Gå til innhold

Babyluker til å levere fra seg uønskede barn

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari
Skrevet

Leste akkurat denne saken babyluker i Tyskland , og lurer litt på hva dere andre her syns om ordningen.

Jeg mener å ha lest om det tidligere, og at det blant annet er utbredt også i Sveits og Østerrike. Selv syns jeg nok det er et godt tiltak, selv om jeg til en viss grad forstår argumentet om at det blir for lettvint å ikke ta ansvar. Imidlertid tenker jeg at det sikrer mange barn en mye bedre oppvekst enn de ellers ville fått, om de i det hele tatt hadde fått vokse opp. Syns også tilbudet om å kunne føde anonymt og gratis er bra, det burde forebygge at fortvilte jenter føder i skjul, med risikoene og traumet det medfører.

Er mer usikker på om vi burde hatt det i Norge - det har vært få tilfeller her, og befolkningen er så spredt at vi måtte hatt mange luker, tiltross for at forlatte barn er et ekstremt sjeldent fenomen. Men på en annen side, et barns oppvekst, det er jo verdt noe... Hmmm...

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det burde finnes bedre ordninger så man ikke trenger sånne luker. At kvinner med såpass store problemer blir fanget opp og får støtte og hjelp i svangerskapet, under fødsel og adopsjon av det uønskede barnet. Tenk så mange tragedier det ligger bak de 500 babyene som er lagt i luker i Tyskland.

Samtidig ser jeg jo fordelene, og hvis man fokuserer på barnets beste er lukene et godt tiltak. Et barn som er uønsket av sine egne foreldre kan være veldig ønsket av noen andre som vil adoptere det.

• Liker 7
Skrevet

Ja, det syns jeg vi burde hatt :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har disse landene babyluker, er reglene for abort annerledes enn her? Er holdningen til det å bli gravid utenfor ekteskap annerledes, er støtteapparatet for enslige mødre annerledes enn her?

Skrevet

Jeg vet ikke helt.

Men en ting vet jeg, det er mange der ute som aldri burde hatt barn, og heller ikke ville det i utgangspunktet. De barna hadde nok hatt det bedre hos noen som kunne gitt dem en god oppvekst.

Skrevet

Etter det jeg har forstått kom babylukene etter at man hadde funnet døde babyer i søppelspann. Da er slike luker et bedre alternativ.

Hvis en mor er i stand til å levere fra seg barnet sitt på den måten så er hun kanskje ikke i stand til å ta vare på det.

Jeg ser på slike luker som en enkel løsning på et akutt problem. Det beste hadde vært om behovet forsvant.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo bedre at barn som er uønsket blir adoptert bort på vanlig måte (i den grad det er vanlig i norge da), sånn at man vet hvor det kommer fra. Babylukene er som nevnt over en løsning på at barna ble dumpet på lite egnede steder eller i verste fall drept, men all den tid vi ikke har et slikt problem klarer vi oss fint med de løsningene som finnes.

Gjest Tigress
Skrevet

Det er ikkje heilt visst at det ikkje burde vere mogleg. Men først og fremst tenkjer eg at det er viktig at det er lett å få abort, slik at ein kan unngå at mødrene kjem i denne situasjonen. Eit svangerskap og ein fødsel er jo ein påkjenning for mora, og det synest eg dei burde ha fått sleppe.

Skrevet

Jeg har vært for dette siden jeg så Oprah (ja, pinlig referansepunkt) ta det opp for noen år siden etter at det ble innført i USA etter at et tenåringspar hadde drept ungen sin fordi de var redde for foreldrenes reaksjoner. Slike luker eller tilsvarende er også veldig utbredt i katolske land hvor abort ikke er et alternativ.

Jeg leste en artikkel om slike "baby dumps" for noen år siden og om fenomenet i Italia hvor de også har gratisklinikker hvor mor kan få oppfølging gjennom HELE graviditeten uten spørsmål og uten navn - dette inkluderer alt som svangerskapskontroller innebærer. Hvis mor så ønsker det, kan hun la barnet ligge igjen og har 24 timer på seg på hente barnet igjen om hun ombestemmer seg. Samme prinsippet gjelder disse babylukene om jeg har forstått det korrekt. Dette er jeg veldig for da man da kan være helt anonym og likevel få medisinsk oppfølging som er nødvendig både for barnets, men også mors, helse.

Selvsagt skulle jeg ønske at det ikke var nødvendig,, men jeg synes det er et bedre alternativ til abort eller at barnet vokser opp hos uegnede foreldre. Bare det å ha muligheten til det slik at desperate foreldre ikke lar ungene ligge igjen i busker, søppelkasser etc. som vi faktisk har hatt tilfeller av også i Norge. Da kan barna vokse opp hos noen som faktisk ønsker dem og er i stand til å ta vare på dem.

• Liker 7
Skrevet

Jeg har vært for dette siden jeg så Oprah (ja, pinlig referansepunkt) ta det opp for noen år siden etter at det ble innført i USA etter at et tenåringspar hadde drept ungen sin fordi de var redde for foreldrenes reaksjoner. Slike luker eller tilsvarende er også veldig utbredt i katolske land hvor abort ikke er et alternativ.

Jeg leste en artikkel om slike "baby dumps" for noen år siden og om fenomenet i Italia hvor de også har gratisklinikker hvor mor kan få oppfølging gjennom HELE graviditeten uten spørsmål og uten navn - dette inkluderer alt som svangerskapskontroller innebærer. Hvis mor så ønsker det, kan hun la barnet ligge igjen og har 24 timer på seg på hente barnet igjen om hun ombestemmer seg. Samme prinsippet gjelder disse babylukene om jeg har forstått det korrekt. Dette er jeg veldig for da man da kan være helt anonym og likevel få medisinsk oppfølging som er nødvendig både for barnets, men også mors, helse.

Selvsagt skulle jeg ønske at det ikke var nødvendig,, men jeg synes det er et bedre alternativ til abort eller at barnet vokser opp hos uegnede foreldre. Bare det å ha muligheten til det slik at desperate foreldre ikke lar ungene ligge igjen i busker, søppelkasser etc. som vi faktisk har hatt tilfeller av også i Norge. Da kan barna vokse opp hos noen som faktisk ønsker dem og er i stand til å ta vare på dem.

Helt enig. Norge er for lite og for spredt befolket til at dette hadde vært noen ide. Så vidt jeg kan huske fra media de siste tyver årene så er det snakk om at det er funnet kanskje...fem døde spedbarn på landsbasis.

Vi har et svært godt system for å ta vare på kvinner og barn, og vi er en ganske homogen befolkning (foreløpig) med få kulturelle forskjeller som fører til opphopning av slike saker.

Landene som har disse ordningene har som regel en sterk kirke og svært sterke sosiale koder og regler for seksualliv, fødsel osv. Og de har mange mange mange innvandrere, ulovlige innvandrere og store befolkningsgrupper av etniske forskjeller klumpet sammen i byene. De har også temmelig mye større problemer med prostitusjon, trafficing, salg av folk i alle varianter osv. Husk at London by alene har flere folk enn du finner i hele Norge til sammen..

Gjest "gjest"
Skrevet

Det er vel så enkelt som at i land hvor de ikke har de støtteordningene vi har for enslige foreldre så blir det en sånn der "kattedør", eneste utveien for en stakkars fortvilt mor.

• Liker 2
Skrevet

Rent prinsipielt er vel ikke slike babyluker noe verre enn senaborter?

Skrevet

Rent prinsipielt er vel ikke slike babyluker noe verre enn senaborter?

Verre? Er det noen som har påstått det da? Jeg vil vel snarere si at det er omtrent tusen ganger bedre.

Bare for å gjøre det klart, argumentasjonen min mot å ha det i Norge var kun pga at jeg ikke ser behovet, jeg tror mødre i Norge som ikke vil ha barnet sitt greier å bli kvitt det uten å sette det i fare slik som forholdende er nå. Mulig jeg tar feil, og hvis behovet eksisterer er det selvfølgelig myyye bedre at barna blir lagt i en babyboks enn drept (eller senabortert, som ikke er så relevant i norge.)

• Liker 2
Skrevet

Det meste har blitt sagt over her. Jeg er enig i argumentene for å ha det slik i diverse land og ser heller ikke behovet for å ha det her i Norge. Så lenge det er sosialt akseptert å få barn i alle mulige slags situasjoner, samtidig som at man har mer enn nok støtteordninger, så syns jeg dette ikke er noe vi trenger. Derimot så syns jeg man burde ha andre adopsjonsregler for de som muligens kunne vurdert adopsjon fremfor å beholde/ta abort.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel så enkelt som at i land hvor de ikke har de støtteordningene vi har for enslige foreldre så blir det en sånn der "kattedør", eneste utveien for en stakkars fortvilt mor.

Selvfølgelig har disse landene også støtteordninger, det er ikke det det handler om. Disse lukene er et tilbud for de som av ulike grunner ikke klarer med barnet sitt og trenger hjelp uten at de helt vet hva de skal gjøre i fortvilelsen. Klart det finnes andre offentlige instanser, som barnevern og helsestasjoner, men det er ikke alltid rette stedet for alle fordi det faktisk medfører en papirmølle og et press til å beholde babyen. I Norge er det jo nesten umulig å adoptere bort en baby, man blir jo nesten tvunget til å beholde barnet og først når det blir en fare for liv og helse havner barnet i fosterhjem og så har man det gående...

Skrevet

Tja, hvis det (som en tidligere bruker nevner) har vært 5 slike tilfeller i Norge de siste årene, så er det 5 liv som kunne vært reddet dersom tilbudet eksisterte.

Skjønner ikke helt at noen kan være imot å redde liv...

• Liker 1
Skrevet

Det er ikkje heilt visst at det ikkje burde vere mogleg. Men først og fremst tenkjer eg at det er viktig at det er lett å få abort, slik at ein kan unngå at mødrene kjem i denne situasjonen. Eit svangerskap og ein fødsel er jo ein påkjenning for mora, og det synest eg dei burde ha fått sleppe.

Det er gode muligheter for å få abort i Tyskland, også uten å være sykeforsikret, så det er ikke glunnen til at det finnes slike babyluker.

Helt enig. Norge er for lite og for spredt befolket til at dette hadde vært noen ide. Så vidt jeg kan huske fra media de siste tyver årene så er det snakk om at det er funnet kanskje...fem døde spedbarn på landsbasis.

Landene som har disse ordningene har som regel en sterk kirke og svært sterke sosiale koder og regler for seksualliv, fødsel osv. Og de har mange mange mange innvandrere, ulovlige innvandrere og store befolkningsgrupper av etniske forskjeller klumpet sammen i byene. De har også temmelig mye større problemer med prostitusjon, trafficing, salg av folk i alle varianter osv. Husk at London by alene har flere folk enn du finner i hele Norge til sammen..

Fem tilfeller er fem for mye. men jeg vet ikke om løsningen her hadde vært babyluker, siden befolkningen er så spredt. Da måtte det i så fall være ganske mange av dem. Men er ordning med klinikker hvor man kan få behandling uten å bli registrert på noe vise og mulighet til å føde anonymt, burde vi ha.

Jeg tror ikke det har noe med sterk kirke og sterke sosiale koder for seksualliv å gjøre. I alle fall ikke i Tyskland, men at det er større problemer med trafficking, prostitusjon og så vide i store, og mer uoversiktlige, land, har du nok rett i. Men husk at det står i artikkelen at det ikke er bare disse gruppene som leverer barn i babylukene. Også tilsynelatende "normale" mennesker kan slite med problemer som gjør at de mener det er bedre at noen andre tar seg av babyen. og det bør respekteres. Det ligger mye kjærlighet bak det å føde et barn og så å levere det i en slik luke for at det skal få et godt liv.

Nå er støtteordningene for enslige mødre slett ikke så dårlige i Tyskland. Å kalle det en "kattedør" høres veldig nedsettende ut. Jeg synes vi bør ha respekt for de mødrene som tar et slikt vanskelig valg. De gir barnet sitt en mulighet til å vokse opp i trygge forhold hos noen som inderlig ønsker seg et barn. Også i Norge finnes det mange som aldri burde ha fått barn, og barnevernet klarer ikke å beskytte alle de barna som lider. En slik ordning kan forhindre at noe lang verre skjer med barnet.

• Liker 1
Skrevet

Skulle vi ha såkalte babyluker her så måtte de jo være mange steder i landet. Det ville ha fungert like greit å legge fra seg et barn på et offentlig sted hvor mange går forbi. Man trenger ikke å ta livet av et nyfødt barn. Man kan legge det fra seg et sted der det vil bli funnet raskt.

Skrevet

Folk burde heller bli flinkere til å bruke/skaffe kunnskap om prevensjon.

• Liker 2
Skrevet

Verre? Er det noen som har påstått det da? Jeg vil vel snarere si at det er omtrent tusen ganger bedre.

Bare for å gjøre det klart, argumentasjonen min mot å ha det i Norge var kun pga at jeg ikke ser behovet, jeg tror mødre i Norge som ikke vil ha barnet sitt greier å bli kvitt det uten å sette det i fare slik som forholdende er nå. Mulig jeg tar feil, og hvis behovet eksisterer er det selvfølgelig myyye bedre at barna blir lagt i en babyboks enn drept (eller senabortert, som ikke er så relevant i norge.)

Hvorfor mener du at senaborter ikke er så relevant i Norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...