Gå til innhold

Skattelettelse når man er hovedforsørger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag har jeg ringt skatteetaten i 30min, de fant ikke ut av det men ringte opp. De sa at han kan få gå ned en skatteklasse hvis vi er meldepliktige samboere men hun var ikke sikker.

Nå prøver jeg å finne dette på nett men finner det ikke. Noen som vet? Hvordan endrer man det da? Det er viktig at han får det på Mars skatten, i April begynner jeg å få dagpenger. Jeg har altså null inntekt nå, er hjemme med barn og venter på barnehageplass...

Ps. Et spørsmål til: Er lån/stipend skattepliktig inntekt eller regnes det ikke som inntekt? I så fall kommer jeg tjene mindre enn 39.+-+-:- og kan da søke om frikort?

Skjønner ikke en drit og nå har jeg lagt ned 4timer på dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke pr mnd det er i året, dvs at det kommer ann på hva du tjener i året, selv med dagpenger. Tror det er under en eller en halv G du må være for at han skal få forsørgerfradrag for 2012, det vil si at han kan skatte ca 1000 kr mindre pr mnd.

Lån og stipend er ikke skattepliktig og regnes ikke som inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pr mnd det er i året, dvs at det kommer ann på hva du tjener i året, selv med dagpenger. Tror det er under en eller en halv G du må være for at han skal få forsørgerfradrag for 2012, det vil si at han kan skatte ca 1000 kr mindre pr mnd.

Lån og stipend er ikke skattepliktig og regnes ikke som inntekt.

Okej så bra :) Vet du/någon om man kan få dagpengar medan man studerar 100% (antar att man inte får det), har inte kollat upp det.. När slutar man i så fall få dagpengar? Är det månaden efter att man börjar studera, så att man kan få dagpengar+stipend/lån samtidigt en månad?

Vi försöker planera lite hur det blir med pengar framöver, med en inkomst, 1månad helt utan inkomst pga dagis/barnehagen är stängt då och jag studerar i sommar så vi kommer behöva betala dagmamma i minst 1månad i sommar också.. Suck, men är ju en självvald situation då (förutom att jag går utan jobb nu och att lillen inte har dagis/barnehageplass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan søke om å beholde dagpenger mens en studerer men det er få som får det.

Dagpengene forsvinner fra første skoledag. Dvs du skal krysse av på at du fra den dagen er i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...