Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite dilemma. Eller det er det vel egnetlig ikke, men ja.

Mamma gir meg 75.000kr som arv fra mormor. Kjempekoselig det, for hadde ikke trodd jeg skulle få noe som helst! 50 000 av disse skal på sparekonto, så sa hun at jeg skulle unne meg selv noe med de siste 25 000. Som bl.a kamera, ferie og noe klær.

Men, siden jeg er en sparegris og tenker på fremtiden så frister det så sykt å bare sette de siste 25.000 kronene på konto også. Det er jo tross alt 25.000kr og jeg får ikke spart så mye på det trange budsjettet mitt nå. Men jeg har jo ikke gjort noe annet enn å spare, spare, spare hele livet! Jeg trenger virkelig et nytt kamera for jeg får ikke drevet med favoritthobbyen min nå da det jeg har er ødelagt, jeg trenger nye bukser for jeg er lang og slank med brede hofter og buksene som passer formen min koster ofte 1000kr+, noe jeg aldri har råd til. Så har jeg generelt ingen klær jeg trives i eller som passer fasongen min så jeg trenger jo det også. Jeg har også drømt om å dra på ferie til Hellas eller noe sånt i flere år, så selvfølgelig alt dette frister det jo å bruke penger på. Men jeg tenker, det kan jo ta lang tid for meg å få spart opp de 25.000 å få de satt inn på konto? Men igjen, så har jeg og samboer nok egenkapital til et flott hus med ekstra soverom og alt sånt nå allerede, mens vi fortsatt får noen år med sparing før jeg får meg fast jobb og vi kan får mulighet til å skaffe lån på hus.

Dette ble sikkert veldig rotete, men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre nå. Jeg sparer jo alt jeg har fra før av, skal jeg unne meg litt da, eller skal jeg være fornuftig og fortsette sparinga?

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg ville nok spandert på meg selv et nytt kamera, en bukse eller to, og en tur til frisøren eller noe lignende selvbortskjemming, og spart resten på en bufferkonto. :)

• Liker 4
Skrevet

Spar til noe du har ORDENTLIG lyst på! Og helst til noe av verdi eller en opplevelse. For 25 000 kan du f.eks dra på ferie i Thailand, Vietnam osv i tre uker. Eller spar til bryllup, f.eks. Skal du kjøpe noe materielt syntes jeg det burde være noe som ikke faller noe særlig i verdi, eller noe som du kan ha glede av i mange mange år fremover. Jeg kjøpte sølvtøy for noe av arvepengene etter mine besteforeldre. Det syntes jeg er veldig fint, for jeg tenker på de hver eneste gang jeg tar det frem... :hjertesmil:

Skrevet

Jeg er som deg. Tenker på framtiden og sparer, sparer og sparer. Det ser jeg på som en veldig god egenskap, til et visst punkt ;)

Så siden du og samboeren til og med har fått bygd dere opp tilstrekkelig egenkapital, stemmer jeg absolutt for at du kjøper deg kamera, klær du føler deg vel i og tar deg en ferie, koste hva det koste vil!

Det fortjegner du, så flink som det høres ut som du har vært til å spare! Unn deg dette! :jepp:

• Liker 3
Skrevet

Unn deg noe fint! Ikke være sparegris hele ungdomstida di! :)

• Liker 2
Skrevet

Kamera er jo også en veldig fin måte å skape nye minner på :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Synes du skal høre på din mor jeg :) Du sier jo selv at du har spart hele livet, og din mor vet nok at du burde unne deg noe ekstra no. Man skal jo leve livet mens man kan. 50 000 til sparing er jo mye det også, og du har jo resten av livet på å spare på.

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

kjøp deg kamera og en bukse og resten på sparekonto. Win win.

• Liker 3
Skrevet

Syns det er så vanskelig å bestemme seg. :sjenert:

Har diskutert det med samboer også, og han er også usikker. Han også vil på ferie og synes at jeg skal unne meg noe siden jeg er så sparegris, men så synes han også det hadde vært greit å få de inn på sparekontoen. Så vi er begge splitta. :gjeiper:

Skrevet

For meg er det viktig å respektere ønsket til giveren om hva pengene skal gå til (selv om man juridisk sett kan gjøre hva man vil med dem), så jeg syns du skal høre på moren din. Det høres ut som om du er fornuftig og har god styring på økonomien din, så det er nok en grunn til at moren din sier at du skal unne deg noe. Se på det som en gave fra henne, om du nå velger å reise bort eller kjøpe kamera.

• Liker 6
Skrevet

Kjøp deg nytt /brukt kamera. Det vil uansett alltid være en god investering etter min mening. Du behøver jo ikke gå for det nyeste og dyreste.

Når det gjelder ferie, kan dere jo hoppe på en siste liten tur. Da sparer dere en del penger. Kanskje dere heller skulle ha kikket på Polen som reiseland. Da får du handlet deg mye klær for en rimelig penge også.http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=2631538

Skrevet

Jeg er som deg, sitter med 450 000kr på kontoen og vet ikke en gang hva jeg sparer til, bare at jeg sparer. Og jeg unner meg heller ikke dyre ting, tenker at jeg greier meg med det jeg har. Men av og til MÅ man bare! Jeg spytta ut 50 000 i en grei bruksbil, det var drithardt å betale den :ler: men akk så godt rett etterpå, da tenkte jeg ikke på pengene jeg hadde brukt, men gleden og nytten bilen gjorde. Og de tingene du snakker om at du trenger, nye bukser og klær som passer deg, nytt kamera, det er ting du TRENGER, faktisk trenger! Om du har litt lyst å kjøpe de, så har du lov, du må ta kontroll over den trangen til å spare, og ikke spare en gang i blant. Selv om jeg skjønner deg godt.

• Liker 2
Skrevet

Kamera 'må' du vel kjøpe en gang uansett? Like greit å gjøre det nå som du har ekstra penger. :)

(må som i at det er hobbyen din, og at alternativet vil være å ikke drive med denne i flere år fremover)

Skrevet (endret)

Jeg er som deg, sitter med 450 000kr på kontoen og vet ikke en gang hva jeg sparer til, bare at jeg sparer. Og jeg unner meg heller ikke dyre ting, tenker at jeg greier meg med det jeg har. Men av og til MÅ man bare! Jeg spytta ut 50 000 i en grei bruksbil, det var drithardt å betale den :ler: men akk så godt rett etterpå, da tenkte jeg ikke på pengene jeg hadde brukt, men gleden og nytten bilen gjorde. Og de tingene du snakker om at du trenger, nye bukser og klær som passer deg, nytt kamera, det er ting du TRENGER, faktisk trenger! Om du har litt lyst å kjøpe de, så har du lov, du må ta kontroll over den trangen til å spare, og ikke spare en gang i blant. Selv om jeg skjønner deg godt.

:ler: Er vel sånn jeg ender opp også!

Jaaa, jeg føler meg jo ikke vel i noen av de klærne jeg har men har alltid tenkt at jeg kan leve med det til jeg er ferdig i studier og har fått ordentlig arbeid. Men kanskje jeg bare skal "hoppe" i det for en gangs skyld.

Endret av KaDust
Skrevet

:ler: Er vel sånn jeg ender opp også!

Jaaa, jeg føler meg jo ikke vel i noen av de klærne jeg har men har alltid tenkt at jeg kan leve med det til jeg er ferdig i studier og har fått ordentlig arbeid. Men kanskje jeg bare skal "hoppe" i det for en gangs skyld.

Jeg kan nesten garantere deg at når du er ferdig med studiene og har ordentlig arbeid, så vil du ikke prioritere å handle slike ting du trenger da heller :ler: Jeg kjenner lusa på gangen, så jeg sier bare hopp i det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan nesten garantere deg at når du er ferdig med studiene og har ordentlig arbeid, så vil du ikke prioritere å handle slike ting du trenger da heller :ler: Jeg kjenner lusa på gangen, så jeg sier bare hopp i det.

:ler: Du sier vel noe. Får håpe det føles godt etterpå da, for jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker å bruke pengene.

Og ja, kamera kjøper jeg nok uansett for nå har jeg vært foruten hobbyen i ett år allerede og det suger.

Skrevet

:ler: Du sier vel noe. Får håpe det føles godt etterpå da, for jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker å bruke pengene.

Og ja, kamera kjøper jeg nok uansett for nå har jeg vært foruten hobbyen i ett år allerede og det suger.

Da må du kjøpe det kameraet, fordi din personlige lykke blir bedre av en hobby du kan engasjere deg i og glede deg med, og det betyr mye mer enn de pengene du kan spare, selv om det ikke føles slik nå. Gjør deg selv en stor tjeneste, bruk noe av pengene du har spart på deg selv, du vil bli glad av det. :)

Skrevet (endret)

for å lette litt på samvittigheten ved å bruke penger så tenk over og skriv opp hvilke egenskaper, kvaliteter kameraet må ha , hvilke behov det skal dekke og sjekk priser på nett og følg med på når det er kampanjer så du kan få kjøpt det når det er på tilbud og om det ikke kommer på tilbud/kampanje med det første så prut - går du ned i pris så og så mye så kan jeg låne deg noen bilder så og så lenge slik at du får vist frem hva kameraet kan

butikkene har "prutningsmonn" på de aller fleste av varene sine

og jeg syns du skal unne deg et par nye bukser og litt andre klær som du kjenner og vet at du vil trives i og det kan jo vere at du finner noe på tilbud/salg (jeg finner skjelden noe på salg for det er for det meste klær for den høye slanke figuren ikke de under 160cm)

og så bør du huske på at uansett er de pengene du har fått ditt særeie -din arv etter besteforeldre, samboeren din har ikke noe han skal ha sagt over de pengene og kan ikke kreve at du legger de inn i en felles bolig f.ex.

Endret av muttra
Skrevet

Jeg vet han ikke kan kreve noe, og ikke gjør han det heller. Han mener jo at jeg skal unne meg noe men er enig når jeg sier at det hadde vært godt å ha de på sparekonti. :gjeiper: Vi har jo separerte BSU-kontoer og separerte sparekontoer, så det er jo ikke noe problem uansett.

Skrevet

Har forresten lenge sett på et kamera. Nå husker jeg ikke om det er 500D eller 550D med det tilbudet, men det er med to objektiver for under 5000-lappen. Og det er en veldig god pris. Det er ikke den nyeste modellen med det gjør meg ingenting. Mitt er jo eldre uansett og ga flotte bilder det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...