Strikkemamma Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Jeg er ferdig nyutdannet sykepleier til våren og har fått tilbudt jobb på sykehuset etterpå. Grunnlønn for sykepleiere på den avdelingen jeg skal begynne på er ca 328 000 har jeg hørt. Jeg arbeider også hver 3. helg der nå mens jeg er student og har grunnlønn som hjelpepleier, som er ca 318 000. Er ikke lønnsskillet veldig lavt, mtp. alt ansvaret jeg plutselig får som sykepleier? I tillegg har jeg hørt om en annen som er ferdig på likt med meg, som begynner i kommunen og kommer til å få en grunnlønn på 380 000. Har jeg noen rett til å forhandle meg til høyere lønn eller er jeg bare nødt til å ta til takke med det jeg får tilbud om? Har dere noen tips til hvordan jeg bør ta dette opp? Syns det er meget ubehagelig samtaleemne å snakke med sjefen om Endret 28. februar 2012 av Susih89
Charlie. Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Jeg er ferdig nyutdannet sykepleier til våren og har fått tilbudt jobb på sykehuset etterpå. Grunnlønn for sykepleiere på den avdelingen jeg skal begynne på er ca 328 000 har jeg hørt. Jeg arbeider også hver 3. helg der nå mens jeg er student og har grunnlønn som hjelpepleier, som er ca 318 000. Er ikke lønnsskillet veldig lavt, mtp. alt ansvaret jeg plutselig får som sykepleier? I tillegg har jeg hørt om en annen som er ferdig på likt med meg, som begynner i kommunen og kommer til å få en grunnlønn på 380 000. Har jeg noen rett til å forhandle meg til høyere lønn eller er jeg bare nødt til å ta til takke med det jeg får tilbud om? Har dere noen tips til hvordan jeg bør ta dette opp? Syns det er meget ubehagelig samtaleemne å snakke med sjefen om Ja, du har alltid rett til å forhandle lønn. Hvorfor synes du dette er ubehagelig? Det er en avtale mellom deg og arbeidsgiver, og det er jo ikke slik at du skal føle deg beæret over å få lov til å jobbe der. Synes du skal bruke eksempelet du skriver her og be sjefen om å utjevne forskjellen.
Strikkemamma Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2012 Ja, du har alltid rett til å forhandle lønn. Hvorfor synes du dette er ubehagelig? Det er en avtale mellom deg og arbeidsgiver, og det er jo ikke slik at du skal føle deg beæret over å få lov til å jobbe der. Synes du skal bruke eksempelet du skriver her og be sjefen om å utjevne forskjellen. Jeg føler meg bare så grisk og klønete når jeg skal ta det opp og diskutere det. Men det er jo en helt normal ting å gjøre når jeg hører på andre. Jeg er litt fersk i dette kan man si
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Ganske vanlig at lønnen til helsepersonell er høyere i kommunal sektor. Studievennen din har likevel fått tilbud om en relativt høy lønn som nyutdannet, så vil tippe hun har noe ansinitet elns. Men joda, du står fritt til å forhandle lønn :-)
Charlie. Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Jeg føler meg bare så grisk og klønete når jeg skal ta det opp og diskutere det. Men det er jo en helt normal ting å gjøre når jeg hører på andre. Jeg er litt fersk i dette kan man si Det er sjefen din som er grisk, som vil tekke sine overordnede ved å gjøre en god "handel". Nå er heller ikke helsevesenet en butikk som skal gå i pluss...
Strikkemamma Skrevet 28. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2012 Ganske vanlig at lønnen til helsepersonell er høyere i kommunal sektor. Studievennen din har likevel fått tilbud om en relativt høy lønn som nyutdannet, så vil tippe hun har noe ansinitet elns. Men joda, du står fritt til å forhandle lønn :-) Hun har samme utgangspunkt som meg :)men jeg kan vel ikke kreve like høy lønn selv om jeg tar frem dette eksempelet? Det ville jo blitt hinsides urettferdig for de andre?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Hun har samme utgangspunkt som meg :)men jeg kan vel ikke kreve like høy lønn selv om jeg tar frem dette eksempelet? Det ville jo blitt hinsides urettferdig for de andre? Du kan eventuellt argumentere med at kommunen har bedre lønn, men ikke at du kjenner en som er "lik som deg" og har sånn og sånn lønn så derfor må du ha det og. Men husk å også sjekke hva du har i tillegg, velferdsordninger osv. Det er ikke sikkert du kommer bedre ut av det ved å jobbe et annet sted med høyere grunnlønn
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Jeg jobber i en administrativ stilling i helsesektoren, og i alle fall hos oss ville du stilt meget lavt med tanke på lønnsforhandlinger som nyutdannet. Her er det ikke noe forhandlingsrom ved ansettelse i sykepleierstillinger, et lønnskrav må behandles av et utvalg før det eventuelt går igjennom, og da etter godkjenning/anbefaling fra øverste leder. Hos oss ville du mest sannsynlig ikke fått noen anbefaling fra leder som nyutdannet, og hadde du fått det hadde du med omtrent 100% sannsynlighet ikke fått godkjent søknaden av utvalget som i såfall måtte ha behandlet den. Sjansene hadde vært mye høyere dersom du hadde takket ja til stillingen først, og vist deg som en godt over middels dyktig sykepleier. Jeg sier ikke dette for å ta fra deg motet, for det er jo alltids verdt et forsøk (og for alt jeg vet kan det være forhandlingsrom der du har blitt tilbudt jobb, selv om det i utgangspunktet ikke er det der jeg jobber, i hvertfall ikke for nyutdannede uten spesialkompetanse) Uansett så får du ha lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå