Gå til innhold

Det og kjøre bil..

Maestro

Anbefalte innlegg

Okei, the case is.. Jeg er 19 år, å har aldri sitti bak rattet for å få bilen til å gå noen vei. Fordi? Jeg tør ikke!

Før hadde jeg ekstrem katastrofeangst, å dødsangst. Så for meg det værste som kunne skje, bare jeg skulle ned i butikken som er 5 min spasertur her fra. Før sleit jeg bare det å sitte i en bil, men den skrekken er heldigvis nesten borte nå.

Men så er greia.. Jeg tør ikke å kjøre bil selv. Er redd for at jeg skal miste kontrollen, kræsje, kjøre utforbi kjørefeltet, ikke klare å reagere fort nok(har adhd, å har dermed litt treigere reaksjonstid), å "dette ut", altså ikke klare å fokusere meg på kjøringa.

Har noen sjeler der ute vært i samma greia som meg, å har noen råd..? :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Autofobi. Nei, ikke frykt for biler. Frykten for seg selv. Frykten for at en plutselig skal stikke seg i øyet med gaffelen eller, som i ditt tilfelle, kjøre bilen rett inn i et hus eller en lastebil, sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmet meg 23 år når jeg endelig bestemte meg for å begynne med lappen og jeg hadde samme problem som deg. Ikke at jeg var redd men jeg sikter til konsentrasjonsproblemene (har prøvd å få ordnet det å bli sjekket for ADD men det er visst ikke viktig nok for disse doktorfolka).. men når jeg begynte med kjøringen så gikk det lettere enn jeg trodde selv om jeg hadde en tendens til å vimse litt uti veikanten i starten men du har en kjørelærer som passer på deg og reaksjonstiden min har bedret seg jo mer jeg har kjørt og jeg endte med å få massiv ros av kjørelæreren etter bykjøringen midt i Oslo f.eks (jeg var sikker på at det kom til å gå rett i dass nettopp pga. konsentrasjonen min).

Det jeg sliter mest med er teorien men det kommer seg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten bør du fikse oppi dette problemet, frå botnen av. Elles bør du ikkje ta lappen. Eg veit om fleire om er livredde i trafikken og kniper igjen auga når dei nærmar seg ein trailer eller bil i trangt område... Livsfarleg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du er ikke alene.

Det er mange som er som deg, blant annet flere veninner av meg.

Det mange gjør, er å begynne å kjøre med mor/far/bror osv.

Det fører til de skriker til deg da de:

- er redd for sin bil

- forventer mer av deg enn det du kan levere/kjøre

- ikk e har pedalsett selv, så de ikke har kontroll over bilen som kjøres av deg

I slike tilfeller som deg, ville jeg anbefalt å begynne hos en kjøreskole, der læreren er rolig og klarer å roe deg ned og jobbe med din redsel, s du får ro i kroppen.

Snakk med Fred hos IntensivTrafikkskole.no

Han er en rolig og behagelig kar som tar seg tid deg og fjerner redselen din, samtidig som du får kjørt og får førerkortet til slutt.

Lykke til.

Finner jeg han i Stavanger? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 29 år, har lappen og har det på akkurat samme måte som deg.. derfor har jeg ikke kjørt på 3 år nå eller noe sånt. Tør rett og slett ikke.

Rent praktisk så vet jeg at jeg MÅ komme over det på en eller anna måte (i forhold til jobb, kjøre barna dit de skal osv, nå faller alt sånn på min mann), meeen jeg vet ikke om jeg tør :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...