Gå til innhold

Hvor mye kostet en bolig for 10-20 år siden?


Meridian

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva en bolig kostet for sånn 10-20 år siden?

Var prisene på en bolig i Oslo for 10 år siden like mye som idag? Når var det prisene begynte å stige så kraftig?

Noen som vil fortelle om boligpris-historien?

Jeg ser at et hus på 200 kv.m. i Oslo koster 8 mill idag - hva kostet dette for 10 år siden?

Hvor vanskelig er det å komme inn på boligmarkedet idag?

Jeg skal begynne å studere fra høsten av i Oslo, og tenkte på å kjøpe meg en bolig siden jeg skal studere i 5-6 år.

Men ting er visst ikke like lett idag som før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisene steg kraftig under høyrebølgen på 80-tallet, da en del regler for regulering av boligpriser ble fjernet, men de steget jevnt over de siste hundre årene, men mest på grunn av inflasjon frem til 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene steg kraftig under høyrebølgen på 80-tallet, da en del regler for regulering av boligpriser ble fjernet, men de steget jevnt over de siste hundre årene, men mest på grunn av inflasjon frem til 1980.

Men var det ikke en boligkrakk på 80-tallet først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å vite hvor mye et hus eller leilighet (ikke borettslag) har blitt solgt, for kan du finne ut det ved å gå inn på eierskifte under eiendommer tilsalgs på finn.no ved å skrive inn adressen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned denne rapporten fra OBOS og se statistikken på side 5, som viser prisutviklingen fra 1985 frem til 2011.

http://www.obos.no/arch/_img/9976749.pdf

Realprisen - altså gjennomsnittpris justert for konsumprisindeks viser at en bolig kostet:

1985 - kr. 5020 pr m2

1989 - kr. 9254 pr m2

1992 - kr. 4600 pr m2

2002 - kr. 14100 pr m2

2011 - kr. 22000 pr m2

I 1992 fikk man en fin leilighet for 300.000 kroner, som tilsvarte rundt 1 1/2 gjennomsnittslig årslønn. I dag koster den samme leiligheten rundt 2 millioner, som tilsvarer rundt 4 1/2 gjennomsnittslige årslønner.

Det er virkelig ikke rart mange klager over skyhøye boligpriser! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en knall loftsleilighet på Torshov i 1992 for 350.000 kroner. Den ble solgt for fire år siden for 2.8 millioner kroner. Penger rett i lomma :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var boligkrakk på slutten av åttitallet, begynnelsen av nittitallet. Mine foreldre kjøpte en leilighet i beste Østre Bærum i 1991 for 700.000, da hadde verdien blitt redusert med over halvparten fra før markedet falt sammen. Takst på denne leiligheten er ihvertfall 3 500 000 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kjøpte leilighet i Oslo i 1986 til 1 mill, solgte den i 2005 for 2 mill.

Min søster kjøpte seg leilighet i en mindre by i 1985 til 50 000, verdi i dag ca 1,2 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva en bolig kostet for sånn 10-20 år siden?

Var prisene på en bolig i Oslo for 10 år siden like mye som idag? Når var det prisene begynte å stige så kraftig?

Noen som vil fortelle om boligpris-historien?

Jeg ser at et hus på 200 kv.m. i Oslo koster 8 mill idag - hva kostet dette for 10 år siden?

Hvor vanskelig er det å komme inn på boligmarkedet idag?

Jeg skal begynne å studere fra høsten av i Oslo, og tenkte på å kjøpe meg en bolig siden jeg skal studere i 5-6 år.

Men ting er visst ikke like lett idag som før?

Vår bolig kostet for 7 år siden 1.1 mill. I dag må du betale 2.450.

Min første leilighet kostet 130.000 det var i 1990. Samme leilighet koster i dag.1.2 mill

I borettslag så var det lik pris på alle leiligheter i et borettsl. Samme hva du hadde gjort med leiligheten. Prisene ble sluppet løs rundt 1980,så der begynte det å forsvinne det som heter sosial bygging. Siden 80 så har prisene bare økt og økt.

Det sies i dag, det ble sagt for 10 år siden,og 20 år siden. Nå kan ikke prisene stige mere,for dette kan folk umulig klare å betale.....

Det finnes ikke sosial boligbygging i dag. Det er utbyggere som bygger"høsehus" som de selger svindyrt.

Stort sett hele norge ble gjenreist av sosial boligbygging. har vi mistet evnen?

Det ble bygget nøkerne boliger. Finansiert igjennom husbanken. Helt frem til 80 så drev norge med dette.

Skal du ha deg bolig, sett av penger i banken hver mnd. Så du har startkapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var boligkrakk på slutten av åttitallet, begynnelsen av nittitallet. Mine foreldre kjøpte en leilighet i beste Østre Bærum i 1991 for 700.000, da hadde verdien blitt redusert med over halvparten fra før markedet falt sammen. Takst på denne leiligheten er ihvertfall 3 500 000 i dag.

boligkrakket kom etter bankkrisa. Mange måtte gå fra husene sine da. renten var vel oppe i 12 % på boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Faren min sitt hus kostet 2,9 millioner når han kjøpte det for 11 år siden. Nå vil han får minst 5,2 millioner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Foreldrene mine kjøpte huset sitt for rundt 1 mill for 20 år siden. Nå går de samme husene (er i ei gate med helt like hus) for rundt 4 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte min leilighet i 2001 for 980 000. Meglertakst i 2011 var 2 450 000.

Boligkrakket i slutten av 80 tallet gjorde at mange måtte gå fra husene sine med tap. D.v.s de solgte husene sine for mindre enn hva resterende gjeld på bolig var. Renta var meget høy, folk klarte ikke å betale de måntlige avdragene på boliggjelden og måtte selge husene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte i 2002 leilighet i Oslo til 1.1 mill. Solgte den bare fem år senere, i 2007, til 2.050.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøper bolig i dag, kjøper sannsyligvis på topp desverre. Det er synd, men dagens unge er boligtaperne i dobbelt forstand. Ikke bare må de betale urimelig mye i forhold til hva foreldrene våre gjorde, men de må også ta smellen som kanskje kommer i nær framtid(umulig å spå dog).

Men hva skal man gjøre? Alle trenger tak over hodet og det er noe dritt å leie i all evighet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå hadde man da også lavere forventninger for 20 år siden.

Det var ikke slik at studenter eller folk i 20-årene uten lang tid i arbeidslivet, forlangte å ha råd til å kjøpe seg bolig, og det gjerne i et hippt og sentralt strøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde man da også lavere forventninger for 20 år siden.

Det var ikke slik at studenter eller folk i 20-årene uten lang tid i arbeidslivet, forlangte å ha råd til å kjøpe seg bolig, og det gjerne i et hippt og sentralt strøk.

Nettopp! Og ting til hus og hjem kjøpte man brukt, på loppemarked eller sparte lenge til.

Nå skal alt være nytt hver gang man flytter....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet i 1986 på 70 kvm for 250.000. Husker ikke fellesgjelda, men den var på knappe 80.000 da jeg solgte for 455.000 16 år etter.

Kjøpte enderekkehus på 72 kvm for 685.000 i starten av 2000-tallet. Da med fellesgjeld på 450.000. I fjor ble tilsvarende solgt for 1,5 mill og fellesgjelda er på under 350.000. I dag tipper jeg den vil gå for 1,7-1,8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...