedre de siste årene. Har noen perioder, men å slappe av i kjeven hjelper.

Siden du spurte om noen hadde opplevd lignende svarte jeg med slik jeg har det, men kan jo være noe annet med deg da :)

Skrevet

Takker for svar :)

Har det mest om morgenen når jeg våkner, så kommer sikkert av at jeg biter tennene sammen når jeg sover..

Er litt redd for at det skal slite på leddene, slik at det blir verre dersom man går sånn kjempelenge. Men siden verken lege eller tannlege finner ut av hva det er, så blir man litt nervøs og engstelig før hva som kan skje hvis det blir verre.

Gjest graza
Skrevet

Interressant spørsmål! Var for ca 2 mnd siden hos tannlegen og fikk slipt tennene mine, dette pga at jeg hadde fått bittskinne fordi jeg

gnisser tenner, og tannlegen mente det var pga bittet mitt ikke var korrekt. Men dette har vært helt grusomt, føler meg helt rar med

det ´nye bittet´. Føler meg litt som du beskriver, at jeg ikke kan gape skikkelig, strammere i munnregionen etc..

Da jeg fikk bittskinne som jeg brukte på natta i noen uker før tennene ble slipte merka jeg at det hjalp, muskulaturen rundt kjeven

slappet mere av. Jeg gnisser ikke mye og har aldri hatt hodepine eller andre problemer bortsett fra at jeg kunne se litt merker på noen tenner. Så kanskje det kan hjelpe deg , altså at du skaffe deg en bittskinne, slik et du kanskje ikke biter så hardt...

Btw, andre her inne som vet om bittet kan justeres tilbake der det var?, evt bygge på? for dette holder jeg ikke ut...

Gjest graza
Skrevet

Ja der ser du,

bittet er så gærent at jeg ikke klarer og lese teksten...Du HAR jo bittskinne!

Anyway, føler med deg! Prøv og se om avspenningsteknikker kan hjelpe, evt stresse ned... gnissing kan være stressrelatert

Spørsmålet mitt står fortsatt ved lag.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til osteopat. Jeg går pga kjeven og nakken. Han går mye rart, men det han går med kjeven er det eneste som gjør vondt (og det noe så inn i #$$%$"!&*%&@@%"##&&)/$"#@@*), men det funker som bare det. Bruker det han gjør selv av og til, men det blir ikke like bra.

Skrevet

Hei !

Gikk for noen måneder siden til legen fordi jeg våknet en morgen med låst kjeve. Legen fant ikke noe "feil" med kjeven min, og jeg ble

henvist til kjeveortopeden. Han konkluderte med at bittet mitt var 100% intakt, og ingenting feil me det. Gikk deretter til tannlegen før å få en bittskinne. Ble litt bedre med bittskinnen, men sliter fortsatt med knekking/låsing. I det siste har det vært litt mye knekking og nå har jeg en veldig øm kjeve på høyre side, greier nesten ikke gape opp.

Noen som har vært borti lignende?

Takker for svar !

Har samme problem selv, knaker og smeller når jeg gaper, kontanste smerter og ble tilslutt sittende fast. Jeg ble deretter henvist til kjevespesialist ved sykehuset, hvor det ble tatt MR og konstatert forskjøvet kjeveleddsmenisk. Dette er vist veldig vanlig, men selvfølgelig plagsomt. Eneste som kan lindre dette er bittskinne og kjeveleddsøvelser, som har som hensikt å stramme leddbåndene i kjeven slik at menisken sklir på plass. Går også periodevis på volatren for å dempe de muskulære smertene.

Legen sa forresten at smelling/knaking var en bra ting, siden man da kan være sikker på at det er bevegelse i leddet! :)

Skrevet

Kjeven.min låser seg i perioder med mye stress, fryktelig ubehagelig. Det tar noen uker før det går skikkelig over igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...