Gå til innhold

Studere videre uten generell studiekomp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 23 år, har gått 3 år på vgs, men fikk ikke studiekompetanse pga. linjen jeg gikk det siste året. Etter vgs har jeg jobbet innenfor servisebranjen, men ønsker nå å begynne å studere igjen.

Tenker noe innenfor helse og sosial. Barnevernspedagog, sisionom, helsefagarberder, verneplerier o.l. Saken er den at jeg er skolelei (er motivert for videre studie, men ser med gru på å begynne på igjen med fag som naturfag og matte for å oppnå generell studiekompetanse)

Vet noen om studier jeg kan som ikke krever generell studiekompetanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjønte jeg ikke?

Skrevet

Det skjønte jeg ikke?

Kva var det du ikkje skjønte? Lenka går til søkarhandboka for 2012. Der står det om korleis ein kan studere utan studiekompetanse (og litt lenger oppe står det om kva måtar ein kan få studiekompetanse på). Kan du ikkje oppfylle noko av det som står der, så blir du nok pent nøydd til å ta opp fag.

Skrevet

Kva var det du ikkje skjønte? Lenka går til søkarhandboka for 2012. Der står det om korleis ein kan studere utan studiekompetanse (og litt lenger oppe står det om kva måtar ein kan få studiekompetanse på). Kan du ikkje oppfylle noko av det som står der, så blir du nok pent nøydd til å ta opp fag.

Jeg har jobbet i 5 år. En heltidsjobb i 2 år og deltidsjobber 3 år. Kan jeg da søke om å "få slippe å ta flre timr i ulike fag" siden jeg ikke har sitti på rumpa, men vært i jobb disse årene?

Skrevet

Jeg har jobbet i 5 år. En heltidsjobb i 2 år og deltidsjobber 3 år. Kan jeg da søke om å "få slippe å ta flre timr i ulike fag" siden jeg ikke har sitti på rumpa, men vært i jobb disse årene?

Eg forstår ikkje kvifor du ikkje kan lese deg fram til dette sjølv i lenka eg gav deg.

Der står det kva som må til for å få studiekompetanse, og evt kva som skal til for at ein skal sleppe å skaffe seg studiekompetanse og likevel få studere. Det er ikkje slik at nokre studie ikkje krev kompetanse i det heile, og dersom du har jobba innanfor andre fagområde, så har du heller ikkje realkompetanse. Sjå side 86 og utover.

Det er vanskeleg for oss å svare sidan vi ikkje veit kva fag du har, men svara står jo i søkarhandboka.

Skrevet

3 år på skole + 2 år i full jobb + over 23 år = kvalifiserer til studiekompetanse basert på 23/5-regelen.

Da må du ta norsk muntlig + skriftlig, nynorsk, engelsk, samfunnslære, historie, matte og naturfag. Enkelte av disse fagene har du sikkert fra før, som engelsk og samfunnslære fra VG1.

Hør med Samordna Opptak, eller ring til nærmeste privatskole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...