AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Kjæresten min gjennom 4 år begynner å irritere meg noe helt alvorlig. Han tar ikke vare på seg selv og kroppen sin, og begynner å bli veldig, veldig dårlig i formen. Han har diabetes, den arvelige typen, og går med insulinpumpe på seg hele tiden. Han spiser mye, veldig mye karbohydrater gjennom en dag. Gjerne et halvt eller et helt brød, pasta og ris til middag, lite grønnsaker, lite frukt, lite nøtter og mandler, for det liker han ikke, lite proteiner, for han gidder ikke å lære seg å tilberede kjøtt, fisk, kylling. Det er jeg som hele tiden lager middag, og da spiser han, men lesser på med ting som gjør det usunt. Han spiser godteri hver dag, han spiser ekstremt mye mat gjennom en dag, tror vi snakker om 4-6000 kalorier og veldig lite av dette er sunt. Jeg har meldt oss på treningssenter fordi han gjerne kunne tenke seg å trene med meg, men han går etter 10-15 min fordi spinning er kjedelig, løping er kjedelig, kardio er kjedelig, og løfte vekter er enda kjedligere. Han er ikke spesielt tykk eller overvektig, men jeg tør ikke å tenke på hvordan han ser ut på innsiden! Jeg håper noen her har råd, innspill og synspunkter, for jeg kommer til å vise ham denne tråden. Mine argumenter kommer jo ikke gjenom.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Og hvis det ikke kom godt nok frem, så må jeg understreke at jeg reagerer så voldsomt fordi jeg er livredd for at han skal bli alvorlig syk!
KaDust Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Kanskje ta han med til en lege som kan forklare alvoren i det? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Kan jeg være med inn til legen da? For han vil garantert ikke sitte der og selv si "ja, jeg spiser 1 liter yoghurt til frokost, 5 brødskiver, litt sjokolade, stort glass cola" osv. Han er ikke helt tapt, han vet det er feil, men gidder ikke å gjøre noe......
linnformasjonen Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 dette er ikke svaret du vil ha, men kostholdet hans er utelukkende hans egen sak. Jeg forstår at du ønsker at han skal være sunn og leve lenge, men da tror jeg ikke sinne er den beste måten å formidle det på - har du forsøkt å si at du elsker ham og syntes det er vondt at han ikke tar bedre vare på kroppen du er så glad i?
KaDust Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Jada, er fint mulig å være med han inn. Jeg har hatt med min inn flere ganger, og har vært med han inn et par ganger også.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 dette er ikke svaret du vil ha, men kostholdet hans er utelukkende hans egen sak. Jeg forstår at du ønsker at han skal være sunn og leve lenge, men da tror jeg ikke sinne er den beste måten å formidle det på - har du forsøkt å si at du elsker ham og syntes det er vondt at han ikke tar bedre vare på kroppen du er så glad i? Ja altså, jeg er ikke sint på ham, jeg er sint her, om du skjønner. Jeg forteller ham hver dag at jeg elsker ham, er bekymret for diabetesen, lager de mest sunne og gode måltidene, kjøper alltid det sunne til oss, og det har jo forbedret seg litt, men likevel. Han har diabetes og må skru opp pumpa flere ganger for dagen, det er neppe helt bra, jeg er jo redd han skal dø fra meg i tidlig alder!
loffen Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Du kan jo ikke tvinge ham til å spise sunt heller. Men det er jo tragisk at han ikke er voksen nok til å innse at han lever farlig ved å spise så usunt. Særlig når han har diabetes!
linnformasjonen Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Ja altså, jeg er ikke sint på ham, jeg er sint her, om du skjønner. Jeg forteller ham hver dag at jeg elsker ham, er bekymret for diabetesen, lager de mest sunne og gode måltidene, kjøper alltid det sunne til oss, og det har jo forbedret seg litt, men likevel. Han har diabetes og må skru opp pumpa flere ganger for dagen, det er neppe helt bra, jeg er jo redd han skal dø fra meg i tidlig alder! Hei, ja - det skjønner jeg. Det må være vanskelig for deg å se på at han ødelegger seg selv slik. Er han sunn og frisk sånn psykisk? Jeg syntes dette spisemønsteret virker destruktivt, han er ikke deprimert?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 Hei, ja - det skjønner jeg. Det må være vanskelig for deg å se på at han ødelegger seg selv slik. Er han sunn og frisk sånn psykisk? Jeg syntes dette spisemønsteret virker destruktivt, han er ikke deprimert? Nei, han er ikke deprimert eller noe, håper jeg, vi bor sammen og har en fin hverdag. Han er glad og lykkelig, men veeeldig glad i colaen sin, og han tror han spiser sunt hvis han spiser yoghurt til frokost, men når det er 2 bokser på en halv liter av de der tine fruktyoghurtene, så er det jo ikke sunt. Det renner vel over av sukker! Og han tror han spiser sunt hvis han tar karbonadedeig, selv om han drukner det i sauser og 2-300gram kokt spaghetti over det igjen. Loffen: Ja, det bekymrer meg veldig, han er bare 27..
Kenniball Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Drikker vel ikke vanlig Cola vel? Har han høyt gjennomsnittlig blodsukker?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Jo, han drikker vanlig cola, dessverre. Vet ikke noe om blodsukkeret hans, han sier ikke så mye om diabetesen, blodsukker osv, men den pumpa fikler han med hver eneste gang. Av og til sier han "oi, nå måtte den skurs høyt opp". Og det er vel fader meg ikke bra..
Gjest Kim Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Kanskje han har en jobb der han brenner de 4000 kaloriene pr. dag? Kanskje du har tatt helt av på dette latterlige lavkarbo hysteriet?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 Kanskje han har en jobb der han brenner de 4000 kaloriene pr. dag? Kanskje du har tatt helt av på dette latterlige lavkarbo hysteriet? Han har en kontorjobb. Kanskje du skal lese hva jeg skriver, og hvor skriver jeg at jeg er tilhenger av lavkarbo? For det er jeg ikke. La meg oppsumere hva kjæresten min med diabetes kan spise på en dag: Frokost: 2 5dl bokser med tine melon yoghurt. 4-5 brødskiver med pålegg som hvitost, rekesalat, brunost. Til det drikker han gjerne 1-3 glass cola. Lunsj: Han liker å varme opp noe pasta bolognese som han kjøper i ferdige poser, og tar det med seg, eller så kjøper han en god del av derre billys, gorbys eller hva de heter, de som man lager i mikro. Han spiser fort en 3-4 av de. Middag: Han lager 500-800gram karbonadedeig/kjøttdeig, heller over store mengder pastasaus, og koker opp veldig mye spaghetti. Igjen drikker han cola, saft, eller av og til vann. Så spiser han en god del godterier, sjokolade, kjekst, potetgull, vingummi, osv. Så blir han sulten igjen, og tar seg gjerne 4-6 skiver med hvitos, italiensk salat, rekesalat, eller brunost igjen, han liker ikke så mye annet. Kvelds blir ofte en hamburger, som er ferdigkjøpt. Vi har ulike arbeidstider, så slik ser dagene hans ut når det ikke er jeg som lager maten. Er jeg fortsatt lavkarbohysteri, du? Eller har du lest tråden nå? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #15 Skrevet 28. februar 2012 Jo mer han forverrer sin egen tilstand, jo fortere vil han bli blind. 2
linnformasjonen Skrevet 28. februar 2012 #16 Skrevet 28. februar 2012 Han har en kontorjobb. Kanskje du skal lese hva jeg skriver, og hvor skriver jeg at jeg er tilhenger av lavkarbo? For det er jeg ikke. La meg oppsumere hva kjæresten min med diabetes kan spise på en dag: Frokost: 2 5dl bokser med tine melon yoghurt. 4-5 brødskiver med pålegg som hvitost, rekesalat, brunost. Til det drikker han gjerne 1-3 glass cola. Lunsj: Han liker å varme opp noe pasta bolognese som han kjøper i ferdige poser, og tar det med seg, eller så kjøper han en god del av derre billys, gorbys eller hva de heter, de som man lager i mikro. Han spiser fort en 3-4 av de. Middag: Han lager 500-800gram karbonadedeig/kjøttdeig, heller over store mengder pastasaus, og koker opp veldig mye spaghetti. Igjen drikker han cola, saft, eller av og til vann. Så spiser han en god del godterier, sjokolade, kjekst, potetgull, vingummi, osv. Så blir han sulten igjen, og tar seg gjerne 4-6 skiver med hvitos, italiensk salat, rekesalat, eller brunost igjen, han liker ikke så mye annet. Kvelds blir ofte en hamburger, som er ferdigkjøpt. Vi har ulike arbeidstider, så slik ser dagene hans ut når det ikke er jeg som lager maten. Er jeg fortsatt lavkarbohysteri, du? Eller har du lest tråden nå? Dette kostholdet er jo helt galematias, det er et under at karen ikke veier 200 kilo. Dette kostholdet er mer enn 4000 kalorier, bare frokosten er jo 1000 kalorier. Karen konsumerer jo nærmere 6000 kalorier - det samme som olympiske svømmere som trener 6 timer om dagen (selv om jeg gjetter på at det ikke er så mye cola, sjokolade og hamburger i deres diett). Kjæresten din må ha strukket magesekken sin, for dette er jo ikke vanlige porsjoner med mat. Hadde det vært mulig at dere etter en legetime der legen skremmer han skikkelig (de blodprøvene kan jo ikke være bra) blir enige om å sette noen mål, og ha en belønning. F.eks en ferie eller så? Det er vanskelig det her, ting blir jo fort så sårt når det er snakk om kropp også. 1
Gjest HuskyPusky Skrevet 28. februar 2012 #17 Skrevet 28. februar 2012 Hva er egentlig Hba1cen hans når han holder på slik? Det må jo være skyhøyt, ellers må han bruke enorme mengder insulin hver dag. Han er klar over langtidsvirkningene av høyt blodsukker? Kanskje du får bruke litt skremselspropaganda og nevne det med at han kan bli blind og få ødelagte nyrer å nerver. Kanskje han har begynt å merke det på synet allerede? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Jo mer han forverrer sin egen tilstand, jo fortere vil han bli blind. Hva er egentlig Hba1cen hans når han holder på slik? Det må jo være skyhøyt, ellers må han bruke enorme mengder insulin hver dag. Han er klar over langtidsvirkningene av høyt blodsukker? Kanskje du får bruke litt skremselspropaganda og nevne det med at han kan bli blind og få ødelagte nyrer å nerver. Kanskje han har begynt å merke det på synet allerede? Blind, syn?? Kan dere forklare meg hvordan dette kan påvirke synet? Hjelp?? Det er ikke så lenge siden han måtte ha briller...... Nå er jeg faktisk oppriktig enda mer bekymret. 1
Gjest HuskyPusky Skrevet 28. februar 2012 #19 Skrevet 28. februar 2012 Blind, syn?? Kan dere forklare meg hvordan dette kan påvirke synet? Hjelp?? Det er ikke så lenge siden han måtte ha briller...... Nå er jeg faktisk oppriktig enda mer bekymret. Hvis han går med et for høyt blodsukker over lengre tid så vil han få et høyt langtidsblodsukker (Hba1c). Dette er ikke gunstig for kroppen i det hele tatt, og om dette er noe man går med lenge så kan det begynne å tære på syn, nyrer og nerver. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #20 Skrevet 28. februar 2012 Nå driter jeg i hvordan han liker maten sin, heretter hører han på meg, ellers kaster jeg ham til helvete ut. Nå leker han litt for mye med helsen sin, i løpet av de 4 siste årene vi har vært sammen og bodd sammen, har synet hans blitt vesentlig dårligere. Jeg har vært med ham til øyenlege og optiker, men ingen har nevnt noe om at diabetes kan ha noe med dette å gjøre. Nå er det stopp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå